بانکبانک و بیمه

۷۰ درصد نظام بانکی کشور تغییر می‌کند

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با طرحی که مجلس برای اصلاح ساختار نظام بانکی کشور تدوین کرده ۷۰ درصد این نظام دچار تغییر و تحول می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدحسن حسینی‌شاهرودی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اولویت این کمیسیون در سال ۹۸، گفت: اولین اولویت کمیسیون اقتصادی تحول در نظام بانکی کشور است که در همین زمینه در حال بررسی طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی در کمیسیون هستیم.

وی با بیان اینکه با تصویب این طرح در مجلس تحول اساسی در نظام بانکی کشور رخ می‌دهد، افزود: طبق طرحی که در کمیسیون در حال بررسی آن هستیم حدود ۷۰ درصد نظام بانکی کشور دچار تغییر و تحول می‌شود.

نماینده مردم شاهرود در مجلس با تاکید بر اینکه دولت نیز پس از تصویب این طرح در مجلس باید عزم جدی برای اجرای آن داشته باشد، ادامه داد: در طرحی که مجلس برای اصلاح ساختار نظام بانکی تدوین کرده اختیارات ویژه‌ای به بانک مرکزی برای نظارت بر بانک‌ها داده شده و همچنین نقش شورای فقهی که بر عملکرد بانک مرکزی نظارت دارد، پر رنگ‌تر از گذشته است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه گفته می‌شود “احتمالاً بانک مرکزی نهادی مستقل از دولت شود و نظارتی از سوی قوه مجریه بر روی آن انجام نشود”، اضافه کرد: در طرحی که مجلس تدوین کرده این موضوع ذکر نشده چون در هیچ کشوری اینگونه ساختاری وجود ندارد، سیاست‌گذار کلان در هر کشوری دولت است و بانک مرکزی نیز واسط بین دولت و بخش خصوصی اقتصادی است.

حسینی‌ شاهرودی با بیان اینکه در طرحی که در مجلس برای اصلاح ساختار بانک مرکزی تدوین شد، پیش‌بینی‌هایی برای پاسخگوتر کردن این نهاد انجام شده است، اظهار داشت: البته اینکه بگویم مسئولان بانک مرکزی به مانند وزرا مستقیما به مجلس گزارش ارائه کنند، این امکان وجود ندارد اما پیش‌بینی‌های انجام شده تا در انتخاب ارکان بانک مرکزی مجلس دخالت‌های داشته باشد.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا