امور زیربناییراه و ساختمان

خسارات عظیم بلایای طبیعی حاصل از عدم توجه به نظام مهندسی کشور است

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: عدم توجه به علم و نظام مهندسی کشور، شاهده عوارض و خسارات بلایای طبیعی در کشور خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بیژن خطیبی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: یکی از راهکارهای مقابله با خسارت های ناشی از بلایای طبیعی مباحث کارشناسی پیشگیری و درمان بلایای طبیعی است که با کمک از متخصصان این حوزه با بخش دولتی میتوان خسارت ها را تا اندازه قابل توجه کم کرد.

وی با اشاره به قوانین مدون ساخت و ساز در حریم رودخانه گفت: طی قوانین تعیین شده، حریم رودخانه بر مبنای ۲۵ سال پس از جاری شدن سیل و مرطوب شدن مناطق اطراف به عنوان بستر رودخانه دیده می‌شود که بیست متر پس از آن نیز به عنوان حریم اولیه مشخص می شود. وی ۱۵۰ متر از بستر اولیه را نیز به عنوان حریم کیفی سازی آب دانست.

خطیبی افزود : طی اصل ۴۵ قانون اساسی تعیین حریم رودخانه بر عهده وزارت نیرو است و هیچ ارگانی حق دخل و تصرف در این حوزه را ندارد.

همچنین بخوانید

وی ساخت و سازهای غیر مجاز را حاصل از عدم رعایت علم مهندسی یاد کرد و افزود: مردم پس از ۲۰ سال بعد از جاری شدن سیل و اطمینان از پایین بودن سطح رودخانه ها اقدام به ساخت و ساز می کنند که در هنگام سیل ما شاهد خسارت های فراوان جانی و مالی هستیم .

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشور یکی از بزرگترین مشکلات را در حوزه خسارت بلایای طبیعی عدم اجرای قوانین در کشور دانست و گفت: قوانین مصوب و جامعی در این خصوص به تصویب رسیده است ولی متاسفانه در برخی موارد ما شاهد عدم اجرای قانون هستسم و مجوز های ساخت و ساز غیر مجاز صادر میشود.

وی کمک تمامی ارگان ها را برای جلوگیری از عدم اجرای قانون و ساخت و سازهای غیر مجاز لازم دانست و افزود: مالکیت و تعیین حریم رودخانه و هر گونه منابع آبی بر عهده وزارت نیرو است. این وزارتخانه به عنوان متولی امر می بایست با کمک دادستان و سایر ارگان ها ، ضمن جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام به تخریب ساختمان‌های متخلف نماید.

وی در پایان افزود: طی موارد مطرح شده در قانون، ساخت و سازهایی که حتی قبل از تصویب قانون حریم بستر رودخانه صورت گرفته می بایست با قیمت کارشناسی از مالک خریداری و ملک تخلیه شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا