بانکبانک و بیمه

همکاری بانک مرکزی و سازمان حفاظت محیط زیست

رییس کل بانک مرکزی در آیین امضای تفاهم نامه بانک مرکزی و سازمان محیط زیست ضمن پیشنهاد الزام رعایت اصول زیست محیطی در پروژه های اقتصادی، گفت: امضای تفاهم نامه بین بانک مرکزی و سازمان حفاظت محیط زیست امر ارزشمندی است و بدین طریق دو دستگاه متعهد به پیگیری موضوعات اقتصاد سبز می شوند.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی،

ولی اله سیف ضمن گرامی داشت یاد بنیان گذار انقلاب اسلامی و تبریک هفته محیط زیست گفت: مباحث زیست محیطی نزد دولت یازدهم اهمیت ویژه ای دارد و رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست با تلاش گسترده ای موضوعات محیط زیست را در هیئت دولت مطرح و دولت به ویژه شخص رئیس جمهور نیز در تصویب پیشنهادات این حوزه همواره حمایت کامل داشته اند.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه توجه به مسایل زیستی از بعد اقتصادی به معنای پیش بینی و مدیریت شوک های احتمالی در این زمینه و از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، افزود: در گذشته حسابداری محیط زیست فقط به جنبه کمی موضوع توجه داشت و رشد آمارهای اقتصادی را به عنوان مهمترین دستاورد تلقی می کرد. لیکن به تدریج موضوع محیط زیست و حسابداری سبز به معنای توجه به هزینه ها در کنار سود مطرح شد که همراه با ثروتی که ایجاد می شود، آسیب های زیست محیطی را نیز مدنظر قرار دهد.
سیف با ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع ایجاد حسابداری سبز در حساب های ملی خاطرنشان کرد: البته لازم است با زمان بندی دقیق و ارایه اقدامات مشترک بانک مرکزی و سازمان حفاظت محیط زیست به جامعه، نتایج مثبت در این زمینه حاصل شود.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به محدودیت منابع مالی نظام بانکی، تصریح کرد: تسهیلات بانکی محدود است و باید به صورت بهینه تخصیص داده شود تا رشد اقتصادی شتاب گیرد. این امر نیز مستلزم آن است که نظام بانکی موضوع پروژه هایی که نیاز به منابع مالی دارند را از نهادهای تخصصی اخذ و نهایتاً با بررسی کارشناسانه، تسهیلات مورد نیاز را به صورت بهینه اعطا کند.
رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر تخصیص منابع بانکی در مسیر رشد اقتصادی و خروج از رکود، گفت: اعطای تسهیلات بانکی باید منجر به جریان انداختن خطوط تولید و نهایتاً عرضه محصول به بازار شوند، بانک مرکزی نیز شرایط اخذ تسهیلات توسط بنگاه های کوچک و متوسط را فراهم و در برخی مقررات، محدودیت های مربوط به بدهی های غیرجاری، چک های برگشتی و غیره را استثنائاً با هدف تسریع در خروج از رکود نادیده گرفت.

رابطه تعاملی بین اقتصاد و محیط زیست
در این مراسم رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تبریک روز جهانی محیط زیست، ضمن تشکر از رئیس کل بانک مرکزی در توجه به مسایل زیست محیطی گفت: خوشبختانه حفاظت محیط زیست در کنار مسایل اقتصادی نزد دولت یازدهم حائز اهمیت بسیاری است و همچنین رهبر معظم انقلاب نیز در زمینه مسایل زیست محیطی تاکید ویژه ای دارند و با ابلاغ سیاست های کلان، توجه همگان را به این عرصه معطوف داشته است.
معصومه ابتکار با بیان اینکه در نگاه جدید مبتنی بر اقتصاد سبز، رابطه تنگاتنگ و تعاملی بین اقتصاد و محیط زیست ایجاد شده است، افزود: در این دیدگاه تلفیق محیط زیست و اقتصاد به دنبال ایجاد تعادل است و تلاش ها باید در مسیر درونی کردن الزامات زیست محیطی در اقتصاد صورت گیرد.
وی افزود: متاسفانه در گذشته به دلیل نادیده گرفتن موضوعات محیط زیست در اقتصاد خسارت های فراوانی ایجاد شده است که باید این خلاها رفع و با ایجاد شفافیت از آسیب های آتی پیش گیری شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش مهم بانک مرکزی در اجرایی شدن موضوع اقتصاد سبز خاطرنشان کرد: بانکداری الکترونیک کمک شایانی به این عرصه می کند و خوشبختانه بانک مرکزی با ایجاد حساب های ملی سبز زمینه توجه بیش از پیش به ارزش گذاری منابع ملی را فراهم کرده است.

در حاشیه این مراسم، ولی اله سیف و معصومه ابتکار به همراه حسن معتمدی، مدیر عامل بانک اقتصاد نوین، پروژه بوستان پردیس نوین را که با حمایت بانک اقتصاد نوین در پارک پردیسان طراحی شده است، با کاشت سه نهال درخت زیتون افتتاح کردند.
گفتنی است تفاهم نامه بانک مرکزی و سازمان حفاظت محیط زیست در مسیر تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی به منظور حفاظت از محیط زیست، تضمین بهره مندی صحیح و مستمر از محیط زیست، اجرای تکالیف قانونی ماده ۵۹ قانون برنامه چهارم توسعه و اتخاذ رویکردی چند جانبه و هم افزا در جهت حرکت به سوی حسابداری سبز، در هفت ماده تنظیم و تدوین شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا