بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چرا ققنوس شکل گرفت و به دنبال چیست؟ / نگاهی به ایده اولیه و دلیل شکل‌گیری شبکه ققنوس و رمزارز پیمان

 

شبکه ققنوس، پلتفرمی بر مبنای فناوری دفتر کل توزیع‌شده است که متشکل از میزبان‌های غیرمتمرکز است. این میزبان‌ها که در حال حاضر شرکت‌های گروه داده‌پردازی (بانک پارسیان)، سرمایه‌گذاران فناوری تک وستا (گروه توسن)، فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (بانک پاسارگاد)، هلدینگ داده‌ورزی سداد (بانک ملی) و گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا (بانک ملت) هستند، به‌عنوان اعضای بنیاد ققنوس، این شبکه را به‌صورت غیرمتمرکز اداره می‌کنند. شبکه ققنوس پلتفرمی جهت توکنایز کردن انواع دارایی‌ها است و در تلاش است تا بتواند بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور را برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم که اقتصاد دیجیتالی است، آماده کند چراکه از دید انقلاب صنعتی چهارم، اقتصادی موفق است که بیشترین دارایی، فعالیت و تمرکز را در دیجیتالی کردن دارایی‌های خود داشته باشد. با سید ولی‌الله فاطمی اردکانی مدیرعامل ققنوس درباره این شبکه و راهکارهایی که ارائه می‌دهد، گفت‌وگو کردیم.

 

ایده ققنوس

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، حدود دو سال است که شرکت‌ها و بانک‌های کشور در حال فعالیت و کسب تجربه در خصوص فناوری بلاکچین هستند و تقریبا اکثر شرکت‌های فناوری اطلاعات متعلق به بانک‌های کشور، در حال اجرای حداقل یک پروژه‌ی کوچک یا یک کار تحقیقاتی در این حوزه هستند. به گفته فاطمی سال گذشته، با پیشنهاد برخی از متخصصان و فعالان صنعت، به فکر ایجاد هم‌افزایی بین تجارب شرکت‌ها و بانک‌ها در این حوزه افتادند تا بتوانند کار تحقیق و توسعه در حوزه بلاکچین را بین تعدادی از بانک‌های فعال و خصوصا شرکت‌های فناوری اطلاعات فعال در حوزه نظام بانکی متمرکز کنند. با همین رویکرد، ایده ایجاد کنسرسیوم ققنوس برای تمرکز فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای و تجربه‌اندوزی در بلاکچین مطرح شد؛ این ایده با استقبال خوبی همراه شد و بانک ملی، ملت، پارسیان، پاسارگاد و مجموعه شرکت‌های توسن همه‌ی تجاربی که داشتند را به‌صورت یک تیم مشترک در قالب چند کمیته به اشتراک گذاشتند و داستان ققنوس شروع شد.

فاطمی درباره شروع کار این‌طور توضیح داد: «در ابتدای این فرایند، کار بسیار سخت بود چرا که تجارب بانک‌ها در حوزه فناوری بلاکچین درباره کاربردها و موضوع‌های مختلفی بود؛ برای مثال کاربردهایی که مجموعه شرکت‌های توسن روی آن متمرکز بود، در مسیر آی‌بی‌ام هایپرلجر بود ولی به‌عنوان‌مثال برخی از بانک‌ها در مسیر استلار فعالیت می‌کردند. به همین دلیل نیز ابتدا درباره کاربرد فناوری بلاکچین هم‌افزایی ایجاد کردیم و با همه دوستان به یک نقطه اشتراک رسیدیم. سپس درباره اثربخشی، چالش‌ها و کاربردهای آن به یک نقطه توافق خوبی رسیدیم و بر اساس آن تیم‌های فنی، بهترین راه‌حل را برای رسیدن به آن هدف بررسی کردند و در مجموع جلسات بسیار سنگین به دو راه‌حل رسیدیم و قرار شد تیم‌های فنی نیازمندی‌هایمان را در آن راه‌حل‌ها آزمون کنند و اگر توانستند جواب بگیرند، به یک محصول مشترک فنی نیز برسیم.»

به گفته فاطمی، امروز مجموعه ققنوس بر اساس تمام توانمندی‌های فنی و انتظارات کسب‌وکاری توانسته است به آن راه‌حل فنی برسد و در یک زمان‌بندی بسیار دور از انتظار یعنی ظرف کمتر از یک سال از شروع کنسرسیوم، شاهد آن هستیم که تمام تست‌های فنی آن انجام شده و سپیدنامه با تمام پیچیدگی‌ها و مشکلاتش تدوین و عرضه شده است. مدیرعامل ققنوس ادامه داد: «امیدواریم بتوانیم در سال جاری محیط عملیاتی محدود آن را به‌صورت پایلوت بین فعالان و مشتریان کنسرسیوم داشته باشیم و تا سال آینده نیز بتوانیم به یک عرضه عمومی بین مردم برسیم.»

 

دلیل شکل‌گیری ققنوس

ولی‌الله فاطمی سپس در پاسخ به این سوال که آیا کنسرسیوم ققنوس در پاسخ به ترندهای روز شکل گرفته است یا در پاسخ به نیازی خاص، گفت: «روند توسعه فناوری بلاکچین در سال‌های اخیر در دنیا بسیار چشمگیر بود و چون در نظام بانکی کشور نیز نگاه‌های مخرب درباره این فناوری وجود داشت، باعث شد تا ما ضرورتی را ببینیم و آن را در قالب یک کار تحقیق و توسعه‌ای بررسی کنیم؛ بنابراین در شکل‌گیری این کنسرسیوم هم موضوع ضرورت وجود داشت و هم اینکه بتوانیم در قالب تجربه و آزمون‌پذیری از این فناوری استفاده کنیم.»

به گفته او، تجربه استفاده از فناوری بلاکچین حتی در سطح دنیا نیز بسیار جدید است؛ بنابراین شکل ققنوس نیز به‌صورت تحقیق و توسعه است؛ به این معنی که این کار جدید است و باید امکان خطا و یادگیری را به افراد فنی داد. حتی باید امکان تجربه کسب کردن قانون‌گذار را نیز برای رفع موانع و چالش‌های قانونی پیش‌رو داد و اگر می‌خواهیم در یک تکنولوژی جدید همگام با دنیا قدم برداریم، نباید از روز اول انتظار داشته باشیم همه چیز شسته‌ورفته و بدون خطا جلوی رویمان باشد؛ چراکه در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هم در این حوزه هنوز چنین اتفاقی در خصوص این تکنولوژی نیفتاده است و این فرصت خوبی برای ماست.

فاطمی همچنین به شعار جدید فناوری بلاکچین که اگر توسط ذینفعان اصلی کسب‌وکار دیده نشود، خود راه خود را باز خواهد کرد، اشاره کرد و گفت: «قبل از اینکه زمان بحران‌زایی و تخریب این فناوری فرا برسد، برای بانک‌ها به‌صرفه و معقول است که بتوانند این ابزار را به کار گیرند؛ بنابراین هدف ما این است که تحقیق و توسعه‌ای شکل بگیرد برای پاسخ به نیاز حرفه‌ای و مصون کردن کسب‌وکارهای بانکی و بازار سرمایه از آثار تخریب این فناوری.»

 

الزام حرکت نظام سنتی به سمت بلاکچین

مدیرعامل ققنوس با اشاره به اینکه در فضای کسب‌وکار نمی‌توان به‌سادگی از دو موضوع پلتفرم‌ها و تاثیر شبکه‌های اجتماعی عبور کرد، درباره این موضوع که اگر بانک‌های کشور با فناوری بلاکچین همراه نشوند، چه چالش‌هایی در آینده خواهند داشت، صحبت کرد و گفت: «عملا بانک‌ها یکسری واسطه برای خدمت‌رسانی به مردم هستند. امروز باید قبول کنیم که پلتفرم‌ها نقش واسطه‌گری را با توجه به قدرت بیگ‌دیتا و هوش مصنوعی حتی ممکن است خیلی بهتر از برخی سازمان‌های ارائه خدمت‌ انجام دهند؛ اما پلتفرم‌های موجود مفهوم اشتراک اطلاعات را ندارند و دیتا در آنها متمرکز است؛ یعنی برای مثال اطلاعات اسنپ تنها در اختیار خودش است در حالیکه در فضای کسب‌وکاری جدید این موضوع تغییر خواهد کرد و بانک‌ها نیز شامل این تغییر می‌شوند. قدرت فناوری بلاکچین نیز شفاف کردن اطلاعات و در اختیار همه قرار دادن آن است و کوچک‌ترین تصمیم‌گیری که خلاف یک فرایند فراگیر باشد یا بخواهد در آن امتیاز خاصی لحاظ شود، باید همه اطلاع داشته باشند و عملا انسان دیگر تصمیم نمی‌گیرد بلکه قراردادهای هوشمند این کار را انجام می‌دهند. درنتیجه این مزیت‌ها به ما یادآور می‌کند که در آینده تحول بزرگی رخ خواهد داد و مردم از آن راضی‌تر خواهند بود.»

به گفته فاطمی، زمانی که مردم ببینند قرارداد هوشمندی که طبق یکسری ضوابط و ورودی‌ها، بهترین تصمیم را می‌گیرد و امکان تغییر قراردادهای اجرایی وجود ندارد و انسان نیز در آن تصمیم‌گیری دخالت ندارد، قاعدتا فضایی ایجاد می‌شود که اعتمادپذیری بالا می‌رود و زمانی که اعتمادپذیری و اطمینان‌پذیری به یک فضای جدید بالا می‌رود، باید انتظار داشت که مردم نیز به سمت آن حرکت کنند.

او در این‌باره مثالی زد و این‌طور توضیح داد: «برای مثال فرض کنید بانکی قرار است وامی مثل وام ازدواج در اختیار متقاضیان قرار دهد، چقدر عدم شفافیت در این فضا وجود دارد در حال حاضر؟ حالا اگر تخصیص وام ازدواج را در بستر فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند انجام دهیم، از آنجایی که اطلاعات وام را در هر لحظه در اختیار همه پردازشگران قرار می‌گیرد، اعتماد و شفافیت به‌شدت بیشتر می‌شود.»

فاطمی صحبت‌هایش را ادامه داد: «در کنار این موضوع، می‌دانیم که قدرت شبکه‌های اجتماعی این است که اولین تغییر سیاست به اطلاع همه می‌رسد بنابراین وقتی شبکه‌های اجتماعی این قدرت را دارند که مردم هرگونه کار خلاف رویه‌ای را متوجه می‌شوند و بلافاصله اطلاع‌رسانی‌کنند، اعتماد بیشتری نیز به وجود می‌آید؛ بنابراین عملا شبکه‌های اجتماعی شفافیت عملکردی و تصمیم‌گیری را به رخ همه می‌کشند. حالا تصور کنید ما مزیت‌های فناوری بلاکچین در خصوص شفافیت را با مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی ادغام کنیم؛ به چه سطح بالایی از کیفیت سرویس و شفافیت در سرویس‌دهی به مردم دست پیدا می‌کنیم؟»

مدیرعامل ققنوس، هم‌افزایی بین شبکه‌های اجتماعی و قدرت فناوری بلاکچین را به‌عنوان یک جهت جدی می‌داند که اگر بانک‌ها و سازمان‌های سرویس‌دهنده کشور به سراغ آن نروند و همچنان بخواهند با نظام سنتی به فعالیت خود ادامه دهند، تهدید بزرگی برای آنها خواهد بود و استقبال مردم نیز به‌تدریج از آنها کم خواهد شد.

 

محورهای اصلی ققنوس

محور اصلی فعالیت شبکه ققنوس، آماده کردن بانک‌ها برای ورود به اقتصاد دیجیتالی است. فاطمی دراین‌باره گفت: «مشخصا ما می‌خواهیم این آمادگی را برای مجموعه نظام بانکی و به‌خصوص برای شرکا و سرویس‌گیرندگانمان ایجاد کنیم. یکی از الزامات جدی برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم، بحث دیجیتالی کردن دارایی‌ها، پیشنهاد خدمت متمایز به مشتریان و ارتباط ویژه با هر کدام از آنها است. از دید انقلاب صنعتی چهارم، اقتصادی موفق است که بیشترین فعالیت و تمرکز را در دیجیتالی کردن دارایی‌ها داشته باشد؛ بنابراین یکی از محوری‌ترین بحث‌های ققنوس نیز این است که بتوانیم انواع دارایی‌ها را در زمان‌های آتی دیجیتالی کنیم. همچنین بتوانیم هویت را به‌صورت دیجیتالی در کل شبکه به اشتراک بگذاریم. هویت نیز شامل هویت‌های فردی، حقوقی، اعتباری و تجربه کاربری است که امیدواریم همه‌ی این موارد در ققنوس به‌صورت دیجیتالی و توکن در اختیار سرویس‌گیرندگان و سرویس‌دهندگان قرار گیرد. درنهایت نیز بحث سرویس‌رسانی و دستورالعمل‌ها وجود دارد؛ یعنی ما بتوانیم مجموعه دستورالعمل‌ها و فرایندهای اجرایی ارائه خدمت به مردم را مانند حمل‌ونقل، اعتبارات اسنادی، واردات و صادرات و بیمه و در کل تمامی خدماتی که سازمان‌ها با بازارهای مالی سروکار دارند را با ابزار توکن برای مردم و شرکت‌های سرویس‌دهنده فراهم کنیم.»

 

توکن پیمان

در دنیای حرفه‌ای یک بستر رمزارزی، باید در گام اول بتواند توکنی را به‌عنوان توکن پایه یا توکن تسویه داشته باشد. فاطمی با بیان این مطلب توضیح داد: «پس از بررسی‌های زیاد به این نتیجه رسیدیم که توکن پیمان را عرضه کنیم تا بتواند این نقش را به‌خوبی ایفا کند. بعلاوه این  توکن باید بتواند الزامات فقهی، حقوقی و دستورالعمل‌هایی که در این حوزه وجود دارد را نیز رعایت کند. از این‌رو توکن پیمان با پشتوانه طلا صادر می‌شود و از این طریق شبکه ققنوس می‌تواند بهترین راه برای یک بازار مبادله کالا به کالا یا بازار مبادله توکن با توکن از طریق توکن پیمان باشد.»

 

همراه و همگام با قانون

به گفته فاطمی، با توجه به رابطه و بحث سهام‌داری مستقیم و غیرمستقیمی که در نظام بانکی وجود دارد، ویژگی مهم کنسرسیوم ققنوس این است که هم یک ضرورت است و هم یک امتیاز. او توضیح داد: «از روز اول همه‌ بحث‌های کنسرسیوم ققنوس همراه و همگام با نهادهای رگولاتور حرکت کرده است. ما در هر مرحله از کار، همه‌ی برنامه‌های خود را با این دوستان مطرح و از آنها نظر می‌گیریم و سعی می‌کنیم قبل از اینکه دستورالعمل‌های لازم در این حوزه صادر شود، ما در آن مسیر، حرکت خود را همگرا کرده و نیازها را به رگولاتور مطرح کرده باشیم؛ بنابراین درمجموع با توجه به ویژگی که این کنسرسیوم دارد، ما همیشه همراه و همگام با قانون خواهیم بود.»

 

تفاوت کنسرسیوم ققنوس با دیگر پلتفرم‌ها

ولی‌الله فاطمی درباره تفاوت کنسرسیوم ققنوس با دیگر پلتفرم‌های موجود در بازار که توسط مجموعه‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان ایجاد می‌شوند نیز این‌طور گفت: «با توجه به اینکه مجموعه ققنوس به نحوی وابسته به مجموعه مهمی از نظام بانکی و شرکت‌های مطرح و قابل‌توجه در بازار هست، بنابراین نمی‌تواند فعالیت‌های خود را به‌صورت فعالیت‌های احساسی یا خیلی جسورانه انجام دهد. توجه کنید که ققنوس یک VC نیست؛ بنابراین فرق ققنوس با دیگر پلتفرم‌های موجود در بازار این است که آنها ممکن است برای خود ۲۰ درصد ضریب موفقیت ببینند و طرح را شروع کنند ولی ما نمی‌خواستیم طرحی را اجرا کنیم که آینده‌ و ضریب شکست آن زیاد باشد چراکه ما باید به خاطر اعتبار بانک‌ها و شرکت‌های خود در مسیری حرکت کنیم که سطح موفقیت آن خیلی به صد نزدیک باشد؛ به همین خاطر بود که الزام کردیم توکن تسویه خود را با پشتوانه طلا عرضه کنیم.»

درنتیجه تمایزی که بین ققنوس با دیگر پلتفرم‌ها وجود دارد این است که ققنوس نمی‌تواند به‌سادگی ریسک جسورانه خیلی زیادی را برای مشتریان و سهام‌داران خود داشته باشد ولی برای خیلی از پلتفرم‌های دیگر این موضوع مهم نیست؛ بنابراین انتخاب طلا به‌عنوان پشتوانه را با مطالعه، هدف و با کاهش ریسک‌هایی که در بازار برای کار ICO بود در نظر گرفتند.

 

تضمین وجود طلا در آینده

فاطمی از سه روشی که به‌صورت ترکیبی برای تضمین وجود طلا در آینده که پشتوانه پیمان است صحبت کرد و گفت: «اولین روش اینکه قرار است بانکی کل طلا را تضمین کند؛ دوم اینکه کل طلا قرار است بیمه شود و زمانی که این اتفاق افتد، آن شرکت بیمه‌ای به‌طور دوره‌ای از آن بازدید خواهد کرد و حتی اگر این طلا به هر دلیلی از بین برود آن شرکت بیمه‌ای تضمین بازگشت معادل ریالی آن را خواهد داد؛ سوم نیز قرار است از ابزارهای الکترونیکی و تصویری کمک گرفته شود؛ برای مثال با استفاده از دوربین مدار بسته این مقدار طلا روی یک ترازوی دیجیتالی در حالی که پشت‌سر آن شبکه خبر در حال پخش است، از طریق سایت ققنوس یا دیگر بسترها برای مردم قابل‌رؤیت باشد؛ بنابراین سعی می‌کنیم از مجموعه فناوری‌های اینترنت اشیا و تضمین عرفی که در نظام بانکی و بیمه‌ای وجود دارد، کمک بگیریم تا از نگرانی واگذاری یا کاهش طلای پشتوانه کنیم. فرض ما بر این است که ابتدا مردم از وجود طلا مطمئن شوند، سپس توکن را از آن میزبان شبکه خریداری کنند.»

 

بازیگران توکن پیمان

به گفته فاطمی، کنسرسیوم ققنوس چندین دسته از افراد را به‌عنوان بازیگران اصلی خود در نظر گرفته است. برای مثال کسانی که می‌خواهند طولانی‌مدت در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند که معمولا در طولانی‌مدت با کاهش ارزش پولشان مثلا در مقایسه با طلا مواجه می‌شوند. این افراد به‌عنوان یکی از مسیرهای جایگزین، به سرمایه‌گذاری روی طلا رو می‌آورند؛ اینجا دو موضوع ریسک نگهداری بالا و نقدکردن طلا، مشکلاتی است که در نگهداری طلا وجود دارد؛ اما در پلتفرم ققنوس ( و در کل در فناوری بلاکچین) این دو موضوع قرار است به‌طور کامل حل شود و معایبی که خریدن طلا داشت به‌طور کل حذف می‌شود و به‌نوعی نقش پول نقد را برای مردم بازی می‌کند؛ یعنی به‌جای اینکه فردی سپرده‌گذاری کند می‌تواند توکن پیمان خریداری کند که در هر لحظه امکان جابه‌جایی، استفاده و خریدوفروش آن وجود دارد؛ بنابراین توکن پیمان یعنی پول نقد. همچنین این توکن طلای فیزیکی نیست که فرد نگرانی دزدیده شدن و از دست رفتن آن را داشته باشد بلکه این طلا توسط یک انکر (Anchor) یا میزبان نظام بانکی نگهداری می‌شود که هیچ‌کدام از ریسک‌های از دست رفتن و یا تقلبی بودن آن وجود ندارد؛ بنابراین عملا نقدپذیری توکن پیمان برای مردم مانند سپرده بانکی و پول است با این مزیت که ارزش آن معادل طلاست.

همچنین با توجه به محتوای دیجیتالی پیمان، فرد کیف پولی دارد که می‌تواند به‌سادگی دارایی خود را جابه‌جا کند. به عقیده مدیرعامل ققنوس، توکن پیمان می‌تواند یکی از راه‌های جذاب سرمایه‌گذاری برای آینده باشد.

فاطمی دومین دسته از بازیگران را افرادی دانست که می‌خواهند دارایی خود را به‌صورت شخصی با افراد دیگر جابه‌جا کنند و یا هدیه‌ای به دیگری بدهند و یا ارزشی را منتقل کنند. او درباره این دسته از بازیگران گفت: «به نظر بنده دسته دوم بازیگران ققنوس کسانی هستند که می‌خواهند به‌صورت فردبه‌فرد و مستقیم و بدون یک نظام واسطه مانند بانک، توکن را منتقل کنند. این دسته از بازیگران می‌توانند بازیگران بیشتری را نیز به همراه آورند البته یکی از نگرانی‌هایی که ممکن است در شبکه فردبه‌فرد وجود داشته باشد، بحث تراکنش‌های تقلبی و پول‌شویی است که با توجه به اینکه ما احراز هویت را منطبق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی برای دارندگان توکن در بدو ورود و برای دیگر مراحل در نظر گرفته‌ایم، این نگرانی را نداریم و در این مسیر نیز با رگولاتوری هماهنگ هستیم که الزامات قانونی را رعایت کنیم.»

 

نوسانات توکن (رمزینه) پیمان

مدیرعامل ققنوس همچنین در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که ارز پیمان دچار نوسانات سنگینی نشود، این‌طور توضیح داد: «چون هدف اصلی ما بحث دیجیتالی کردن دارایی‌ها و آماده کردن سازمان‌ها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم است، به این توکن نگاه سرمایه‌گذاری جسورانه‌ نشده است؛ بنابراین همه‌ی سعی ما این است که در یک فضای غیرهیجانی و منطقی، این ارز نوسانات حداقلی داشته باشد تا انگیزه برای معاملات بیشتر در آن فراهم شود. با این رویکرد فکر نمی‌کنم دچار نوسانات سنگینی شویم و این توکن‌ می‌تواند حداقل تا ۵۰ سال نیازهای بازار را جواب دهد ولی قطعا اگر احساس کردیم در آینده ممکن است نوسانات زیادی داشته باشد با سیاست توزیع توکن‌های جدیدی که در نظر گرفته شده است، می‌توانیم این قیمت را تا اندازه‌ای در بازار مدیریت کنیم.»

 

تبدیل دارایی‌های منجمد بانک به دارایی‌های مولد

از صحبت‌های ولی‌الله فاطمی مدیرعامل ققنوس، متوجه شدیم که هدف اصلی این پلتفرم توکنایز کردن هرگونه دارایی و عرضه آن است و یکی از چالش‌های بزرگی که بانک‌ها در بحث دارایی‌های منجمد خود با آن روبه‌رو هستند نیز این است که بتوانند املاک مازاد و یا حتی املاک بزرگ در اختیار خود را توکنایز کنند که بستر ققنوس ظاهرا بهترین راه برای این کار است.

او دراین‌باره گفت: «بانک‌های کشور علاوه بر املاک مازاد، حجم زیادی ملک و شعبه دارند که به آنها نیاز دارند ولی این موضوع باعث فریز شدن نقدینگی زیادی شده است؛ اما یک بانک می‌تواند تصمیم بگیرد از گران شدن ساختمان شعبه خود، خیلی سود نبرد چراکه کسب‌وکار بانک این است که بتواند از درآمدهای حق‌الوکاله خود سود کسب کند؛ در حال حاضر این موضوع در بانک‌های کشور مشکل دارد و درآمد افزایش دارایی‌ها یا پروژه‌های عمرانی آنها خیلی بیشتر از درآمدهای حق‌الوکاله و درآمدهای غیرمشاع بانک‌ها است. به نظر بنده یک بانک باید دارایی خود را به‌صورت توکن در اختیار دیگران قرار دهد و هر چه آن دارایی گران شد، افزایش ارزش در اختیار دارندگان توکن قرار گیرد؛ این موضوع خیلی مفهوم جذابی است که دارایی که در ترازنامه بانک منجمد است را بتوان توکنایز کرد و به مردم فروخت و مبلغ ناشی از فروش آن توکن در سمت دیگر دارایی‌های بانک قرار گیرد. در این صورت بانک می‌تواند فرضا به‌جای یک بار در سال، ۷ بار در سال به مردم وام دهد که این روش بهترین روش درآمدزایی برای بانک است؛ یعنی ملکِ شعبه بانک به‌جای اینکه صرفا در دارایی ثابت ترازنامه ثبت شود، سپرده و منابع بانک را نشان می‌دهد؛ در این صورت قدرت تسهیلات‌دهی بانک زیاد می‌شود ولی از طرف دیگر تنها سمتی که بانک سود نبرده است این است که نیامده از افزایش ارزش ملک خود در ترازنامه سود ببرد چراکه اصلا سود غیرعملیاتی کار بانک نیست.»

 

ققنوس راه‌حلی در جهت افزایش تولید در کشور

یکی از اهداف پلتفرم ققنوس این است که بتواند طی پنج سال آینده تا ۱۰ درصد حجم معاملات GDP کشور از طریق آن انجام شود؛ یعنی هم بتواند دارایی‌ها را نقدپذیر کند و هم بتواند آن را در جهت افزایش تولید در کشور استفاده کند. به گفته فاطمی، اگر این موضوع را شاخص و مبنا در نظر بگیریم، درست است که پلتفرم ققنوس امروز در اقتصاد خرد کشور حضور دارد اما به‌تدریج می‌تواند سهم خود را در اقتصاد کلان نیز نشان دهد.

او دراین‌باره گفت: «یکی از دغدغه‌های ما این است که اجازه ندهیم این روش نقدپذیر کردن دارایی‌ها که می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش قدرت و میزان نقدینگی در بازار داشته باشد، به تورم منجر شود؛ بلکه ما باید بتوانیم منابع ناشی از نقدپذیر شدن دارایی‌ها را به سمت تولید هدایت کنیم تا با افزایش تولید بتوانیم جلوی تورم بیشتر را بگیریم و این هنر بازیگران و اعضای این کنسرسیوم است که بتوانند تاثیر نقدپذیر شدن دارایی‌های مردم، بانک‌ها و بنگاه‌ها را بر افزایش تولید و بهبود رشد اقتصادی در کشور نشان دهند.»

 

ایده جذاب ایجاد توکن آب

فاطمی همچنین به ایجاد توکن آب اشاره کرد و آن را یکی دیگر از کاربردهایی دانست که به‌احتمال‌زیاد در سال ۱۳۹۸ آن را اجرایی خواهند کرد. در شهرهای کشاورزی، مفهومی وجود دارد به نام حقابه که به معنای حق استفاده از آب است که به گفته مدیرعامل ققنوس می‌توان آن را شکل سنتی توکن دانست که اتفاقا می‌توان با کمک پلتفرم ققنوس، نسخه کارآمدتری از آن ارائه کرد.

فاطمی درباره ایده توکن آب توضیح داد: «برای مثال فردی از یک منبع آب، توکنی دارد که اجازه استفاده از آن را برای ۵۰ سال دارد. در روش‌های جدید تامین آب، با توجه به بالا بودن حجم سرمایه‌گذاری، پلتفرم ققنوس می‌تواند بهترین راه‌حل برای پیاده کردن موضوع حقابه و یکی از بهترین روش‌های تامین مالی برای انتقال منابع آب به مناطق کویری از دریاچه عمان یا خلیج‌فارس به بخش مرکزی ایران باشد. در حال حاضر نیز در حال فعالیت روی یکی از پروژه‌های آن هستیم که عملا به مردم توکن استفاده از آب را می‌دهیم و به او می‌گوییم که برای مثال شما به‌اندازه پنج‌متر مکعب در هفته یا در ماه اجازه استفاده از آب را دارید. در کنار این موضوع نیز شیرهای آب هوشمندی در حال طراحی است که به‌صورت خودکار آب را به میزان توکن فرد قطع و وصل می‌کند.»

به عقیده فاطمی می‌توان به کمک فناوری بلاکچین، توکن آب و شیرهای هوشمند یکی از چالش‌های بزرگ کشور در آینده را رفع کرد و با تامین مالی نیز امکان شیرین کردن آب را فراهم و با قراردادها و شیرهای هوشمند توزیع را هوشمند کرد. مدیرعامل ققنوس بر این باور است که فناوری بلاکچین می‌تواند به رفع بحران آب و بحران‌های حاشیه‌ای آب در کشور کمک کند. او در پایان صحبت‌هایش گفت: «فکر می‌کنم سال آینده بتوانیم از پلتفرم ققنوس یکی از بهترین تامین مالی‌ها، کاربردها و پیاده‌سازی‌ها را در بحث بحران آب در مناطق کویری کشور داشته باشیم و یک راهکار عملی برای مقابله با مفهومی به نام جنگ آب داشته باشیم.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا