انرژی

اردکانیان: همه تلاشمان را می‌کنیم که خسارات جانی نداشته باشیم

وزیر نیرو گفت: همه تلاشمان را می‌کنیم که خسارات جانی نداشته باشیم تا مردم به خانه و مسکن خود بازگردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت این هفته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همان طور که مقام معظم رهبری نیز گفتند سیل هم برکات دارد و هم صدمات. کار ما این است که صدمات را به حداقل رسانده و نعمات را کنترل کنیم. فعلاً زمان امداد و نجات است.

وی ادامه داد: منتظر دو بارش در هفته آینده و اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت هستیم. همکاران ما در سازمان هواشناسی باید اطلاعات دقیق را بدهند. شدت این بارش‌ها در ظاهر زیاد نیست اما باید از حیث خالی کردن مخازن سدهای بزرگ به مرور با ملاحظات فشاری که به پایین دست می‌آید را کنترل کنیم.

اردکانیان گفت: علاوه بر بارش‌ها خوشبختانه امسال برف قابل ملاحظه‌ای هم در حوزه آبریز کرخه داشته‌ایم. حدود ۶۰۰۰ کیلومتر مربع سطح برفی داریم.

وی افزود: در حوزه کارون بزرگ که ارتفاع استان‌های متعددی را پوشش می‌دهد حدود ۹۰۰۰ متر مکعب است. همان طور که تالاب‌های تشنه بسیاری با این نعمات سیراب شدند، ملاحظاتی از نظر اشتغال زایی، روحی و روانی جامعه نیز ایجاد شده است.

اردکانیان با بیان اینکه «سدهای مصرف آب شرب و برق فعال هستند» گفت: در حال حاضر خساراتی وجود دارد. تلاش می‌کنیم خسارات بویژه خسارات جانی به حداقل برسد. همه تلاشمان را می‌کنیم که خسارات جانی نداشته باشیم تا مردم به خانه و مسکن خود بازگردند.

وزیر نیرو گفت: شرایط در خوزستان به گونه‌ای بوده که ما توانسته‌ایم طی این چند روز که در جهت تخفیف فشار در پایین دست در خروجی سد گتوند که انتهای زنجیره کارون بزرگ و کرخه است را کاهش دهیم، این میزان حدود ۳۰ درصد است.

وی تاکید کرد که مسائل لازم محاسبه و پایش می‌شود.

اردکانیان گفت: ان شاءالله این سطح از همکاری میان همه دستگاه‌ها و مردم ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: خوشبختانه همکاران توانسته‌اند در مورد آب و برق اقدامات خوبی انجام دهند. از ۸۰۰ روستای قطع آب در استان لرستان، فقط ۱۵ روستا قطع آب دارند، آن هم به دلیل عدم دسترسی جاده‌ای است؛ به محض اینکه امکان حداقلی راه ایجاد شود، امکانات برای این روستاها نیز فراهم می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به همکاری همه سازمان‌ها و نهادها در برطرف کردن مشکلات ایجاد شده ناشی از سیل گفت: از شرکت آب و فاضلاب استان تهران، ده‌ها تانکر، وسیله مورد نیاز و نیروی انسانی به این استان‌ها منتقل شده است.

وی همچنین گفت: بخشی از قطع برق روستاها به دلیل ایمنی است؛ برای اینکه خطرات برق گرفتگی پیش نیاید به طور دستی برق قطع می‌شد تا با برطرف شدن آبگرفتگی‌ها برق‌ها هم وصل شوند.

وزیر نیرو در واکنش به انتقادات نمایندگان مجلس از وزارت نیرو نیز گفت: نسبت به این انتقادات پاسخ داریم و این بحث باز می‌شود؛ اما زمانش مهم است. ۵۰ درصد وقایعی که در دنیا تحت عنوان بلایای طبیعی دسته بندی می‌شود شامل سیل است. در کشورهای صنعتی و توسعه یافته این آمار بیشتر است. اصل سیل اجتناب ناپذیر است. درست است که خود وقوعش یک بازه زمانی کوتاه مدت است اما دلایل آن در طول زمان شکل گرفته است. الان باید زمان محدود امداد و نجات را صرف این کار کنیم و بعد به دلایل بپردازیم. تمام بحث این است که این موضوع در زمان خودش صورت بگیرد.

اردکانیان در پایان گفت: رئیس جمهور بیش از همه دغدغه این موضوع را داشته و کمیته ملی سیلاب را تشکیل دادند. ساده سازی مسئله و تقلیل آن به یک الی دو وجه درست نیست. من روز دوشنبه در جلسه کمیسیون عمران شرکت کرده‌ام. کمیته ملی سیلاب ۱۰ کار گروه دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا