امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برنج های رنگی خاصیت دارویی دارند

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج از خاصیت های دارویی برنج های رنگی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر محمد تقی کربلایی آقا ملکی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج در گفتگو با برنامه ارمغان طبیعت رادیو اقتصاد گفت: در برخی از کشورها برنج های رنگی به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرند و طی مطالعات به عمل آمده بر روی افرادی که در بلند مدت از این نوع برنج استفاده کردند بیماری های گوارشی و سرطان به شدت پایین و سطح سلامت جامعه افزایش یافته بود.

وی افزود: در قدیم در کشور چین برنج ها ی سیاه مورد استفاده امپراتوری و درباریان قرار می گرفت از این رو به برنج ممنوعه لقب گرفته بود.

همچنین بخوانید

دکتر کربلایی آقا ملکی عدم استفاده از این برنج ها را در کشور به علت ظاهر این دانست و افزود: برنج ها عموماً سیاه و قرمز قرمز رنگ می باشند به صورت گرد و کمی سفت تر از برنج های سفید هستند بنابراین با توجه به ذائقه ایرانی ها که عموماً برنج سفید دانه بلند با عطر و طعم خوب را می‌پسندند این برنج ها در سبد غذایی آنها قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به تاریخچه برنج های رنگی در ایران گفت: در گذشته برنج ها دارای ظاهری گرد بودند که پوسته نرم آنها قهوه‌ای و بدون پولیش پوسته و با حفظ خاصیت در اختیار مردم قرار می گرفت ولی به مرور زمان این برنج‌ها تغییر شکل یافته و به صورت دانه بلند در آمده و با پلولیش بصورت سفید که سرشار از نشاسته هستند و ارزش غذایی پایین دارند در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است.

وی در خصوص راهکار حفظ ارزش غذایی و تامین ذائقه ایرانی ها در نوع برنج ها گفت: طی برنامه ریزی ها و اقدامات به عمل آمده ما در حال اصلاح نباتی در این محصول هستیم و تا ۱۰ سال آینده با رگ گیری با نوع هاشمی و طارم قادرخواهیم بود برنجی با خاصیت رنگی و طعم و رنگ و ظاهری مورد پسند مردم ایران برداشت نماییم.

وی در پایان توصیه نمود که از برنج های رنگی موجود در بازار می توان در غذاهایی مانند آش و سوپ و غذاهای ترکیبی استفاده کرد تا از خواص بالای این محصول بهره برد.

برنامه “ارمغان طبیعت” کاری از گروه کشاورزی، به تهیه کنندگی الهام مصطفوی روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه ساعت ۱۳:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا