خودروصنعت، معدن، تجارت

از بازار انحصاری خودرو سودی نمی‌بریم

سال ۹۷، سال بحرانی برای صنعت خودورو بود و همه موارد به سمتی حرکت کرد که کسب و کاربراساس یک جریان سیاسی وارد رکود شود و در چنین شرایطی مساله دولت نیست بلکه مساله، اتفاق هایی است که در بازار رخ می دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بابک صدرایی مدیر بازاریابی برند چری شرکت مدیران خودرو با بیان این مطلب گفت:  صنعت خودرو و واردات در این حوزه، به میزان زیادی وابسته به ارز هستند و همزمان با افزایش یک باره قیمت ارز شاهد افزایش قیمت بودیم به این معنا که قیمت خودرو با نوسانات ارزی ارتباط مستقیمی دارد.

او با اشاره به اینکه به اعتقاد برخی، این افزایش قیمت تنها در خودروهای وارداتی که متعلق به قشر مرفه جامعه است تاثیرگذار خواهد بود و خودروهایی که مورد استفاده عموم جامعه هستند، وابستگی چندانی به دلار ندارند و می توانند از طریق تولیدات داخل نیاز خود را تامین کنند تصریح کرد: این در حالیست که قیمت همین خودروها نیز ۲.۵ تا سه برابر شده که نشان از وابستگی این خودروها به قیمت ارز دارد.

به گفته صدرایی در نتیجه به دلیل در اختیار داشتن یک زیرساخت بیمار در صنعت خودرو و حتی در بخش واردات، تجارت سالمی نداشته ایم و این فساد در زیرساخت ها باعث شد تا در مواجهه با بحران، شاهد اثرات منفی سریع باشیم که این امر باعث برهم خوردن کسب و کار اقتصادی می شود.

مدیر بازاریابی برند چری  معتقد است: در صنعت خودرو باید برنامه ریزی داشته باشیم ضمن آن که لازم است در نقل و انتقالات و تخصیص ارز به واردات قطعات نیز تسهیل بیشتری صورت گیرد. صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران به دلیل شرایط موجود، همواره شاهد اعمال تحریم های یک جانبه خواهد بود بنابراین نیازمند زیرساخت هایی برای رفع مشکلات این صنعت هستیم. از سال های گذشته تاکنون بحث تولید پلتفرم ملی در ایران مطرح بوده اما هیچ گاه توجهی به آن نشد و شرکت های داخلی سرمایه گذاری در این زمینه انجام ندادند و هیچ همکاری مشترکی با نهادهای علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی که دارای جوان های خوش فکری است، صورت نگرفته است. در همین حال صنعت قطعه نیز دارای ساختار معیوبی است و این ساختار باعث می شود تا با وارد آمدن کوچکترین ضربه به این صنعت، با مشکلات عدیده ای مواجه شویم، بنابراین لازم است موارد و راهکارهایی همواره مدنظر قرار گیرد.

صدرایی همچنین با اشاره به اینکه ظرف چند سال آینده همه شرکت های خودروساز به سمت تولید خودرو برقی حرکت می کنند اما در ایران کوچکترین حرکت و تلاشی در این زمینه از سوی خودروسازان انجام نشده و باید نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کرد اظهار کرد: بدون شک بازار خودرو نمی تواند یک بازار انحصاری باشد حتی ۱۰ سال قبل که دروازه های واردات را بستیم، نه تنها سودی نکردیم بلکه ضرر نیز کردیم در حالی که در بازار رقابتی، اقتصاد ایران می توانست مانند همسایه ما ترکیه، رشد بیشتری داشته باشد بنابراین با انحصار نمی توان کاری پیش برد و در صورت ایجاد انحصار در بازار و ممنوعیت واردات تنها شاهد گام های رو به عقبی خواهیم بود.

او در انتها گفت: دولت اگر حمایت و برنامه لازم را نداشته باشد حتی سرمایه گذاران داخلی نیز بازار ایران را ترک کرده و به کشورهای اطراف خواهند رفت در همین حال سرمایه گذاران خارجی نیز تحت فشار تحریم ها از ایران خارج شدند بنابراین باید چگونگی برقراری ارتباط سرمایه گذار داخلی و قشر دانش زای داخلی و نخبه بررسی شود تا صنعت اشتغال زا و مولدی مانند خودرو دچار مشکل نشود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا