انرژی

۴.۶ میلیارد دلار ارزش صادرات فنی‌ومهندسی صنعت آب‌وبرق در دولت یازدهم

وزیر نیرو گفت: از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ شرکت‌های فعال در این صنعت توانسته‌اند بیش از ۹۴ پروژه را در کشورهای مختلف با ارزشی بالغ بر ۴.۶ میلیارد دلار اجرا کنند و از این نظر جزو برترین شرکت‌های صنعتی کشور در صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید چیت چیان وزیر نیرو صبح امروز (یکشنبه) در همایش تقدیر از صادرکنندگان تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق با اشاره به جایگاه صادرات در توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد:جای تردید نیست که الان اقتصاددانان، صادرات را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد کشور می‌دانند.

وی افزود: اگر کشور به دنبال خلق ثروت، توسعه فرصت‌های شغلی و خروج از رکود است و اگر به‌دنبال خروج از رکود و ارتقای دانش فناوری در کشور هستیم بایستی به توسعه صادرات در صنایع مختلف توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

همچنین بخوانید

وزیر نیرو تصریح کرد: صادرات می‌تواند نقش سنگ محک را برای ایضاح کیفیت محصولات صنعتی کشور در بازارهای مشابه دنیا ایفا کند.

چیت‌چیان تأکید کرد: موفقیت در بازارهای صادراتی می‌تواند زمینه ساز افزایش اقتدار و توان ملی ما از منظر سیاسی و فرهنگی در جهان باشد.

وی با اشاره به اینکه صنعت آب و برق تنها محدود به فعالیت‌های وزارت نیرو نیست، عنوان کرد: شرکت‌های خصوصی از ارکان صنعت آب و برق در کشور هستند و همواره از پیروان و پیشرانان این صنعت در طول این سال‌ها بوده‌اند.

وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو از ۳۰ سال پیش با هدفمندی دقیق، اقدام به تشکیل برخی شرکت‌های مهم و بزرگ در بخش صنعت آب و برق کرد و امروز این نهال‌ها تبدیل به درختانی بارور در صنعت شده‌اند که هر کدام از آن‌ها در بازارهای دنیا و منطقه حرفی برای گفتن دارند.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: البته این شرکت‌ها امروز به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و در کنار شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر در خدمت بالندگی درخت صنعت آب و برق در کشور هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بخش برق بیش از ۹۰ درصد و در بخش آب بیش از ۹۵ درصد از محصولات مورداستفاده ساخت داخل هستند و ما به نوعی در این بخش به سمت خودکفایی حرکت کردیم.

وزیر نیرو تأکید کرد: باید توجه داشت که امروز صرفاً بازارهای داخلی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی توان تولید این شرکت‌ها باشد و ما بایستی سعی کنیم به فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان بیندیشیم.

چیت‌چیان خاطر نشان کرد: در بخش صادرات برق نیز در برخی سال‌ها ما بیش از ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای مختلف صادر کرده‌ایم و در حال حاضر نیز به چهار کشور همسایه صادرکننده برق هستیم.

وی ضمن اشاره به راه‌های افزایش توان شرکت‌های ایرانی در توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور، ادامه داد: همکاری بین شرکت‌های ایرانی و ایجاد کنسرسیوم‌هایی میان آن‌ها می‌تواند باعث افزایش توان بازیگری آن‌ها در بازارهای این صنعت در منطقه شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: همچنین ارتقای کیفیت محصولات، رعایت زمان‌بندی و عدم تأخیر در اجرای پروژه‌های خراجی می‌تواند باعث افزایش اعتماد بیشتر خارجی‌ها به شرکت‌های ایرانی و توانمندی بیشتر شرکت‌های ما در این زمینه شود.

چیت‌چیان افزود: همچنین مشارکت با شرکت‌های خارجی و توجه به بحث تحقیق و توسعه می‌تواند باعث افزایش ضریب نفوذ و توانمندی ما در بازارهای خارجی شود.

 انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا