تجارتصنعت، معدن، تجارت

توسعه روابط ایران و عراق به نفع دوملت

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق در راستای منافع دو ملت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید حمید حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد تعامل گسترده ایران و عراق را به عنوان یک فرصت مهم برشمرد و بر ضرورت مدیریت بر استفاده بهینه از این فرصت تاکید کرد.

وی اظهارداشت: خوشبختانه رهبران دو کشور بصورت جدی در بحث مزبور وارد و گام های بلندی نیز در این مسیر برداشته شده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت:«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق دیروز به صراحت اذعان داشت که ترس و شک راجع به ایران از بین رفته و این کشور آمادگی کامل جهت همکاری در حوزه های مختلف با جمهوری اسلامی را دارد.

وی در ادامه افزود: سال های قبل هم این فرصت ها بود ولی به نوعی شاید ترس و شک در روابط با ایرانی ها باعث می شود به نحو باید و شاید نتوان روابط را توسعه و موانع را برطرف کرد اما اکنون این اراده بین ایران و عراق وجود دارد.

حسینی اظهارداشت: مقامات ایرانی و عراقی امروز به خوبی به این مهم وافقند که امنیت و اقتصاد دوکشور می تواند به هم وابسته باشد.

وی گفت: برنامه ها و خواسته های زیادی مانند بحث ویزا، ایجادشهرک های صنعتی مرزی مشترک ، راه آهن، لایروبی اروند، همکاری های بانکی، یکسان سازی استانداردهای کالایی دوکشور و بسیاری موارد دیگر سالیان سال بین طرف های ایرانی و عراقی مطرح اما عملیاتی نمی شد.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: خوشبختانه با سفر حجت الاسلام حسن روحانی به عراق این اتفاقات افتاد و بلافاصله نخست وزیر عراق به ایران سفر کرد و بعضی از توافقات کلی در سفر مزبور عملیاتی شد.

وی بیان داشت: این موارد و مسائل نشان می دهد اراده و تمرکز جدی در دو کشور ایجاد شده است.

حسینی در ادامه از تشکیل کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و عراق در نیمه نخست سال جاری خبر داد و افزود: این کمیسیون خود بستری که می تواند در جهت رفع موانع و مشکلات برسر راه تجارت بین دو کشور بسیار راهگشاباشد.

وی یادآورشد: تمامی موارد مزبورمی تواند اطمینانی به طرفین دهد که دو دولت بصورت جدی به دنبال اجرای توافقات صورت گرفته هستند و این اراده در بخش خصوصی و دولتی دو کشور نیز وجود دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا