اقتصاد کلان

آیا مذاکره با آمریکا سودی برای ایران دارد؟

پدرام سلطانی، نائب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران بالاترین نرخ مهاجرت نخبگان در جهان را داراست و باید نگران این مساله بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  این فعال اقتصادی در گفتگویی افزود: مهاجرت نخبگان در کشور زنگ خطری برای اجرا و تداوم برنامه‌های توسعه در کشور تلقی می شود.

 وی با تاکید بر اینکه استناد وی در این حوزه برآوردهای جهانی صورت گرفته است، ادامه داد: ریشه یابی این مساله نشان می دهد اتفاقا دلیل اصلی میل به مهاجرت از ایران نه مسائل اقتصادی که ناامیدی است.

همچنین بخوانید

او افزود: به نظر می رسد نخبگان از اینکه ما می توانیم مشکلاتمان را حل کنیم ناامید شده اند و البته پمپاژ ناامیدی در جامعه نیز در این وضعیت تاثیر ی جدی دارد.

سلطانی گفت: وقتی این قشر از اصلاحات لازم در درون کشور ناامید می‌شوند، تصمیماتی از این دست اتخاذ می‌کنند  در حالی که اگر شرایطی در کشور ایجاد شود که نخبگان نیز احساس رضایت نسبی کنند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان ایرانی در دهه چهارم و پنجم و حتی ششم زندگی شان اقدام به مهاجرت می کنند، ادامه داد: شاید مسائل اقتصادی در قشر جوان تحصیلکرده مولفه موثری باشد اما نخبگانی در دهه های چهارم تا ششم مهاجرت می کنند از وضعیت اقتصادی با ثباتی برخورداند و در نتیجه باید ریشه یابی این وضعیت در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی کشوری که خالی از نخبگان شود حتما در اداره و پیشرفت خودش و البته رقابت با دیگر کشورها دچار اختلال خواهد شد.

نیاز به تصمیم‌گیری در داخل

وی با اشاره به فشارهای اقتصادی شدیدی که از سوی آمریکا به ایران وارد می شود، گفت: در چنین شرایطی برخی منتظرند ایران وارد میدان مذاکره با آمریکا شود در حالی که من فکر نمی کنم در شرایط کنونی و با شناختی که از رفتار ترامپ داریم، مذاکره مشکلی را برطرف کند.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: رفتار آقای ترامپ در برخوردهای این چنینی شبیه کاری که با کره شمالی کرد، است؛ یعنی ژست گرفتن و عکس گرفتن است تا تصمیم و توافق واقعی.

او اضافه کرد: احتمالا در جریان شروع مذاکره، ترامپ از خود علاقمندی نشان می‌دهد اما بعد سعی میکند این مهم را به صورت ظفرمندانه به همه دنیا به عنوان دستاورد نشان بدهد و شاید در پروسه طولانی مدت با حفظ فشارها به تدریج توافقاتی حاصل شود.

وی گفت: به این ترتیب بهتر است کار درست و تاثیرگذار مورد بررسی قرار گیرد، در این شرایط استراتژی درست این است که دست به گشایش های داخلی بزنیم.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: با هدف گشایش اقتصادی و حتی اجتماعی می توانیم تصمیمات مهمی بگیریم. باید ریشه ناامیدی را یافت. به نظر می رسد بخش مهمی از ناامیدی ریشه در پارادوکس هایی دارد که در ساختار اجتماعی و حاکمیتی وجود دارد و محل ناامیدی و اعتراض و کاهش سرمایه احتماعی شده است.

 این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه توجه به این مولفه‌ها موجب افزایش قدرت درونی می شود، گفت: با حصول این شرایط می توان در میدان مذاکره با قدرت ظاهر شد چرا که یکپارچگی و رضایت، قدرت و امید می آفریند، در این شرایط نیز طرف مذاکره دیگر می داند قادر به امتیازگیری نیست.

وی اضافه کرد: مذاکره از باب قدرت و نه از سر استیصال پس از حصول این شرایط ایجاد می شود اما نکته مهم این است که مشکل ایران در داخل باید بر طرف شود و برای رفع تنگناها و گشایش در عرصه اقتصاد و اجتماع باید در داخل کشور تصمیم گیری شود.  او گفت: متاسفانه در سال های گذشته همواره به موضوع گشایش داخلی بی توجه بوده ایم.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا