امور زیربناییراه و ساختمان

مهار قیمت مسکن با کنترل تورم

یک تحلیلگر بازار مسکن گفت دولت با کنترل تورم قادر است جلوی افزایش قیمت ها به خصوص در حوزه مسکن را بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر سلطان محمدی تحلیلگر بازار مسکن در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: ریشه تمام افزایش قیمتها در تورم است و دولت با انضباط کاری می‌تواند با کاهش هزینه ها و افزایش رونق تولید حجم نقدینگی در جامعه را مدیریت نماید.

سلطان محمدی مهم‌ترین راهکار توان خرید مسکن را افزایش اعتبارات بانکی دانست و افزود: در تمامی کشورهای دنیا، بخشی از قیمت مسکن توسط خریدار پرداخت می‌شود و بخش بیشتر توسط اعتبارات و تسهیلات بانکی انجام می شود.

همچنین بخوانید

ولی در ایران با توجه به میزان اعتبارات و محدودیت منابع نمی‌توان از این سیاست پیروی کرد.

وی افزود میزان تسهیلات بانکی در مقایسه با بهای مسکن بسیار ناچیز است و این شرایط خریدار را دچار مشکل می کند.

سلطان محمدی با ابراز تاسف گفت: درآمد خانوار در مقایسه با هزینه ها بسیار پایین آمده و قدرت پس انداز برای افراد جامعه کم شده است از این رو خرید مسکن بسیار دشوار شده است.

وی با اشاره به سابقه رشد قیمت های مسکن در ادوار زمانی گفت: معمولاً در دوره های مختلف بعد از ۵ تا ۶ سال رکود بازار مسکن، شاهد جهش و رشد قابل توجه بودیم و این افزایش تا ۲ سال ادامه می یافت. وی ادامه داد : رشد قیمت در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک می باشد.

تحلیل گر بازار مسکن ادامه داد ما در چند سال گذشته به خصوص سال ۹۵ رکود بی سابقه ای را در بخش مسکن تجربه کردیم و رشد ناگهانی و غیر غیرقابل انتظار قیمت‌ها در سال ۹۷ از شرایط تحریم ها رشد قیمت طلا و ارز و فضای ایجاد شده در جامعه تأثیر گرفت که مردم سعی بر حفظ ارزش نقدینگی خود داشتند.

وی افزود با توجه به قیمت تمام شده مسکن که از افزایش قیمت های مصالح ساختمانی و ارزش زمین نشأت گرفته است علاقه بخش خصوصی برای عرضه مسکن کم شده و این کاهش عرضه و تقاضای مردم موجب التهاب این بازار شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا