بانک و بیمهطلا و ارز

سرمایه گذاری روی دلار خیلی توصیه نمی شود

یک مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار گفت: سرمایه گذاری روی دلار خیلی توصیه نمی شود هرچند برخی افراد به دلار با دید یک گزینه سرمایه گذاری نگاه می کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهدیارحاجی علی در برنامه «رویش» رادیو اقتصاد با محوریت سرمایه گذاری در بورس افزود: متاسفانه در سال اخیر وضعیت اقتصادی کشور وضعیت بسیارسختی شده و مردم از ترس افت دارایی های خود به سرمایه گذاری در بازار مسکن، ارز، خودرو، سکه و امثال این بازارها رو آوردند.

وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی گزینه هایی که برای سرمایه گذاری در ایران وجود و خیلی هم مطرح است می توان به دلار، مسکن، طلا، سکه، خودرو، بورس، فرابورس و بورس کالا اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار ضمن تشریح گزینه های سرمایه گذاری گفت: دلار یک خط به همه بازارها می دهد.

وی در ادامه افزود: بدون شک با رشد نرخ ارز قیمت مسکن، خودرو و بسیاری موارد دیگر برمدار افزایشی قرار می گیرد.

حاجی علی اظهارداشت: برای مثال پارسال قیمت مسکن در شهر تهران دو برابر شد یعنی این قیمت ازچهار به بیش از هشت میلیون تومان رسید.

وی ضمن طرح سئوالی مبنی بر اینکه چرا قیمت مسکن افزایش پیدا کرد، گفت: مصالح مورد استفاده در ساختمان براساس دلار محاسبه می شود.

این مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار افزود: جدا از مسکن قیمت خودرو هم افزایش پیدا کرد چون قیمت مواد اولیه تولید خودرو بر اساس دلار است.

وی ادامه داد: بطورکلی با افزایش قیمت دلار بازار بورس نیز برمدار رشد قرار می گیرد.

حاجی علی گفت: اگر سه اتفاق از قبیل رونق تولید و اقتصاد، افزایش قیمت جهانی نفت و نرخ ارز رخ دهد بازار بورس رشد می کند.

وی افزود: اقتصاد ایران یک اقتصاد نفتی است در صورت افزایش قیمت جهانی نفت بدون شک برخی از شرکت های بورسی مانند پالایشی وپتروشیمی رشد خواهند کرد.

این مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار اظهارداشت: شرکت های پالایشی و پتروشیمی گروه های لیدر بازار بورس کشور هستند یعنی اگر سهام شرکت های پالایشی و پتروشیمی رشد کند انتظار اینکه دیگر صنایع مثل خودروسازی، داروسازی و غیره هم رشد کنند چرا که این گروه ها شاخص ساز هستند.

وی گفت: بدون شک با رشد گروه های پالایشی و پتروشیمی جو بازار مثبت می شود چون سهام موجود در این صنایع بزرگ است.

حاجی علی افزود: وقتی جو و شاخص کل مثبت مثبت می شود بهترین تبلیغ برای ورود پول به بازار سرمایه است.

وی اظهارداشت: شاخص کل بازار مساوی با ارزش کل بازار است وقتی گفته می شود شاخص افزایش یافته یعنی قیمت عموم سهام ها و به عبارتی ارزش کلی بازار افزایش پیدا کرده است.

این مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار گفت: گروه پالایشی و پتروشیمی چون سهام های بزرگی دارند و از طرفی اقتصاد ایران نفتی است زمانی که این گروه ها رشد می کنند شاخص مثبت می شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه بورس ایران دو رکورد تاریخی در سال ۹۲ و ۹۷ داشته است، افزود: ریشه هر دو این رکوردها قیمت ارز بوده است.

حاجی علی به رادیو اقتصادیادآورشد: ناگفته نماند ارز روی تمامی این آیتم ها اعم مسکن، بورس و غیره اثر تاخیری دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا