ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پرحاشیه‌ترین ۴۲۰۰ تومان در اقتصاد ایران

درپی اتخاذ بزرگترین تصمیم دلاری یعنی اعلام نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان برای دلار که از چنین روزی در سال گذشته کلید خورد، بازار تجارت داخلی و خارجی کشور دستخوش شرایط خاصی شد و درحالیکه قرار بود ارز تک نرخی باشد، به دلیل ایجاد رانت‌ و افزایش تورم آن هم باوجود پرداخت یارانه پنهان ارزی، اندکی نگذشت که ارز نیمایی هم به بازار آمد و مسئولان مصمم شدند یارانه را از ارز بردارند و کل تجارت‌مان با دلار نیمایی انجام شود اما در نهایت از این تصمیم عقب نشستند و وضعیت قبل کماکان برقرار است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بررسی اخبار روز جاری بخش اقتصادی نشان از آن دارد که عموم خوانندگان اخبار ماجرای پرحاشیه دلار ۴۲۰۰ تومانی، واردات گوشت مرغ، هزینه وام مسکن و بررسی این بازار، اخبار مرتبط با سیل، اشتغال زنان و افزایش حقوق در سال جاری را پیگیری کرده‌اند.

سال گذشته ۲۱ فرودین‌ماه بود که دولت در پی نوسانات شدید ارزی و کاهش ارزش پول ملی، دلار ۴۲۰۰ تومانی را به اقتصاد ایران معرفی کرد. در ابتدای امر قرار بر آن بود که واردات تمام کالاها به کشور با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شود، اما رفته رفته شرایط به جایی رسید که حتی برخی از کالاهای وارداتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به گمرکات رسیده بود باید مابه‌التفاوت با ارز نیمایی را پرداخت کند و عملاً شرایط به گونه‌ای رقم خورد که ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شد.

همچنین بخوانید

در بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ قرار بر آن بود که دلار ۴۲۰۰ تومانی از بودجه خداحافظی کند و در این باره حتی رئیس کل بانک مرکزی عبدالناصر همتی اعلام کرده بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی با یارانه نامحسوس و رانت همراه است، اما در نهایت ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ماندگار شد که نکته قابل توجه آن است که با وجود آنکه اعلام شده ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی در بودجه ماندگار است، اما دولت در تصمیمی ارز ۴۲۰۰ تومانی را از گوشت گرفت و گوشت از این پس با ارز نیمایی به کشور وارد می‌شود.

هزینه ارز دولتی برای هیچ

در سال گذشته یکی از بازارهایی که در پی نوسانات نرخ ارز بیشترین تأثیر را دریافت کرد بازار گوشت و مرغ بود که یکی از دلایل رشد قیمت آن افزایش قیمت نهاده‌های تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ و کاهش عرضه آن اعلام شده بود که دولت برای این منظور ۳.۷ میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین نهادهای تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ هزینه کرده است، اما همچنان در بازار شاهد ارزانی و ثبات قیمت‌ها نیستیم و مشخص نیست که گره کور این داستان کجاست.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۱۱ میلیون و ۵۴۱ هزار تن خوراک دام و طیور به ارزش بالغ بر سه میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار در ۱۱ ماهه سال گذشته به کشور وارد شده که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۰.۷۲ درصدی مواجه شده است. این آمار در حالی منتشر می‌شود که بررسی‌های مرکز آمار نشان از آن دارد که تعداد دام سبک در دامداری‌ها رشد، اما زایش دام‌های مولد در ماه‌های آینده با کاهش روبرو خواهد بود.

بررسی‌ها در اسفندماه سال گذشته نشان از آن دارد که تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌ها به ۴۸.۵ میلیون رأس رسیده که در مقایسه با مهرماه رشد ۲۸.۶ درصدی را به ثبت رسانده است. تمام این مسائل در حالی مطرح می‌شود که قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز در سطح بازار فارغ از گوشت عرضه دولتی به قیمت ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان رسیده و قیمت متوسط هر کیلو گوشت قرمز در محدوده ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفته و تا به امروز تصمیمات دولتی در زمینه گوشت قرمز تأثیری بر بازار نداشته است.

فروشندگان، برندگان بازار مسکن

بررسی‌ها در سال گذشته نشان از آن دارد که در بازار مسکن قیمت هر مترمربع خانه در شهرهای بزرگ همچون تهران به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده و خرید مسکن برای افراد به خصوص زوج‌های جوان به یک آرزو تبدیل شده، آرزویی که با دور شدن تحقق آن حجم وام مسکن افزایشی پیدا نکرده است.

بررسی‌ها نشان از آن دارد قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن حدود ۵۰ هزار تومان است به طوری که هزینه وام مسکن به علاوه هزینه وام جعاله برای زوج‌های تهرانی ۱۲ میلیون تومان می‌شود که زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. آنها باید ۱۰ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند که با احتساب ۲۰ میلیون تومانی وام جعاله که بابت آن باید ۴۰ برگ خریداری شود دو میلیون تومان اضافه می‌شود، در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۲ میلیون تومان صرف شود.

این مسئله در حالی مطرح می‌شود که عباس زینعلی کارشناس بازار مسکن معتقد است هم‌اکنون در بازار مسکن هر فرد مسکن خود را بفروش سود خواهد کرد و قیمت خانه به سقف توان طرف تقاضا رسیده و هیچ جایی برای التهاب مجدد وجود ندارد.

وی با بیان این‌که سهم سوداگری در بخش مسکن بسیار قدرتمند است، اظهار کرد: معمولاً افراد در انتظار سودهای آتی به جاهایی پناه می‌برند که انتظار این سود وجود دارد و در بخش مسکن همیشه این احتمال وجود داشته است و بسیار کم شنیده‌ایم کسی در این زمینه شکست خورده باشد، زیرا انتظارات تورمی همواره منجر به سوددهی مسکن می‌شود.

زنان بیکار تر از مردان

زنان در جامعه امروزی نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند و برخلاف سال‌های گذشته در اقتصاد جامعه و خانواده نقش دارند، بررسی‌ها نشان از آن دارد که در پاییز ۱۳۹۷ نرخ بیکاری ۱۱.۷ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۰.۵ درصد بوده است که در تمام فصول نرخ بیکاری مردان نسبت به زنان کمتر بوده و نرخ بیکاری زنان در پاییز ۱۳۹۶، ۱۹ درصد و در تابستان ۱۳۹۷ افزایش یافته و به ۱۹.۸ درصد رسیده است، اما در پاییز سال ۹۷ با کاهش ۱.۸ درصدی همراه بوده و به ۱۸ درصد تنزل یافته است.

افزایش حقوق از این ماه

یکی از مسائلی که در روزهای انتهایی سال گذشته در بودجه ۱۳۹۸ بسیار مد نظر قرار گرفت، روش و میزان افزایش حقوق کارمندان بود که این موضوع به یکی از موضوعات پرچالش میان دولت و مجلس بدل شد و در نهایت مقرر شد که ۴۰۰ هزار تومان به همراه افزایش ۱۰ درصدی به حقوق کارمندان افزوده شود که به نظر می‌رسد با توجه به تجربه سال‌های گذشته از ابتدای خرداد این افزایش حقوق محقق شود اما به گفته نوبخت دولت تلاش می‌کند از اول فروردین ۱۳۹۸ حقوق کارمندان دولت را طبق آنچه در مجلس تصویب شده، پرداخت کند.

دو وظیفه مهم بانک‌ها در سال جاری

در حالی که بانک‌ها خود را آماده می‌کردند در راستای تحقق شعار سال مبنی بر رونق تولید اقدامات مقتضی را انجام دهند، سیلاب به منابع بانکی برای ارائه وام‌های کم بازده برای جبران خسارت سیل سرازیر شد که البته در کنار این مسائل بانک‌ها باید وظایف روزانه و اصلی خود را به پیش ببرند که با این تفاسیر می‌توان گفت بانک‌ها دو وظیفه مهم در سال جاری بر دوش دارند.

افت قیمت در بازار ارز

بانک‌ها امروز (۲۱ فروردین) هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۶۴۵ تومان و هر یورو را ۱۵ هزار و ۳۶۵ تومان خریداری می‌کردند. قیمت خرید دلار در روز گذشته در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۷۷۱ تومان و یورو ۱۵ هزار و ۵۱۶ تومان بود. همچنین بانک‌ها پوند را با افزایش قیمت نسبت به روز گذشته ۱۷ هزار و ۸۱۴ تومان خریداری می‌کنند. یوروی مسافرتی نیز امروز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۱۳۷ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته کاهش حدود ۳۰۰ تومانی داشته است. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده که نرخ یورو نیز نسبت به روز گذشته با کاهش همراه بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا