صنعت، معدن، تجارت

میزان خسارت سیلاب به واحدهای صنفی در حال بررسی است

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: جلسات ستاد مدیریت بحران در اتاق اصناف ایران ادامه دارد و همکاران ما در این ستاد در حال گرداوری میزان خسارات سیلاب به واحدهای صنفی هستند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق اصناف ایران، سعید ممبینی، درباره تأمین مایحتاج سیل‌زدگان از سوی اتاق اصناف ایران و تشکل‌های زیرمجموعه، گفت: از ابتدای حادثه سیل که در استان‌های گلستان و مازندران به وقوع پیوست، ستاد مدیریت بحران را در اتاق اصناف ایران ایجاد و به اتاق‌های اصناف سراسر کشور اعلام کردیم که این ستاد را تشکیل دهند. در ادامه شاهد وقوع سیل در چند استان دیگر بودیم، از این رو در بیشتر اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها، متناسب با فاصله‌ای که از مناطق سیل‌زده داشتند، این ستادها ایجاد و نمایندگانی در همان محل با حکم اینجانب تعیین و به استانداران محترم معرفی شدند تا ضمن برقراری ارتباط و حضور در جلسات مرتبط هماهنگی لازم را به عمل آورند.

وی گفت: وظایف اتاق اصناف به هموطنان در حادثه سیل در سه محور متمرکز بود. در محور نخست، با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق ستاد مدیریت بحران انجام می‌شد، واحدهای صنفی در معرض سیل را آماده رویارویی و کاهش صدمات ناشی از سیل کردیم. در واقع با توجه به حوادثی که در استان‌های، گلستان، مازندران و فارس رخ داد، واحدهای صنفی استان‌های سمنان، خراسان شمالی، کرمانشاه، لرستان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و خوزستان را برای رویارویی با سیلی که پیش‌بینی شده بود، آماده کردیم.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: در محور دوم، اصناف پس از وقوع حادثه برای کمک به آسیب دیدگان اقدام‌هایی انجام دادند. نمونه آن اینکه در استان فارس، واحدهای خدماتی از جمله واحدهای اتحادیه مکانیک‌ها، تعمیرکاران لوازم خانگی، برق‌کاران، قالیشویی‌ها و حتی در حوزه رنگ‌آمیزی ساختمانها، خدماتی مناسب به سیل‌زدگان ارائه و حتی بخشی از این خدمات به‌طور رایگان انجام شد. تا جایی که به ما اطلاع داده‌اند، تمامی خدمات قالیشویی‌ها در فارس رایگان بود.

ممبینی بیان‌کرد: جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی محور سوم اقدام‌های انجام شده از سوی اصناف بود. بیشتر کمک‌های جمع‌آوری شده از سوی اصناف به هلال‌احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) تحویل داده شد. کمک‌های نقدی اصناف در حوادث این چنینی سال‌های گذشته در سامانه اتحادیه‌ها و اتاق‌ها جمع‌آوری می‌شد اما این بار بنا بر دستور دادستانی کل کشور این کمک‌ها (نقدی و غیرنقدی) به هلال‌احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) سپرده شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان کمک‌های نقدی و غیرنقدی ندارم، اما سعی شد کمک‌های غیرنقدی بر اساس اعلام نیاز هلال‌احمر انجام شود. کنسرو و مواد غذایی، مواد شوینده، پتو، چکمه، پوشاک بزرگسال و کودک، لوازم مورد نیاز شخصی و بهداشتی و… از این دست اقلام بوده‌اند و همچنان این اقدام‌های خیرین اصناف همچنان ادامه دارد. با این وجود، این مشخص است که دسترسی هر اتحادیه به اقلام تخصصی حوزه فعالیت خود، بیشتر است.

ممبینی در خصوص مجموعه اقدامات انجام شده در استان خوزستان نیز اظهار داشت: چندین روز است که در خوزستان حضور دارم. این استان به‌دلیل سدهای متعدد و رودخانه‌های زیادی که وارد آن می‌شود، مورد تهدید بزرگ و در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار دارد؛ هرچند بر اساس اعلام مقامات امر سدها به‌خوبی مدیریت شده است اما به ویژه در چند روز گذشته شاهد تخلیه اجباری برخی از مناطق از سکنه بودیم. اهالی روستاهایی که در حاشیه رود کارون و رود کرخه بودند با پیشگیری‌های به موقع از مناطق نگران‌کننده تخلیه شدند اما اراضی کشاورزی تحت‌تأثیر قرار گرفتند. تعدادی از واحدهای صنفی و تجاری هم آسیب دیدند که البته حجم آنها بالا نیست اما آمار آنها در حال گردآوری است.

بنا به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، ستاد بحران در اتاق اصناف اهواز شکل گرفته است و با مجوز دادستانی استان و استانداری، حساب بانکی این اتاق به‌عنوان حساب متمرکز برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان در نظر گرفته شده که مقرر است به طور منظم عملکرد مالی مربوطه با شفافیت تمام جهت اعمال نظارت لازم به دادستان و استاندار گزارش شود.
 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا