صنعت، معدن، تجارت

وزیر صنعت: ایران رتبه نخست صادرات به عراق را کسب کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال ۹۷ ایران برای نخستین بار رتبه اول صادرات به عراق را کسب کرد، گفت: برای حفظ این جایگاه باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم زیرا رقبای ترکیه و چین با فاصله کمی پس از کشورمان قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ضا رحمانی روز شنبه در حاشیه بازدید از ۲ واحد تولیدی قوطی سازی زمزم و فرش زاگرس کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه موقعیت و فرصت‌های صادراتی کم نظیری دارد و در سال های گذشته هم بیشترین صادرات به عراق از این استان بوده است.
او با تاکید بر اینکه امسال باید صادرات به عراق را جدی تر بگیریم، گفت: واحد قوطی سازی زمزم با بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در مراحل نهایی ساخت است و به زودی افتتاح می شود؛ واحد فرش ماشینی زاگرس هم با فن آوری روز دنیا و تولید محصولاتی دارای بازار صادراتی در کشورهای همسایه و سایر کشورهاست.
وزیر صمت قول داد که مشکلات این واحدهای تولیدی را پیگیری و رفع کند.
او با تاکید بر اهمیت تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی گفت: این موضوع امسال جزو اولویت‌ها قرار گرفته و رئیس جمهوری هم دستورات لازم را درباره آن به بانک مرکزی داده که سرمایه در گردش لازم برای حفظ وضعیت موجود واحدهای تولیدی تامین شود.
او افزود: ما هم به عنوان متولی این بخش پیگیر خواهیم بود و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی امسال در برنامه های اساسی وزارت صمت است.
رحمانی، صادرات به کشورهای همسایه، تولید داخلی، معادن، فناوری و حضور دانش در تولیدات را به عنوان اولویت های وزارت صمت عنوان و اظهار کرد: تامین لجستیک تجاری و اصلاح نظام تنظیم و نظارت بر بازار صادرات هم از دیگر اولویت های ماست.
به گفته وزیر صمت، رونق تولید مستلزم فروش است و فروش داخلی یا خارجی هم می تواند واحدهای تولیدی ما را فعال کند به طوری که اکنون بخشی از ظرفیت واحدهای تولیدی مازاد بر مصرف داخلی است که فعال شدن آنها مستلزم فعال شدن بازارهای صادراتی به ویژه در کشورهای همسایه است.
کارخانه فرش زاگرس کرمانشاه با پنج خط تولیدی سالانه ۶۰۰ هزار متر مربع فرش تولید و به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای دیگر از جمله آلمان صادرات می کند. برای راه اندازی این کارخانه ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
طرح قوطی سازی زمزم نیز با زیربنای ۲۲ هزار مترمربعی و اعتبار هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ کلنگ زنی شد که قرار است با چهار خط تولید و استفاده از فناوری‌های نوین دنیا، برای ۱۴۰ نفر اشتغالزایی کند.
استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
هم اکنون بیش از یک هزار واحد تولیدی با ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی در استان کرمانشاه فعال است.

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا