تجارتصنعت، معدن، تجارتصوت

صادرات ۹ میلیارد دلاری کالا به عراق

 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: سال گذشته ۹ میلیارد دلار کالا به عراق صادر شده اما میزان کالای وارداتی از این کشور کمتر از ۹۰ میلیون دلار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید حمید حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد دستاوردهای سفر اخیر رئیس جمهوری به عراق را مثبت ارزیابی کرد وافزود: خوشبختانه در این سفر درباره رفع مسائل موجود میان دو کشور توافق های خوبی انجام شده است.

وی اظهارداشت: سفر نخست وزیر عراق به تهران نیز در پی اجرایی کردن توافق های سفر رئیس جمموری ایران به این کشور در زمینه ایجاد سه شهرک صنعتی مشترک، لایروبی اروند، اتصال خط راه آهن ایران به شلمچه و بصره و غیره است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه حذف روادید در روابط میان دو کشور کمک کننده است، ادامه داد: لایروبی اروند در رونق آبادان می تواند نقش بسزایی ایفا کند.

وی با بیان اینکه ایران علاقه به حضور در عرصه صنعتی عراق دارد، گفت: با توجه به اینکه عراق در زمینه صنعتی زیرساخت ندارد می توان در نقطه سفر مرزی این کشور شهرک صنعتی ایجاد تا زیرساخت های آن از طریق ایران تامین شود.

حسینی ضمن اشاره به اینکه آغاز ترازیت کالا از عراق در سفر نخست وزیر این کشور به ایران از مسائلی بوده که مورد توجه گرفته است، افزود: کانتینرهایی که به عراق کالا صادر می کنند خالی وارد ایران می شوند که در این زمینه می توان از ظرفیت خالی عراق نسبت به ترانزیت کالا استفاده کرد.

وی اظهارداشت: برای تحقق این مهم عراقی ها منتظر تصویب قانون کارنه تیر در مجلس خود هستند اما با توجه به اینکه تصویب قانون مدنظر زمان بر است انتظار می رود در این سفر درباره ترانزیت کالا توافق نامه جداگانه ای به امضا برسد تا هرچه سریعتر ترازیت از عراق آغاز شود.

این مقام مسئول ادامه داد: آغاز ترانزیت کالا از عراق علاوه بر ارتقای روابط بین دو کشور ایران و عراق عدم توازن تجاری میان دو اقتصاد را کاهش می دهد.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: رفت و آمدهای عربستانی ها به عراق نمی تواند در روابط ایران با عراق خیلی اثرگذار باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا