امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش قیمت گوشت قرمز وارداتی

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی گفت: قیمت گوشت قرمز وارداتی با اختصاص ارز نیمایی به جای ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرهاد آگاهی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: اختصاص ارز نیمایی برای واردات گوشت سبب کاهش فاصله قیمتی بسیار زیاد گوشت قرمز داخلی با گوشت وارداتی می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه واردات گوشت در چند ماه گذشته به دلیل مسائل مربوط به نقل و انتقال های ارزی دچار نوسان شد که هم اکنون این مسائل رفع شده است، اظهارداشت: از اواسط سال گذشته مشخص شده که در تولید گوشت قرمز در کشور کمبود وجود دارد.

همچنین بخوانید

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی ادامه داد: افزایش قیمت تمام شده، افزایش قاچاق دام و ناتوانی وزارت جهاد کشاورزی در تعیین قیمت برای دامدار از عوامل گرانی گوشت است.

وی با تاکید بر اینکه واردات نقشی چندانی در گرانی گوشت ندارد، گفت: واردات گوشت در سال های گذشته بیشتر برای مصارف عمده در کاخانه های فرآورده های گوشتی، آشپزخانه های بزرگ و غیره انجام می شد.

آگاهی با بیان اینکه طی چند سال گذشته سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از تولیدکنندگان نادرست بوده است، افزود: افزایش تعرفه ها امری اشتباه بوده چرا که منجر به افزایش قیمت گوشت شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه میزان تولید گوشت در کشور پائین است همین مسئله سبب شده قیمت ها با افزایش روبرو شود، اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از مصرف کنندگان می تواند یارانه ای به تولیدکنندگان اختصاص دهد تا گوشت با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی ادامه داد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادها بازار با کمبود ۱۲۰ هزار تنی گوشت روبروست اما آمار خروجی کشتارگاه های کشور نشان می دهد که دو تا سه برابر آمار مدنظر کمبود در بازار گوشت وجود دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه طی سال های اخیر بر میزان مصرف مرغ در کشور ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن اضافه شده است، گفت: واسطه ها نقش بسیاری در افزایش قیمت گوشت دارند.

آگاهی با تاکید بر اینکه به خاطر خشکسالی در سال های گذشته جمعیت دامی کشور کاهش یافته است، افزود: اختصاص ارز نیمایی برای واردات گوشت با کاهش فاصله قیمتی گوشت داخلی با گوشت وارداتی زمینه سوء استفاده را از میان می برد.

وی با اعلام این مطلب که گوشت منجمد وارداتی شرایط مورد نظر دامپزشکی را داراست، اظهارداشت: کیفیت گوشت وارداتی به نسبت مطلوب است.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی ادامه داد: شایان توجه اینکه در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران چندین سال است که از وزارت جهاد کشاورزی درخواست شده تا سیاست های خود را در حوزه دامپروری تغییر دهد.

وی به رادیو اقتصاد یادآور شد: طی چند ماهه اخیر تاکید شده تا ضمن اتخاذ تدابیری دامدار با قیمت معینی گوشت خود را به کشتارگاه تحویل دهد و مابقی قیمت گوشت را از محل یک صندوق در وزارتخانه دریافت کند که در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی درباره این پیشنهاد عکس العملی نشان نداده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا