خودروصنعت، معدن، تجارتصوت

الزام برای کاهش ارزبری در خودروسازی

 

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: با وجود تحریم ها علیه ایران باید قطعات وارداتی را در داخل تولید کرد تا ارزبری کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امیرحسن کاکایی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: وابستگی ارزی خودروهای تولید ایران خودرو به طور متوسط دو هزار و ۴۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ دلار است.

همچنین بخوانید

وی با اعلام این مطلب که خودروهای سایپا مانند پراید یک هزار تا دو هزار دلار ارزبری دارد، اظهارداشت: امکان تولید کامل مواد مورد نیاز خودرو در داخل وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: طی سال های گذشته قطعه سازان قطعاتی که تولید آن در داخل اقتصادی بوده را تولید می کردند اما در جنگ اقتصادی کنونی که صنعت خودرو نیز در لیست تحریم قرار گرفته باید قطعاتی که تولید آن در داخل اقتصادی نیست را هم داخلی کرد.

وی افزود: بسیاری از تکنولوژی ها در کشورهایی مانند آمریکا نخست در صنایع نظامی و هوافضا توسعه می یابد و سپس با مکانیزم های توسعه ای به صنایع تجاری مانند خودروسازی های فروخته شده و دوباره توسعه پیدا می کند.

کاکایی در ادامه گفت: متاسفانه در ایران چنین فرآیندی به کندی انجام می شود و تبدیل فناوری هایتک به فناوری تجاری در صنایع عادی مانند خودرو سازی کند است.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق این مهم اقدام هایی انجام شده است، اظهارداشت: هم اکنون خودروسازانی مانند ایران خودرو با صنایع نظامی ارتباط برقرار کرده اند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: با انجام اقدام هایی طی پایان سال جاری در حوزه خودروهای پرفروش نتایج مطلوبی به دست خواهد آمد.

وی با اعلام این مطلب که اگر سال گذشته تحریم ها و برخی ندانم کاری ها اتفاق نمی افتاد سال ۹۷ سال شکوفایی صنعت خودرو بود، گفت: با چنین شرایطی در تولید روزمره خودرو هم مشکل ایجاد شده است.

کاکایی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون صنعت خودرو باید به حیات خود ادامه دهد به رادیو اقتصاد یادآور شد: دستیابی صنعت خودروسازی کشور به فناوری های پیشرفته تر طی سال جاری امکان پذیر نخواهد بود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا