امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

استان خوزستان یکی از قطب‌های پرورش ملکه زنبور عسل

 

رئیس تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: استان خوزستان میتواند یکی از قطب‌های پرورش ملکه زنبور عسل محسوب ‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر ناصر تاج آبادی رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات دامی کشور در برنامه ارمغان طبیعت گفت: با توجه به سرمای فصول پاییز و زمستان در اکثر استان های کشور، استان های جنوبی به خصوص خوزستان، محل پرورش بسیار مناسبی برای زنبور به خصوص زنبور ملکه می باشد و بهترین نوع عسل سفت در منطقه کنار تولید می شود.

همچنین بخوانید

وی پیشنهاد داد: زنبورداران این منطقه اقدام به ثبت برند عسل کنار نمایند.

این کارشناس در خصوص شرایط راه اندازی زنبورداری گفت: مهمترین شرط آگاهی و دانش افراد در خصوص این حرفه است. موسسه تحقیقات زنبور عسل دارای یک بانک اطلاعات کامل از این حرفه است که به صورت برگزاری کلاس های آموزشی، مطالب کاربردی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

دکتر تاج آبادی ادامه داد: زنبور حشره ای است که کاملا” وابسته به طبیعت است و اولین رکن زنبور داری احداث محیط مناسب برای رشد شامل شهد و دمای لازم است.

تاج آبادی ادامه داد: کشور ما به لحاظ دارا بودن شرایط چهار فصل منابع خوبی برای حرفه زنبورداری محسوب می شود و زنبور داران قادر خواهند بود در فصول مختلف کوچ کنند.

وی افزود: زنبوردارانی که در محیط ثابت به فعالیت می‌پردازند معمولا محصول کمتر تولید می کنند و هرچه تعداد کوچ ها بیشتر شودتولید عسل بیش تر و با کیفیت تر خواهد بود.

وی عمر مفیدزنبور را منوط به فعالیت و فصول مختلف دانست و افزود: عمر مفید زنبور عسل در بهار و تابستان که فعالیت بیشتر دارند یک ماه است ولی در فصول پاییز و زمستان تا شش ماه عمر می کنند.

دکتر ناصر تاج آبادی در خصوص نقش تعداد کلونی های بر درآمد حرفه زنبورداری گفت: معمولا برای شروع می توان با ۴ کلونی فعالیت کرد و به مرور زمان تا۱۰۰ کلونی افزایش داد و اصولا اگر تعداد کلونی ها به ۱۰۰ و بالاتر برسد صرفه اقتصادی مناسب تری را به همراه خواهد داشت که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان به تولید انبوه و درآمد بالا دست یافت.

برنامه “ارمغان طبیعت” کاری از گروه کشاورزی به تهیه کنندگی شهرام جهانبازی ساعت ۱۳:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه تقدیم شنوندگان می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا