تجارتصنعت، معدن، تجارت

هدف ما دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق است

معاون اول رئیس جمهوری هدف ایران در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی با عراق را رسیدن به عدد ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: تحقق این هدف نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ‌ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در نشست مشترک تجار و بازرگانان ایران و عراق که عصر امروز در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد گفت: انتظار داریم پس از سفر (اسفندماه ٩٧) رییس جمهوری اسلامی ایران و حضور نخست وزیر عراق در ایران آن هم کمتر از یک ماه روابط دو کشور افزایش و توسعه همکاری ها شتاب بگیرد.

جهانگیری بیان کرد: در سفر ماه گذشته رییس جمهوری ایران به عراق مذاکرات و توافقات خوبی در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی انجام گرفت که از آقای عبدالمهدی نخست وزیر عراق به عنوان شخصی شجاع در تصمیم گیری که کمک کردند توافقات خوبی در سفر ماه گذشته در بغداد صورت بگیرد، تشکر کنم.

وی افزود: این توافقات شامل لایروبی اروندرود (شط العرب) براساس معاهده ١٩٧۵ الجزایر که مطمئنا در مدت زمان کوتاهی مردم عراق خصوصا بصره و مناطقی جنوب این کشور و مردم ایران خصوصا شهرهای آبادان و خرمشهر از این آبراهه بزرگ استفاده خواهند کرد و این اقدام نقش موثری در توسعه این منطقه خواهد داشت.

وی افزود: امیدواریم با ترسیم نقشه راه همکاری بانکی محور مذکرات قبلی و کنونی ما است و بخش زیادی از موانع بانکی پیش روی بخش خصوصی برای فعال شدن روابط همکاری برطرف شود.

جهانگیری اظهار داشت: فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که در این همایش حضور دارند توجه ویژه ای به روابط و همکاری با کشور عراق دارند و احترام خاصی برای نخست وزیر عراق و هیات همراه وی در ایران قائل هستند.

جهانگیری اضافه کرد: همکاری های اقتصادی ایران و عراق در سال های اخیر روند رو به رشد داشته است، به طوری که مجموع مبادلات تجاری ما به عدد ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: راهبرد ما در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی با عراق، رسیدن به عدد ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ است که تحقق این هدف نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در حال حاضر محصولات پلیمری و فرآورده های آن، محصولات لبنی، ماشین آلات صنعتی و به ویژه برق و گاز مهمترین کالاهای صادراتی ایران به عراق هستند.

جهانگیری بیان کرد: برای تحقق هدف ٢٠ میلیاردی در سال ١۴٠٠ باید موانع پیش روی توسعه اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی ایران و عراق توسط کمیسیون های اقتصادی و اتاق های بازرگانی و البته اتاق بازرگانی مشترک دو کشور شناسایی و برطرف شود.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران کشور عراق را کشوری ثروتمند و دارای موقعیت ژئوپلتیک می داند وبر آن تاکید دارد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: خرسندم برادران ما در عراق در نبرد با داعش و گروه های تروریستی پیروز و سربلند بیرون آمدند و اقدامات بازسازی و توسعه اقتصاد عراق را آغاز و در حال برنامه ریزی هستند. این پیروزی ارزشمند را به دولت و ملت عراق تبریک می گویم.

جهانگیری تصریح کرد: عراق برای عبور موفقیت آمیز از چالش ها، موانع پیش رو و برای پیگیری روند سیاسی مبتنی بر مردم سالاری و ثبات سیاسی وارد مرحله بازسازی خود شده است.

وی ادامه داد: ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشورهایی می داند که به استقرار و حاکمیت ملی این کشور پایبند بوده و به خواست و رای ملت عراق احترام می گذارد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما در این مسیر برای سرعت بخشیدن به بازسازی عراق و توسعه اقتصادی این کشور آمادگی همکاری دوجانبه و چند جانبه منطبق با سیاست های دولت عراق داریم.

وی بیان کرد: شرکت های معتبر ایرانی و صاحب تجربه در بازار عراق نیز آماده تشکیل شرکت های مشترک با همتایان عراقی خود با طرف های سوم به منظور اجرای پروژه های مشترک در عراق هستند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: فشارهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و ملت ایران و عراق برخلاف منافع دو کشور است که تصمیم گرفته اند در این منطقه پرآشوب و پرمنازعه روابط دوستانه، مستحکم و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشند.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: در بخش گردشگری شاهد رفت و آمد سالانه حدود هفت میلیون بین دو کشور هستیم که نیمی از آن شهروندان عراقی هستند که برای زیارت، گردش و درمان به ایران سفر می کنند تمایل ملت های ایرانی به یکدیگر نشان شوق مردم این کشور برای استفاده از جاذبه های طبیعی و میراث مشترک دو کشور است.

جهانگیری تصریح کرد: آمریکایی ها باید بدانند خواست غیرقانونی آنها برای محدود کردن روابط دو ملت ایران و عراق، با اراده ۱۰ ها میلیونی مردم دو کشور برخورد خواهد کرد و نفرت فزاینده در بین ملت های منطقه افزایش خواهد یافت.

معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: امیدوارم علاوه بر صادرات برق و گاز ایران به عراق، که وزیران مرتبط و حاضر در این همایش، همکاری دو جانبه بیشتر و عمیق تر در این زمینه نیز بوجود بیاید.

برنامه ۳ ساله ایران برای بازسازی صنعت برق عراق

رضا اردکانیان در ادامه این مراسم اظهار کرد: نگاه ما به بحث مشارکت در بازسازی عراق فراتر از نگاه به یک بازار اقتصادی است، چرا که ما معتقدیم اجرای برنامه‌های کشورمان مستلزم آرامش و ثبات در منطقه است و آرامش در عراق نیز نقش مهمی در آسایش ما و سایر کشورهای منطقه دارد و از همین رو باید در حفظ آرامش کشور همسایه‌مان نقش مناسبی ایفا کنیم.

وی با اشاره به توافقات حاصله میان دو کشور ایران و عراق در بحث صنعت برق، گفت: پس از بازدیدها و مذاکرات و همچنین تلاش‌های مستمر برنامه‌ای ۳ ساله با وزارت عراق تدوین شد تا صنعت برق این کشور با مشارکت ایران بازسازی شود و در این برنامه قرار است تا تلفات شبکه برق عراق از ۵۰ درصد به ۲۰ درصد طی ۳ سال آتی کاهش یابد و این یعنی افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت تولید برق در عراق.

وزیر نیرو با تاکید بر نقش ویژه بخش خصوصی در صنعت برق و برنامه‌ریزی مشترک ایران و عراق در صنعت برق گفت: شرکت‌هایی که در این صنعت فعال هستند در این برنامه ۳ ساله مشارکت خواهند داشت و کنسرسیومی متشکل از وزارت نیروی ایران و طرف عراق به عنوان هماهنگ کننده این برنامه تشکیل شده و اولین جلسه آن نیز پس از سفر رئیس جمهور ایران به عراق برگزار شد و جلسه دوم آن نیز هفته آینده تشکیل خواهد شد.

اردکانیان خاطر نشان کرد: براساس توافقات انجام شده مقرر شد علاوه بر این برنامه نیز هر زمان نیاز برای صدور برق به عراق وجود داشت با توجه به شرایط ایران و شرایط فنی موجود، این صادرات در چارچوب قراردادی که امضا شده انجام گیرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در ۱۵ سال گذشته ایران بیش از ۶ میلیارد دلار برق به عراق صادر کرده که بیش از ۹۰ درصد بهای آن پرداخت شده است و مابقی نیز مطابق قرارداد منعقد شده در حال بازپرداخت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات انجام شده درباره قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر اشاره کرد و افزود: براساس این مذاکرات که برای اولین بار انجام گرفته است، فرصت خوبی برای ساماندهی رودخانه‌های مرزی دو کشور ایجاد خواهد شد.

وزیر نیرو با تاکید مجدد بر این که نگاه ایران به مشارکت در بازسازی عراق فراتر از نگاه اقتصادی است، اضافه کرد: هرچند ممکن است برخی کشورها از نظر تکنولوژیکی در ترازی بالاتر از ما قرار داشته باشند ولی آنها به هیچ وجه نگاه این چنینی به کشور عراق و موضوع بازسازی این کشور ندارند و تنها به چشم یک بازار به عراق نگاه می‌کنند.

اردکانیان خاطر نشان کرد: بازسازی نیروگاه‌های موجود در عراق، آموزش نیروی انسانی، تشکیل شرکت‌های مشترک سازنده و تعمیراتی و همچنین ساخت کارخانجات تولید تجهیزات در این بخش از جمله فصول این برنامه‌ریزی مشترک میان ایران و عراق است.

وی گفت: ما امیدواریم این برنامه براساس زمان‌بندی از قبل طراحی شده در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پیش رفته و به اهداف خود برسد.

اردکانیان در پایان با اشاره به آمادگی ایران برای تامین آب شرب، جمع‌آوری و تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده، اظهار کرد: در این مذاکرات آمادگی ما برای استفاده از ظرفیت وسیع کشورمان در این بخش اعلام شد و قرار شد تا با وزارت ساخت و شهرداری‌های عراق همکاری‌های‌مان را سامان دهیم.

وزیر بازرگانی عراق از فعالان اقتصادی ایران دعوت به همکاری کرد

در همایش تجاری فعالان بازرگانی ایران و عراق محمد هاشم عبدالمجید وزیر بازرگانی کشور عراق با اشاره به پیروزی عراق بر تروریسم تاکید کرد: پس از پیروزی ملت عراق به تروریست‌ها و بازگشت صلح به سراسر کشور عراق، فرصت‌های تجاری خوبی در استان‌های عراق فراهم شده است و از همین رو از بخش خصوصی فعال در ایران می‌خواهیم تا در این بخش نیز سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم تا دروازه‌های گسترده‌ای را به روی ایران بگشاییم و روابط ایران و عراق به نفع دو ملت افزایش یابد.

وزیر بازرگانی کشور عراق اظهار کرد: مدت‌ زمانی است که ما به دنبال برنامه‌ریزی هستیم تا روابط دوجانبه میان ایران و عراق را توسعه دهیم و هدف ما از این توسعه همکاری در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی است.

وی با بیان این که در این مسیر گام‌های خوبی برداشته شده است، گفت: همه ما از اهمیت توسعه روابط دو کشور ایران و عراق اطلاع داریم و ما تمایل داریم روابط میان دو کشور ارتقاء یابد و باید به بخش خصوصی فرصت دهیم تا در پروژه‌های مشترک حضور داشته و تجارب خود را به یکدیگر منتقل کنند.

عبدالمجید ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم تا دروازه‌های گسترده‌ای را به روی ایران بگشاییم و روابط ایران و عراق به نفع دو ملت افزایش یابد.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا