صنعت، معدن، تجارت

سال ۹۸ صف خرید کالا ادامه دارد؟

۲۰۱۹-۰۴-۰۵ ۱۳:۳۶:۱۲

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،

افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی، مسئله‌ای نیست که بر کسی پوشیده باشد. تولیدکننده می‌گوید ارز گران شده، دولت می‌گوید ارز با نرخ ترجیحی تخصیص داده‌ایم و در نهایت این مصرف‌کننده است که باید مایحتاج خود را با قیمت‌های بالا تهیه کند.

همچنین بخوانید

مسئله افزایش قیمت کالاهای اساسی به آنجا باز می‌گردد که ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ تومانی دولت که برای حفظ معیشت مردم در نظر گرفته شد، در مواردی به گروه هدف اصابت نکرد. به اعتقاد برخی، چند نرخی بودن ارز با ایجاد انگیزه رانت‌جویی، درصد موفقیت دولت در این سیاست را پایین آورده است و برخی دیگر اشکال را در زنجیره تأمین کالا می‌دانند.

سجاد قهرمانی، مشاور کسب‌وکار در این مورد به خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: مسئله افزایش قیمت‎‌ها به دلیل عدم نظارت بر زنجیره تأمین به وجود آمده و علت صف‌های طولانی مردم برای تهیه کالاهای اساسی نیز همین است.

وی با همکاری یک تیم مطالعاتی طرحی را تهیه کرده که خروجی آن، عرضه مستقیم کالا به فروشندگان خرد است. ادعا شده در این طرح، منافع تمامی بازیگران زنجیره تأمین، یعنی تولیدکننده، عرضه‌کننده و فروشنده لحاظ شده است.

*تغییر از ساختار سنتی

به عقیده قهرمانی، در صورتی که ساختار ستنی زنجیره تأمین، با یک فرآیند مدیریت ‌شده به روز شود، مشکل تأمین و نیز قیمت کالاها قابل حل خواهد بود. وی در توضیح این فرآیند، فروشگاه‌های تخفیفی را مثال می‌زند و می‌گوید: این فروشگاه‌ها یکی از اجزای ضروری بازار هستند که به دلیل دسترسی مستقیم به تولیدکننده، امکان تأمین کالا با حجم مناسب و قیمت قابل قبول را دارند.

وی ادامه می‌دهد: این در صورتی است که کسب‌وکارهایی با مقیاس کوچک‌تر و خرده‌فروش‌ها، به دلیل باقی‌ماندن در ساختار سنتی قبلی، در رقابت با چنین کسب‌وکارهایی، در تهیه کالاهایی با قیمت جذاب برای خریداران، با مشکل مواجه شده و در نتیجه از بازار خارج می‌شوند. خروج فروشندگان خرد از بازار، به بیکاری دامن می‌زند و مسئله عدم دسترسی مردم به کالاها را نیز تشدید می‌کند.

*تشکیل زنجیره فروشگاهی

قهرمانی راه حل را تأسیس یک بنیاد برای ایجاد ساختار مدیریتی می‌داند و در توضیح این ایده می‌گوید: ما به دنبال ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیستیم بلکه می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت موجود، یک زنجیره فروشگاهی تشکیل دهیم. فروشندگان خردی که مایل باشند می‌توانند در این زنجیره قرار گیرند و کالاهای مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب تهیه و عرضه کنند.

وی در توضیح مزایای این طرح می‌گوید: اجرای این طرح، نیاز به سرمایه پولی قابل توجهی ندارد و شروع آن، بیش از نیاز به سرمایه، به حمایت ارگان‌های مربوط نیاز دارد تا قابلیت اجرا در سطح ملی را داشته باشد. اجرای این طرح علاوه بر اشتغال‌زایی، اشتغال‌های موجود را حفظ می‌کند و مانع تعطیل شدن فعالیت خرده‌فروشانی می‌شود که پیش از اجرای این طرح به دلیل باقی ماندن در ساختار سنتی، امکان توقف فعالیت‌ آن‌ها وجود داشت.

۱۷۲۳۱

خبرآنلاین

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا