تجارتصنعت، معدن، تجارت

تحلیلگر عراقی: عراق ظرفیت خرید ۴۰ میلیارد دلار کالا و خدمات از ایران را دارد

یک تحلیلگر و فعال سیاسی عراقی معتقد است بخش خصوصی این کشور توان واردات تا ۴۰ میلیارد دلار از محصولات، کالاها و خدمات ایرانی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  به گفته سید محمدعلی حکیم، فرصت واردات ۴۰ میلیارد دلاری در سال، برای اقتصاد ایران که دچار تحریمهای ایالات متحده آمریکا شده است، پنجره مناسبی است تا بتواند از تنگناهای تحریم ها عبور کند. مدیر خبرگزاری بین المللی النخیل عراق می گوید لغو هزینه روادید به مبلغ ۴۰ دلار باعث می شود اقتصاد دو کشور در بخش گردشگری هم به نهایت شکوفایی برسد زیرا سالانه ایران پذیرای یک میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر مذهبی عراقی است و در مقابل دست کم سالانه ۷ میلیون گردشگر و زائر ایرانی هم به عراق سفر می کنند.

در ادامه کافه خبر برگزار شده در خبرگزاری خبرآنلاین را با سیدمحمدعلی حکیم می خوانید:

همچنین بخوانید

سفر دکتر روحانی و هیات همراه به بغداد، چه واکنشهایی را در میان عراقیها به وجود آورد؟

از نظر حکومت عراق و ملت عراق و دستگاه دیپلماسی عراق این سفر با این که دیر وقت انجام شد دارای نتایج خیلی مثبتی بود. نتایج متعددی داشت از جمله: الغای هزینه روادید ۴۰ دلار، لایروبی و تمیز کردن شط العرب یا اروند رود، ایجاد بازار مشترک، ارتقای سطح ۱۲ میلیارد دلاری تبادل تجاری فعلی به ۲۰ میلیارد دلار که این بزرگ ترین امتیازی است که برای این دو کشور به وجود آمده است.

به علاوه این که برای اولین بار بعد از ۷ الی ۸ سال مرجع بزرگ شیعیان آیت الله سیستانی که با هیچ سیاستمداری گفتگو نکرده بود و به هیچ وجه از سیاسیون استقبال نمی کرد برای اولین با یک سیاستمدار یعنی با رئیس جمهور منتخب ایران دیدار و گفتگو داشت. می توان گفت حکومت، ملت، اقطاب و عشایر در عراق از زیارت آقای روحانی استقبال کردند.

جناح های سیاسی چه تلقی ای از سفر هیات ایرانی داشتند؟

در عراق دو جناح سیاسی اصلی داریم به نام های الاصلاح به ریاست آقای حکیم و جناح دیگر، البناء به ریاست آقای مالکی است. هیات ایرانی با همه این گروه ها دیدار داشت و نشان داد ایران به هیچ یک از گروه های سیاسی عراق نزدیکتر از سایرین نیست و در عین حال با همه هم خوب است.

پیام دیدار آقای روحانی با آیت الله سیستانی چه بود؟

دیداری بود که می شود از فاصله دور به نتایج آن نگاه کرد. آیت الله سیستانی با هیچ یک از سیاستمداران جهان و داخلی عراق تاکنون دیدار نداشتند. ولی بعد از ۸ سال با آقای روحانی دیدار کرد. این پیامی برای سیاستمداران ایرانی است. این پیام سیاسی دارد که ما حکومت عراق و مرجعیت تا آخرین لحظه با حکومت رسمی ایران همپیمان هستیم. این پیامی برای رئیس جمهور آمریکاست که بدون اجازه وارد عراق شد و کسی از آنها استقبال نکردند. آقای ترامپ مخفیانه و بدون اجازه آمد و این امر از نظر حکومت عراق، مرجعیت و مردم کار پسندیده ای نبود. با آمدن آقای روحانی از ایشان استقبال رسمی شد و این استقبال یک پیام رسمی برای غرب داشت. ترامپ وقتی با هواپیما قصد فرود در عراق دارد، با ۲۲ هواپیمای نظامی اسکورت فرود می آید، همه اینها مخفیانه بوده ولی آقای روحانی با بالاترین سطوح مورد استقبال قرار می گیرد با این که ملت عراق توقع داشتند آقای روحانی زودتر وارد عراق شود. چون که ما در حال حاضر، ۱۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران داریم.

پیام دیدار دولت و مرجعیت عراق با دکتر روحانی برای سایر کشورهای منطقه چه بود؟

جالب اینجاست بعد از آمدن آقای روحانی، تنها پس از چند ساعت، چند کشور عربی از جمله عربستان نمایندگان خود را به عراق فرستادند. مثلا وزیر تجارت عربستان وارد عراق شد و پس از چند ساعت با وزرای عراق به گفتگو نشست. استقبال از دکتر روحانی توانست برای بقیه کشورها حامی پیام مهمی باشد که عراق با همه کشورها دوست است.

پیامدهای اقتصادی سفر دکتر روحانی به عراق چیست؟

صد درصد آینده اقتصادی هر دو کشور پیشرفت می کند. دو سال پیش ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار عراقی در تابستان وارد ایران شدند. اگر هر کدام ۱۰۰۰ دلار به کشور ایران بیاورند، همین میزان، اقتصاد ایران را در بخش گردشگری رشد می دهد. مسایل زیارتی، برای هر دو کشور مهم است. عراق از زیارتگاه های خود می تواند بودجه کل کشور را تامین کند. چون در مقیاس میلیونی زوار وارد عراق می شوند. ایران هم تنها در راهپیمایی با شکوه اربعین ۴ میلیون زائر را وارد عراق کرد که این تعداد، معادل جمعیت کل لبنان است. ما ظرفیت داریم جمعیت ۸ میلیونی را برادران ایرانی استقبال کنیم. هر دو کشور در این باره ذی نفع هستند و اقتصاد هر دو در حال تحرک خواهد بود. واقعیت این است که اصلی ترین کشوری که برای تحریمهای ایران ضرر کرد عراق بود. حدود ۴۵۰ هتل پس از تحریمهای ایران در کربلا بسته شد. فعالان گردشگری عراق از ۶ ماه پیش از دولت عراق درخواست کردند ویزا را برای ایرانی ها رایگان کنند و گفتند کرایه اتاق در هتلی که شبی ۲۵ دلار است، ما حاضریم این مبلغ را ۱۰ دلار بگیریم. واقعیت این است که صدها نفر در صنعت گردشگری عراق در ماههای اخیر به خاطر تحریم های ایران بیکار شدند. ما میلیون ها زوار از کشورهای مختلف داریم ولی ۷۰ درصد زوار عتبات، ایرانی هستند. رایگان شدن ویزای گردشگری از نظر عراقیها واقعا لازم بود.

برای بخش بازرگانی و تجار عراقی، سفر هیات ایرانی چقدر مهم است؟

از نظر اقتصادی تجار عراقی درخواستشان این که نه تنها سقف مبادلات دو کشور ۲۰ میلیارد دلار بشود، بلکه می خواهند این میزان به دو برابر برشد، ما با ترکیه روی پایه ۱۷ میلیارد دلار تبادلات تجاری داریم. عراق کشوری است که پس از سقوط دیکتاتور بزرگ جهان، صدام، بنیه و زیرساختهایش کاملا از بین رفت. عراق صد درصد مستهلک است و از کل جهان جنس وارد می کند. اگر ۱۲ میلیارد دلار تجارت با ایران به ۲۰ میلیارد دلار برسد، نقطه مثبتی هم برای ایران است و حاوی پیامی برای ترامپ و آمریکا خواهد بود، یعنی اینکه هر چه تحریمها را بیشتر و سختگیرانه تر کنید، ایران روزنه ای برای تبادل تجاری با کشورهای منطقه باز می کند. پیام این حرکت عراق برای غرب هم این است که با همسایگان خود تبادل تجاری داریم و از ۱۲ میلیارد به ۲۰ میلیارد دلار می رسانیم. تجار و فعالان بخش بازرگانی عراقی، تقاضا دارند و خواستار آن هستند که تبادلاتشان با ایران به ۴۰ میلیارد دلار در سال برسد.

اثر سفر هیات ایران به عراق روی آمریکایی ها چه بود؟

آنها بی نهایت خشمگین هستند. رایان هوک فرستاده آمریکا در خاورمیانه درباره جمهوری اسلامی ایران بارها مصاحبه کرده است و به ما عراقیها می گوید شما گول حسن روحانی را نخورید. می توان در مقایسه با آمریکا گفت ایران یک کشور از لحاظ اقتصادی کوچکتر ولی با عقل بسیار بزرگ تر است. آمریکا کشوری با اقتصاد بزرگ ولی با عقلی کوچک است، دارند هر دو این کشورها در عراق بازی می کنند. ایران توانست منطقه را خوب نسبت به موقعیت فعلی آگاه کند. در یمن، سوریه، لبنان، محور مقاومت و عراق کاملا از آمریکا جلوتر است. در ماجرای تجاوز داعش ما از وطن مان دفاع کردیم. متاسفانه آمریکا، با کمک اسراییل، موساد، عربستان و برخی کشورها با داعش وسط میدان آمدند. ایران با مستشاران خود به عراقی ها کمک کرد. عربستان بزرگترین تامین کننده مالی داعش است. دخالت عربستان با حضور مستشاران ایران برای ما فرق دارد.

با این صحبت شما می توان نتیجه گرفت در رقابت دو کشور ایران و آمریکا در عراق، ایران توانسته اعتماد عراقیها را به خود جلب کند؟

کاملا، انتخابات اخیر عراق نشان داد یارگیری ایران در مقابل آمریکا در عراق ۳ به صفر است. رئیس پارلمان، رئیس جمهور و نخست وزیر را توانست با عمل دیپلماسی، با خود همسو کند. این نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران چه قدرتی در منطقه دارد. البته ما مطمئن هستیم بعد از حضور آقای روحانی، کشورهای عربی مشتاقتر شدند وارد عراق شوند. این سفر حتی توانست کشورهای عربی را وارد بازار تجاری عراق کند. ما از همه کشورهای منطقه داریم جنس وارد می کنیم و طبیعی است آنها هم برای گرفتن سهم از بازار عراق وارد رقابت با ایران شوند.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا