بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نگاهی به مهم‌ترین وقایع خبری فناوری اطلاعات در نوروز ۱۳۹۸

 

با اینکه تعطیلات نوروزی فرصتی برای فراغت و استراحت است، اما امسال کمی متفاوت رقم خورد. وقوع سیل و آسیب‌هایش از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که بیشتر حوزه‌های خبری را درگیر خود کرد. از جمله حوزه فناوری اطلاعات که در این راستا فعالیت‌های وزیر ارتباطات به‌طور جدی از طریق رسانه‌ها پیگیری می‌شد. خبر مهم دیگر الکترونیکی شدن پرداخت عوارض چهار آزادراهی بود که از ۲۸ اسفندماه امکان‌پذیر شد. در ادامه به اخبار مهم حوزه بانکداری و فناوری اطلاعات اشاره کرده‌ایم.

 

همچنین بخوانید

بهره‌برداری از پروژه ملی «نور ۲» و ایجاد ۱۳ هزار کیلومتر فیبرنوری

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، معاون شرکت ارتباطات زیرساخت از اتمام پروژه ملی «نور ۲» با هدف ایجاد و بهره‌برداری از ۱۳ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور تا پایان نیمه اول سال ۹۸ خبر داده است. اسماعیل رادکانی، با اشاره به پیشرفت پروژه توسعه شبکه فیبرنوری در کشور (نور ۲) و اولویت بهره‌برداری از این پروژه در سال ۹۸ گفته است: «تا پایان نیمه اول سال ۹۸ این پروژه به اتمام می‌رسد.»

به گفته او هدف‌گذاری برای این پروژه ملی ایجاد و اجرای بیش از ۱۳ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور است و تاکنون پیشرفت بالغ بر ۸۰ درصد در این پروژه حاصل شده است. این پروژه در هفته دولت سال ۹۸ نیز به بهره‌برداری سراسری می‌رسد.»

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه هم‌اکنون بهره‌برداری از این پروژه به‌صورت موردی صورت می‌گیرد، ادامه داد: «برای مثال فیبرنوری در مسیر تهران تا مشهد به‌صورت کامل زیر بار قرار دارد.»

 

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی چهار آزادراه تهران-ساوه، تهران-قم، کرج-قزوین و قزوین-زنجان

پرداخت عوارض آزادراهی چهار آزادراه تهران-ساوه، تهران-قم، کرج-قزوین و قزوین-زنجان از ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۷ صرفاً به‌صورت الکترونیکی امکان‌پذیر شده است. در همین راستا نیز باجه‌های موجود در ایستگاه‌های عوارضی فعلی حذف‌شده و مسیر تردد در آزادراه‌های کشور باز شده است. مسافران می‌توانند از روش‌های مختلفی برای پرداخت الکترونیکی عوارض این چهار آزادراه اقدام کنند؛ روش‌هایی ازجمله پرداخت موبایلی، پرداخت ایستگاهی، پرداخت بی‌واسطه و پرداخت اینترنتی.

 

پرداخت موبایلی

نرم‌افزار پرداخت موبایلی (تاپ) شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، کیف پول الکترونیکی شرکت سیمرغ تجارت، کیف پول همراه پاسارگاد (کیپاد) از روش‌های پرداخت الکترونیک عوارض با استفاده از تلفن همراه هستند.

 

پرداخت باتوقف

در این روش اگر کاربر برای سوخت‌گیری یا استراحت قصد توقف در یکی از مجتمع‌های رفاهی بین راهی یا پمپ‌بنزین را داشته باشد می‌تواند از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کند.

 

پرداخت از طریق برچسب

در این روش، کاربر قبل از سفر، نسبت به تهیه برچسب و نصب آن بر روی خودرو اقدام می‌کند. مبلغ عوارض به‌طور خودکار پس از عبور خودرو از آزادراه از مبلغی که در کیف پول برچسب، شارژ شده است کسر می‌شود.

 

پرداخت بی‌واسطه

با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب، مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه، به‌صورت خودکار از حساب بانکی اعلام‌شده، کسر و به مالک خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  و عملکرد آن نسبت به وقوع سیل

محمدجواد آذرمی جهرمی، اولین واکنش خود نسبت به سیل را روز دوم فروردین‌ماه در حساب توییتر خود نشان داد. بنابر توییت‌های آذری جهرمی، او از روز اول فروردین پیگیر وضعیت ارتباطات در مناطق سیلزده و به‌خصوص آق‌قلا بوده است. او همچنین همان روز گفت که با توجه به محدودیت در تامین بالگردها، کارکنان مخابرات مسیر طولانی کوه دشت آباد را پیاده طی کرده‌اند تا ارتباطات شهر دوزین را پس از دو روز قطعی مجددا برقرار کنند.

به گفته جهرمی، ارتباطات دیتای بخش‌هایی از شهرستان سوادکوه در استان مازندران که بر اثر سیل دچار اختلال شده بود، از شب ۱ فروردین به حالت عادی بازگشت. او افزود: «متاسفانه مراکز و تجهیزات مخابراتی و مسیرهای فیبر نوری و کابلی دچار آسیب جدی شده بودند.»

وزیر ارتباطات چهارشنبه ۱۴ فروردین وارد استان لرستان شد. او با بیان اینکه تلاش می‌کنیم دو تا سه روزه ارتباطات همه مناطق سیل‌زده استان لرستان مثل گذشته برقرار شود، گفت: «اگرچه همه مراکز مخابراتی شهرستان پل‌دختر به زیر گل رفته و نابود شده‌اند، اما ارتباطات موبایل این منطقه از دیشب به شرایط طبیعی برگشته است.»

جهرمی روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین در پل‌دختر با بیان اینکه تا پایان امشب همه سایت‌های اضطراری شهرستان پل‌دختر در مدار قرار می‌گیرند و تماس‌ها به‌راحتی برقرار می‌شود، گفت: «پست‌بانک امروز به ارایه خدمات خود را از سر می‌گیرد و با آمدن پست‌بانک، مابقی بانک‌ها نیز پای کار بیایند تا خدمات مالی و کسب‌وکار به قسمت‌هایی که ممکن است برگردد.»

 

فرآیندهای اعطای تسهیلات در بانک مسکن الکترونیکی می‌شوند

ساسان شیردل، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن برنامه‌های اصلی حوزه فناوری اطلاعات بانک مسکن در سال ۹۸ را تشریح کرد.

به گفته او استقرار کامل Core Banking (نظام بانکداری متمرکز) یکی از اولویت‌های بانک مسکن در حال حاضر به شمار می‌آید. او گفت: «این پروژه از چندی پیش در بانک مسکن آغاز شده و مطالعاتی در این حوزه در حال انجام است. ازاین‌رو یکی از برنامه‌های سال آتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن تکمیل همین مطالعات است.»

او یکی از اقدامات مهم بانک مسکن در سال آینده را الکترونیکی شدن فرایند تسهیلات دانست و خاطرنشان کرد: «در تلاش هستیم به نقطه‌ای برسیم که از نقطه درخواست اعطای تسهیلات تا ارائه اسناد و مدارک به‌صورت الکترونیکی و در بستر فضای مجازی میسر باشد و در این حوزه نیز برنامه‌هایی تدارک دیده شده که بخشی از آن در سال پیش‌رو اجرا می‌شود.»

او ادامه داد: «مدیریت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در سال آینده برنامه‌هایی در حوزه ارتباط با مشتریان تدارک دیده است که از آن جمله می‌توان به تهیه آرشیو دیجیتال تماس‌ها با مرکز ارتباط با مشتریان اشاره کرد».

شیردل تاکید کرد: «وجود یک آرشیو دیجیتال جامع از محتوای پیام‌ها و تماس‌های مخاطبان بانک مسکن می‌تواند ابزار خوبی برای کمک به مدیران برای تصمیم‌گیری‌های آتی باشد و ازاین‌رو حوزه فناوری اطلاعات به موضوع ورود کرده است.»

 

بهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران شد

بهزاد شیری به عنوان مدیرعامل جدید پست بانک ایران منصوب شد. شیری دارای مدرک دکترای پول و بانکداری است و در سابقه خود، ریاست اداره کل اعتبارات و سرمایه گذاری پست بانک ایران، عضو هیئت علمی پژوهشی وزارت جهاد، عضو هیئت مدیره بانک سپه، رییس هیات مدیره شرکت کویر تایر، عضو هیات مدیره لیزینگ امید، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه تأمین امین، مشاور رئیس کل گمرک ایران، معاون طرح و برنامه گمرک ایران، معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک، مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک سپه و رییس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری امید را دارد.

 

لغو حکم توقیف ۱.۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی از لغو حکم توقیف ۱.۷ میلیارد دلار از دارایی‌های این بانک خبر داده است. این جمله حاوی خبری است که همتی هشتم فروردین ۱۳۹۸ در این باره اعلام کرده است: «امروز خبر خوبی از همکاران حقوقی‌ام دریافت کردم. خبر کوتاه اما بسیار مهم بود. جمهوری اسلامی ایران به یک پیروزی مهم حقوقی دیگر در مقابل آمریکا دست یافت.»

همتی تاکید کرد: «درپی شکایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همکاری صمیمانه وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز حقوقی ریاست جمهوری و دفاعیات حقوقی قوی و مستدل حقوقدانان کشورمان، حکم توقیف ۱.۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط دادگاه لوگزامبورگ لغو شد. دارایی بانک مرکزی با درخواست یک دادگاه امریکایی به بهانه دست داشتن ایران در حادثه ۱۱ سپتامبر توقیف شده بود.»

 

تأسیس شعبه یکی از بانک‌های خصوصی ایران در هند

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با گادام دارمندرا، سفیر جدید هند، در روز هشتم فروردین ۱۳۹۸ ضمن تأکید بر روابط اقتصادی گسترده دوجانبه میان ایران و هند، از آمادگی طرف ایرانی برای توسعه روابط اقتصادی خبر داده است.

دکتر عبدالناصر همتی در این ملاقات با اشاره به مانع تراشی‌های آمریکا در روابط ایران با سایر کشورها، تصریح کرد: «آمریکا اخیراً بیشتر به اظهارات تبلیغاتی و ایجاد جو روانی برای تأثیرگذاری بر اقتصاد ایران روی آورده و آنچه که در عمل می‌توانسته را انجام داده است.»

در این دیدار، دارمندرا با اشاره به دیدگاه رهبری هند برای توسعه روابط با ایران، بر تلاش‌های دستگاه دیپلماسی هند برای برداشتن گام‌های بعدی در گسترش روابط تأکید کرد.

 

اعطای وام ازدواج ۶۰ میلیون تومانی

با ابلاغ مقررات جدید تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج توسط توسط بانک مرکزی در ابتدای سال ۱۳۹۸، به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۱‌/۱‌/۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، وام قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از طرفین زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است و بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به‌عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد. بدین ترتیب مجموعاً ۶۰ میلیون تومان برای هر زوج وام ازدواج در نظر گرفته شده است.

 

بررسی طرح سپرده‌گذاری ارزی در کمیته ویژه مجلس

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از بررسی طرح سپرده ارزی در کمیته‌ای ویژه خبر داده است. مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به طرح سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها گفت: «این طرح که کمک بسیاری به جذب سرمایه ارزی کشور در بانک‌ها می‌کند، در مجلس در حال بررسی است.»

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: «مقرر شد بعد از اتمام تعطیلات نوروز، کمیته‌ای ویژه موضوع سپرده‌گذاری ارزی را در دستور کار قرار دهد تا ابهامات آن احصا و بر طرف شود.»

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است در خانه‌های مردم حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز وجود داشته باشد، بیان داشت: «اگر این میزان سرمایه به سیستم بانکی برگردانده شود تحولی در فضای اقتصادی کشور رخ می‌دهد اما در این بین ابهاماتی وجود دارد که باید بررسی شود.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا