انرژی

آخرین وضعیت سد سیمره

مدیرعامل شرکت مدیریت آب ایران گفت: در حال حاضر سد سیمره در پایداری کامل قرار دارد و تمهیداتی را برای ذخیره و خروجی آب از این سد در نظر گرفته‌ایم.

محمد حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سد سیمره یکی از سرشاخه‌های حوزه کرخه است، اظهار کرد: حوزه کرخه از یک طرف به رودخانه سیمره و از طرف دیگر به رودخانه کشکان متصل شده و سدی که روی رودخانه سیمره ساخته شد حدود چهار سال پیش آبگیری و افتتاح آن را انجام دادیم.

وی ادامه داد: ساخت سد سیمره به سه دلیل اتفاق افتاد: اول آنکه شرایط کشور در وضعیت خشکسالی ۱۰ تا ۱۵ ساله قرار داشت و آوردی که از حوزه آبگیری می‌شد ندیده بودیم. همچنین موضوع دوم بحث تملک در بالادست این سد بود.

وی با بیان اینکه تملک زیادی برای این سد وجود داشت، اظهار کرد: آبگیری و تراز نرمال سد از ۷۲۳ متر به ۷۰۴ متر تعلیق پیدا کرد که همین مساله نیز باعث شد خسارات مخزن کاهش یابد و مشکل چندانی نداشته باشیم.

به گفته وی، بر اساس شرایط آبی در سال‌های گذشته میزان منابع و مصارف بر اساس این مساله تنظیم شده بود و سیلی که اخیراً اتفاق افتاد در واقع شرایط اضطراری‌ای را به وجود آورد و موجب شد که آورده سد سیمره افزایش موقتی پیدا کند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای گذر از این شرایط گفت: تراز سد را ۷۱۶ متر با اعمال تمهیداتی طراحی کردیم و پس از آنکه سیلاب را پشت‌سر گذاشتیم تجهیزات آبگیری لازم را نصب کردیم.

وی تصریح کرد: سیلاب‌های کرخه دو مرتبه پشت‌سر هم اتفاق افتاد که همین مساله نیز موجب شد تراز سد را از یکبار از ۷۰۸ متر به ۷۱۶ متر افزایش دهیم که به موجب این امر ۶۰۰ میلیون متر مکعب بر حجم مخزن این سد اضافه شد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره‌سازی انجام داده‌ایم، گفت: اقداماتی که اخیراً صورت گرفت بسیار اضطراری بود اما توانستیم شرایط مناسب و خوبی را رقم بزنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت سد سیمره، کرخه و تمام سدهای حوزه کارون و دز کاملاً نرمال است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا