انرژی

دولت برای مدیریت آب‌های زیرزمینی دست به‌کار شود

مدیرعامل پیشین شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با توجه به این که ۶۰ درصد منابع آبی توسط آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، باید مدیریت در این حوزه نیز توسعه یابد و این در شرایط است که به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر در این بخش پیشرفت قابل توجهی نداشته‌ایم.

علیرضا الماس‌وندی در گفت‌وگو با ایسنا، نسبت استفاده از آب‌های زیرزمینی را در قیاس با آب‌های سطحی شش به چهار درصد دانست و افزود: باید مدیریت منابع آب در بخش منابع زیرزمینی افزایش یابد و با توجه به این که عمده منابع زیرزمینی آب در دست مردم است، دولت باید سازوکار اساسی در این حوزه اتخاذ کند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر یک میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی در اختیار دولت و به منظور تأمین آب شرب قرار دارد، ابراز کرد: ۶۲ میلیارد مکعب دیگر در دست مردم قرار دارد که بیش‌تر برای بخش کشاورزی مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در این شرایط، فرهنگ‌سازی و اقدامات ضربتی نمی‌تواند پاسخگو باشد و باید یک سرمایه‌گذاری برای مصرف بهینه و تولید بیشتر از سوی دولت اتخاذ شود.

الماس‌وندی با بیان این که باید برداشت آب از چاه‌ها به صورت مدیریت شده انجام شود و با اعمال تغییر کشت و ایجاد روش‌های کشت قطره‌ای و تحت فشار بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را افزایش داد، تاکید کرد: با توجه به این که کشاورز توان سرمایه‌گذاری در این بخش را ندارد، لازم است دولت به این موضوع ورود پیدا کند و برای این مهم اعتبارات خاص تخصیص دهد.

وی با بیان این‌که از این طریق می‌توان میزان تولید محصول را نیز افزایش داد گفت: پس از توسعه تولید، دولت می‌تواند به صورت قسطی سرمایه‌گذاری را که انجام داده، دریافت کند و به اعتقاد من این تنها روشی است که می‌تواند موجب بهره‌وری آب در بخش کشاورزی شود.

مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: تاکنون این اتفاق در ایران محقق نشده و دولت تنها با اعمال کارهای تشویقی و فرهنگ‌سازی، به‌دنبال تحقق این مهم بوده است اما زمانی که کشاورز توان مالی نداشته باشد، نمی‌تواند به این مهم توجه کند.

الماس‌وندی تاکید کرد: در شرایط فعلی باید وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی با یکدیگر متحد شوند و در قالب برنامه توسعه محور به دنبال افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی باشند.

چندی پیش سیدمحمدعلی مصطفوی – مدیرکل دفتر حفاظت و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران – اعلام کرده بود: بیش از ۸۰ درصد آبخوان‌ها ممنوعه شده و یا فاقد پتانسیل آب زیرزمینی هستند و طی سه سال گذشته، از برداشت غیرمجاز ۲.۳ میلیارد مترمکعب آب از آبخوان‌های ایران جلوگیری شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا