بین الملل

اختلاف ریاض و مسکو، دلیل لغو نشست اوپک/تزارها نگران سهم بازار

رئیس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: روسیه بودجه خود را با نرخ ۴۰ دلار و عربستان با نرخ ۷۰ دلار تنظیم کرده‌اند که برای تحقق آن، به اختلاف برای کاهش تولید برخورده‌اند.

همچنین بخوانید

فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره علت لغو نشست فوق‌العاده در ماه آوریل ۲۰۱۹ میلادی (فروردین ۹۸)، گفت: اجلاس فوق العاده وزرای نفت اوپک، قرار بود در تاریخ ۱۷ آوریل در محل دبیرخانه اوپک در وین برگزار شود و روز بعد در ۱۸ آوریل هم، اجلاس مشترک وزرای نفت اوپک و غیر اوپک که در حال حاضر به آنها اوپک پلاس گفته می‌شود، تشکیل شود.

وی ادامه داد: در اجلاس وزارتی کمیته نظارت بر بازار اوپک در باکو، اختلاف بین وزرای نفت عربستان و روسیه بالا گرفت که اساس اختلاف این دو کشور، میزان و نحوه همکاری روسیه در رابطه با ادامه کاهش تولید و اهمیت خویشتن داری روسیه در مورد سقف کاهش تولید مورد توافق روسیه در اجلاس هفتم دسامبر ۲۰۱۸ میلادی (۱۶ آذر ۹۷) بود.

رئیس اسبق اوپک با اشاره به اینکه روسیه تمایلی به کاهش طولانی مدت سقف تولید خود ندارد، اظهار داشت: این کشور نگران است که سایر تولیدکنندگان به خصوص آمریکا، سهمی از بازار نفت روسیه را از آن خود سازند. البته این نگرانی برای کلیه تولیدکنندگان نفت خام‌های متعارف وجود دارد.

به گفته برکشلی، آمریکا از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون تولید نفت شیل خود را ۶ برابر ساخته و گرچه هنوز وارد کننده خالص محسوب می‌شود؛ ولی به تدریج خود را آماده ورود به بازارهای بین‌المللی می‌سازد. البته عربستان و سایر اعضا اوپک هم همین نگرانی را دارند.

رئیس دفتر مطالعات انرژی وین افزود: روسیه بودجه سالانه خود برای ۲۰۱۹-۲۰۲۰ میلادی بر مبنای قیمت نفت ۴۰ دلار در بشکه تنظیم کرده و بنابراین میزان صادرات برای کسب درآمد آن کشور، اهمیت بالایی دارد؛ این در حالی است که عربستان بودجه ۲۰۱۹ میلادی خود را با نفت ۷۰ دلاری تنظیم کرده و برای به دست آوردن آن سطح از قیمت، آماده است تا تولید خود را کاهش دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور سنتی پل ارتباطی روسیه با اوپک بوده است، تصریح کرد: در واقع یکی از دلایل سفر یک روزه وزیر نفت کشورمان به روسیه، تلاش برای متقاعد ساختن مسکو برای ادامه همکاری با اوپک بود. در عین حال تحولات بازار جهانی نفت از سرعت بالایی در تغییرات برخوردار است؛ بنابراین عامل زمان نقش بالایی در شکل‌گیری معادلات آن دارد.

بر اساس گفته‌های برکشلی، روند قیمت نفت در بازار جهانی هنوز از استحکام و ثبات قابل اعتمادی بر برخوردار نیست؛ چرا که شرایط الجزایر، لیبی و تا حدی نیجریه نامشخص است. البته موضوع روند تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا هم بازار جهانی نفت را بغرنج‌تر کرده است. با توجه به آنچه بیان شد تصمیم عربستان و روسیه با تأخیر اجلاس آوریل اوپک به ۲۷ ژوئن منطقی ارزیابی می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا