امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خسارت ۹۵۰ میلیارد ریالی سیلاب به محصولات کشاورزی دزفول

دزفول – مدیر جهادکشاورزی دزفول از وارد آمدن خسارت ۹۵۰ میلیارد ریالی به دلیل سیلاب فروردین ماه به بخش کشاورزی دزفول خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد زارعی دوشنبه شب در جلسه بررسی و مکانیزم ارزیابی خسارت‌های سیلاب و بارندگی‌های اخیر در سالن جلسات فرمانداری دزفول اظهار کرد: ارزیابی‌های اولیه از خسارات وارد شده به بخش کشاورزی شهرستان بر اثر سیلاب فروردین ماه انجام شده اما برای برآورد خسارات وارده به ابنیه و زیرساخت‌های بخش کشاورزی شهرستان باید منتظر فروکش کردن آبگرفتگی های موجود باشیم.

وی افزود: تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دزفول تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته که این میزان در حال افزایش است به گونه‌ای که به عنوان مثال در منطقه زاویه‌ها اراضی اشباع شده و آب همانند چشمه از زیر زمین فوران می‌کند که این امر موجب افزایش خسارات و میزان اراضی کشاورزی متأثر از سیلاب خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول عنوان کرد: از میزان ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی گرفتار در سیلاب چهار هزار هکتار به صورت ۱۰۰ درصد زیرآب رفته و درصد زیر آب رفتن مابقی اراضی متغیر است.

زارعی ادامه داد: بنابراین تاکنون بر اساس ارزیابی‌های انجام شده ۹۵۰ میلیارد ریال به محصولات کشاورزی دزفول در زمینه زراعی، باغی و دامی خسارت وارد شده که این میزان خسارت جدا از خسارت‌های وارده به زیرساخت‌ها و ابنیه کشاورزی شهرستان به دلیل عدم فروکش آب و عدم امکان برآورد آنها است.

وی یادآور شد: محصولاتی همچون گندم، کلزا، چغندرقند، صیفی جات و باغات مرکبات از جمله محصولات کشاورزی هستند که براثر بارندگی‌ها و سیلاب با بیشترین میزان خسارات مواجه شده اند.

زارعی با بیان اینکه تنها ۲۱ درصد از محصولات کشاورزی آسیب دیده تحت پوشش بیمه هستند، گفت: طی صحبت‌های انجام شده با صندوق حمایتی بیمه کشاورزان مقرر شده تا در اسرع وقت خسارت‌های محصولات بیمه‌ای پرداخت و خسارات محصولات فاقد بیمه نیز پیگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به تلف شدن ۳۹ رأس دام طی سیلاب اخیر عنوان کرد: در روزهای گذشته دام‌های ۱۲ روستای در معرض سیلاب تخلیه و در محل‌های اسکان شرکت‌های کشت و صنعت کارون، هفت تپه، شهید رجایی، شهید بهشتی، شهرداری و سپاه ناحیه دزفول نگهداری شده اند.

زارعی، تعداد دام‌های منتقل شده از این روستاها را ۱۵ هزار رأس دام سنگین و ۱۴ هزار رأس دام سبک برشمرد و گفت: دو هزار و ۵۰۰ بسته علوفه‌ای، ۵۶ تن تفاله ذرت و ۲۵۰ تن سبوس برای تغذیه این دام‌ها تأمین و دربین آنها توزیع شد.

وی در پایان از تلاش‌های اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان و تلاش موفقیت آمیز آنها در راستای کاهش خسارات پیش بینی شده براثر سیلاب تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصول کشاورزی در شهرستان دزفول تولید می‌شود. بیش از ۹۵ درصد بذر محصولات کلزا و شبدر کشور در دزفول تولید می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا