انرژی

دستکاری قیمت نفت خلاف تجارت جهانی

 

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: دستکاری و خارج کردن قیمت ها از حالت طبیعی خلاف تجارت جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدعلی خطیبی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: زمانی که قیمت نفت افزایش پیدا می کند آمریکا اوپک را تحت فشار قرار می دهد که با افزایش تولید قیمت ها را کاهش دهد.

همچنین بخوانید

وی ضمن اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت با دستکاری خلاف تجارت جهانی است، اظهارداشـت: مشکل اصلی اینکه آمریکا به هیچ وجه اعتقاد ندارد که این دستکاری است.

این کارشناس ارشد نفت و انرژی گفت: زمانی که قیمت ها با کاهش مواجه می شوند در چنین مواقعی آمریکا هیچ توقعی ندارد که قیمت ها بهبود یابد.

وی در ادامه افزود: اوپک معتقد به اینکه بازار باید در حالت تعادل قرار داشته باشد و قیمت های که بازار می دهد متعادل است.

خطیبی اظهارداشت: سیاستی که سال های سال اوپک در پیش گرفته اینکه در مورد قیمت ها هیچ تصمیمی نمی گیرد بلکه تمام تلاش این سازمان معطوف به تعادل بخشی بازار است یعنی کمبود یا مازادی در بازار وجود نداشته باشد بنابراین به غلط اوپک را متهم می کنند که کارهای تراستی انجام می دهد.

وی گفت: اوپک به بازار سمت و سو نمی دهد بلکه برخی کشورها مانند آمریکا با دستورات خود این سازمان را تحت فشار می گذارند که در سمت آنها حرکت کند.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: اگرچنانچه اوپک را به جهت سمت و سو دادن بازار که خلاف تجارت جهانی محکوم کنند بی تردید مجازت هایی برای اعضای اوپک در نظر می گیرند که در این صورت اوپک ساکت نخواهد نشست بلکه به شدت عکس العمل نشان خواهد داد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا