امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خسارت ۹۴۸ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی خوزستان

اهواز – رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سیلاب تاکنون بیش از ۹۴۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرگزاری مهر، کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: خسارت زیربخش زراعت استان حدود ۶۶۹ میلیارد تومان، تأسیسات و ساختمان حدود ۱۶۹ میلیارد تومان، زیربخش باغی حدود ۱۰۴ میلیارد تومان و زیربخش دام و طیور استان نزدیک به ۶ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: پنج هزار هکتار از مزارع نیشکر با آبگرفتگی و یک هزار هکتار از این مزارع که به چرای دام‌ها اختصاص یافته، خسارت ۱۰۰ درصدی دیده است.

چنگلوایی بیان کرد: ۱۰ میلیارد تومان خسارت به دایک ها و تأسیسات کشت و صنعت‌هایی که برای عبور سیلاب منفجر شده‌اند، وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در باره اقدامات انجام شده گفت: تاکنون میزان ۴۰۰۰ تن علوفه با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان و ۳۱۰۰ تن سبوس میان دامداران آسیب دیده از سیل توزیع شده است.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: طی این مدت همچنین ۲۲۰ هزار رأس دام را در ۱۰ شهرستان انتقال موقت و اسکان داده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: ۵۴ دستگاه ماشین آلات سنگین شامل بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر و کمپرسی نیز از بهمن ماه تا کنون برای مدیریت سیل به مناطق در معرض خطر اعزام شده است.

چنگلوایی درباره کمک رسانی به عشایر تصریح کرد: ۲۰۰ خانوار عشایری را در مناطق امن اسکان موقت داده‌ایم.

وی در مورد اقدامات فنی مهندسی بیان کرد: از سال ۹۷ تاکنون لایروبی انهار به میزان ۱۸۰ کیلومتر و تحکیم و مرمت سیل بندها به میزان ۷۵ کیلومتر انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره واکسینه طیور در معرض سیلاب گفت: در حوزه دامپزشکی واکسینه طیور در معرض خطر تاکنون به میزان ۲۰ هزار قطعه انجام و سمپاشی ۱۲۵ هزار متر مربع اماکن دامی و طیور انجام شده ضمن اینکه درمان دام‌های سبک و سنگین نیز صورت گرفته است.

وی بیان کرد: از طریق شرکت غله و بازرگانی، مسئولیت نان تمام مناطق سیل زده استان خوزستان را برعهده گرفته‌ایم و تأمین بخش مهمی از نان استان‌های ایلام و لرستان توانایی تولید و توزیع یک و نیم میلیون قرص نان در روز برای سیل زدگان وجود دارد.

چنگلوایی تصریح کرد: در وهله نخست با انواع شیوه‌ها، اطلاعات لازم برای پیشگیری و مهار سیلاب در اختیار بهره برداران گرامی بخش کشاورزی قرار گرفته است و برای هرکدام از شهرستان‌های در معرض خطر یک مسؤول معین ستادی مشخص شده تا مدیریت و حل مسائل و مشکلات با تسریع و کیفیت مطلوب انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه پرداخت خسارات سیل گفت: مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به منظور تأمین خسارت کشاورزان آسیب دیده از سیل در شامگاه ۱۶ فروردین ماه مصوب شده که برای پرداخت در اختیار بانک کشاورزی و صندوق بیمه بخش کشاورزی قرار گرفته و هم اکنون در حال اولویت بندی است.

چنگلوایی افزود: مبلغ سه میلیارد تومان خسارت سیل سال ۹۵ دهستان شعیبیه شوشتر با پیگیری‌های استاندار و رئیس جمهور از محل اعتبارات استانی تأمین و مقرر شد ظرف ۱۰ روز آینده پرداخت شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا