بورسفرابورس

قیمت اوراق تسهیلات مسکن بر مدار نزولی چرخید

فرابورس ایران در بیست‌وچهارمین روز از فروردین‌ماه شاهد جابه جایی یک میلیارد و ۱۹۲ میلیون ورقه به ارزش ۵ هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال بود که از این میزان ۴۸ درصد از حجم و ۳۵ درصد از ارزش کل معاملات به مجموع دادوستدهای دو بازار اول و دوم اختصاص داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، معاملات فرابورس در نخستین روز کاری هفته با صعود پرقدرت شاخص کل در این بازار آغاز شد به طوری که تا ساعت ۰۹:۳۵ آیفکس با حدود ۲۲ واحد رشد در سطح ۲۴۹۲ واحدی ایستاد، اما از میانه‌های بازار این نماگر رو به نزول گذاشت تا بدین ترتیب در پایان معاملات به رشد نزدیک به ۳ واحدی و قرارگیری در ارتفاع ۲۴۷۳ واحدی بسنده کند.

در صعود امروز آیفکس نمادهای «کگهر» به میزان ۵.۴ واحد، «هرمز» ۳ واحد و نماد «زاگرس» در حدود ۰.۸ واحد نقش‌آفرینی کردند. در مقابل اما نمادهای «مارون»، «دماوند»، «ذوب» و «شاوان» با افت قیمتی خود مانع از افزایش بیشتر این نماگر شدند.

معامله‌گران و سهامداران بازار پایه نیز امروز میزبان جابه جایی ۵۷۹ میلیون سهم به ارزش ۱۷۰۶ میلیارد ریال بودند.

روز جاری در بازارهای اول، دوم و پایه برخی نمادها متوقف و بازگشایی شدند. بر این اساس نمادهای «ثجوان»، «وثخوز» و «کرمان» متوقف و نمادهای «وآتوس»، «سفاسی» و «شلرد» بازگشایی شدند. همچنین در زمان معاملات نماد «سپرده۱» به دلیل افشای اطلاعات برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه متوقف و پس از افشای این اطلاعات بازگشایی و آماده ثبت معاملات شد.

سهامداران شرکت ذوب‌آهن روز جاری جابه جایی ۲۲۴ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۳۸۷ میلیارد ریال را در نماد «ذوب» تجربه کردند. بدین ترتیب این نماد بیشترین حجم و ارزش معاملات را در میان سایر نمادهای مورد معامله در تمامی بازارهای فرابورس به ثبت رساند و همچنین پربیننده‌ترین نماد لقب گرفت.

بازار ابزارهای نوین مالی نیز امروز به استقبال معامله ۳۲ میلیون ورقه به ارزش ۲۰۳۳ میلیارد ریال رفت. در این بازار معاملات اسناد خزانه اسلامی در ۲۶ نماد جریان یافت که نرخ موثر بازده تا سررسید این اوراق در دامنه ۱۷.۹۱ تا ۲۲.۵۴ درصد قرار داشت. در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز اغلب نمادهای مورد معامله با افت قیمتی روبه رو شدند و در بازه ۵۴۵ هزار تا ۱۹۴ هزار ریال مورد معامله قرار گرفتند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا