بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

هوش مصنوعی چه قابلیتی را در قبال هزینه‌های ناشی از خسارت برای صنعت بیمه فراهم می‌کند؟ / سیل، خسارت و بحران صنعت بیمه

 

در پی وقوع سیل در بسیاری از استان‌ها خسارت‌های زیادی به خانه‌های مردم وارد شد. از جمله شهر آق قلا که حدود ۷۰ درصد آن به زیر آب رفت. در این بین دو هزار و ۵۰۰ خانه در آق‌قلا، سه روز قبل از سیل بیمه شده بودند. شهرداری این شهر بابت بیمه دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این شهر مبلغ ۳۵ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان در شش قسط به بیمه ایران خواهد پرداخت، اما حالا می‌تواند تا سقف ۲۰ میلیارد تومان برای ساختمان‌های بیمه شده و پنج میلیارد تومان برای اثاثیه و محتویات از بیمه مطالبه کند. همچنین شهرداری آق‌قلا یک هزار واحد تجاری این شهر را زیر پوشش بیمه برده تا در صورت خسارت آبگرفتگی، جبران مالی آن صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، به طور معمول بیمه با ریسک همسو است اما آمارها نشان می‌دهد در کشور ما مردم برای بیمه سرمایه‌گذاری چشم‌گیری نمی‌کنند اما بیمه دو هزار و ۵۰۰ خانه آن هم در چند روز مانده به پایان سال هرچند کاری قابل تحسین است و به لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد، اما در این گزارش قصد ما این است که از جنبه کسب‌وکاری، این قضیه را بررسی کنیم و به امکاناتی بپردازیم که فناوری در اختیار بیمه‌ها قرار می‌دهد.

برای مثال، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند تغییرات به‌سزایی در بخش‌های مطالبات، توزیع، تعهد و قیمت‌گذاری به وجود آورد. رفتار مشتری را رصد کند و افزایش ریسک را پیش‌بینی کند. دنیای اینشورتک تاکنون بازگشت سرمایه خوبی را از اپلیکیشین‌های هوش مصنوعی تجربه کرده است. در حال حاضر یک چهارم از بیمه‌گران به شکل‌های مختلفی از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و این رقم به سرعت در حال افزایش است.

 

بیمه‌های پیشرو در فناوری، پیروز میدان خواهند بود

می‌دانیم که صنعت بیمه در سال‌های آینده توسط فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی دستخوش تحولات بسیار گسترده‌ای خواهند شد، در این تغییرات آن دسته از شرکت‌های بیمه‌ای که تکنولوژی جدید را با هدف تولید محصولات جدید، یادگیری شناختی از منابع داده جدید، ساده‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها به کار بگیرند و انتظارات مبتنی بر شخصی‌سازی و انطباق‌پذیری پویای مشتری را برآورد کنند، پیروز میدان خواهند بود.

اما قبل از اینکه وارد این فناوری شویم، لازم است موانعی که بر سر راه صنعت بیمه قرار دارد را شناسایی کنیم. از موانع بهره ‌بردن صنعت بیمه از امکانات فناورانه و ظرفیت‌های استارت‌آپ‌ها، کندی حرکت شرکت‌های بیمه در حوزه فنی و به‌خصوص خسارت و همراه نشدن آنها، در این حوزه‌ها با جریان پرسرعت فناوری است. متاسفانه هنوز در اکثر شرکت‌ها، فرایندهایی که در حوزه فنی بیمه‌گری، نظیر اعلام نرخ، ارزیابی ریسک، بازدید اولیه، ارزیابی خسارت و پرداخت خسارت وجود دارد، سنتی و توسعه‌نیافته است.

مشکلات شرکت‌های بیمه در حوزه فناوری و زیرساخت فناوری اطلاعات یکی دیگر از موانع پیش روی شرکت‌ها به سمت دیجیتالی‌شدن است. در طول سال‌ها فعالیت، شرکت‌های بیمه با همان نگاه سنتی، جنگیدن بر سر قیمت و جابه‌جا کردن پورتفوهای بزرگ را مدنظر قرار داده‌اند و در حوزه فناوری و به‌کارگیری زیرساخت فناوری اطلاعات خودشان را به‌روز نکرده‌اند. این توسعه‌نیافتگی شرکت‌ها، در شرایط کنونی از موانع عمده بهره بردن آنها از فرصت‌های رقابتی است که طی سال‌های اخیر به وجود آمده و مطمئناً طی سال‌های پیش رو، تغییرات بزرگی را در اکوسیستم بیمه‌گری کشور به وجود می‌آورد.

 

هوش مصنوعی چه خدمتی به صنعت بیمه ارائه می‌دهد؟

با توجه به موارد ذکر شده هوش مصنوعی می‌تواند بیمه را آسان‌تر، ارزان‌تر و شخصی‌سازی شده‌تر و نسبت به حالت‌هایی که در حال حاضر می‌توانیم تصورشان را بکنیم، انواع بیشتری از ریسک را مدیریت کند. حسگرهای هوش مصنوعی و مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های ثبت داده، مانند پهبادها، به شکل گسترده‌ای جایگزین روش‌های سنتی و دستی گزارش اولیه خسارت (FNOL) خواهند شد. مرحله ارجحیت‌بندی آسیب و خدمات جبرانی آن نیز به شکل خودکار انجام می‌شود.

هوش مصنوعی با تحلیل حجم زیادی از اطلاعات (Big Data) به بیمه‌گران این قدرت را می‌دهد که به سمت پیش‌بینی خسارت و حوادث حرکت کنند. هر چه میزان اطلاعاتی که شرکت‌های بیمه از بیمه‌گذاران در اختیار دارند بیشتر باشد، آن‌ها قادر خواهند بود از این اطلاعات ارزشمند برای پیش‌بینی رفتار بیمه‌گذاران استفاده کرده و برای هر بیمه‌گذار فایلی از اطلاعات گذشته او تهیه کنند تا به این وسیله حجم خسارات و ریسک را کاهش دهند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا