انرژی

ضرورت حفظ تعادل در قیمت نفت

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: توافق اوپک پلاس در راستای متعادل سازی و حفظ قیمت ها در سطح متناسب ۷۰ دلار بوده که در صورت عدم اجرای این توافق قیمت ها سقوط خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدعلی خطیبی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: از مهمترین نتایج توافق اوپک پلاس تنظیم و متعادل سازی بازار نفت بوده که اوپک به این توافق به طور کامل و روسیه و کشورهای غیر اوپک هم به طور نسبی عمل کرده اند.

وی ضمن اشاره به اینکه اوپک طبق توافق اوپک پلاس ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش داده است، اظهارداشت: روسیه و غیر اوپکی ها به جای کاهش تولید ۴۰۰ هزار بشکه ای به طور نسبی تولید نفت خود را کاهش داده اند.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: با وجود افزایش دو میلیون بشکه ای نفت در سال جاری که منجر به سقوط قیمت ها می شد اوپکی ها تصمیم به کاهش تولید خود گرفتند.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه با کاهش تولید نفت اوپک قیمت نفت سقوط نکرده است، گفت: علاوه براین قیمت ها در محدوده ۷۰ دلار باقی مانده که نشان از موفقیت توافق اوپک پلاس دارد.

خطیبی افزود: موفقیت طرح کاهش تولید نفت اوپک به همراه تحریم های ایران و ونزوئلا و مشکلات لیبی در تولید نفت به کاهش تولید و متعادل سازی بازار کمک کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی سبب ایجاد تعادل در بازار نفت در محدوده ۷۰ دلار شده است، اظهارداشت: در صورتی که برای نیمه دوم سال هم اجرای سیاست متعادل سازی بازار نفت تداوم داشته باشد نباید نگران کاهش قیمت نفت بود.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: اما اگر اوپک سیاست متعادل سازی خود را کنار بگذارد و تحولات سیاسی هم منجر به کاهش قیمت ها شود باید منتظر افت قیمت ها بود.

وی همچنین گفت: توافق اوپک پلاس در نیمه نخست سال قیمت نفت را متعادل نگه می دارد اما اگر این توافق در نیمه دوم سال تمدید نشود با نگران کاهش قیمت نفت بود.

خطیبی افزود: عوامل غیر اقتصادی مانند قطع صادرات نفت لیبی و عدم صدور مجوز برای خرید نفت از کشورهای تحریم شده مانند ایران و ونزوئلا سبب کاهش عرضه خواهد شد.

وی اظهارداشت: در چنین شرایطی سایر کشورهای تولید کننده نفت باید کاهش عرضه را جبران کنند که برای تحقق این مهم لغو توافق اوپک پلاس ضرورت دارد.

نماینده سابق ایران در اوپک ضمن اشاره به اینکه کشورهای اوپک و غیر اوپکی که ظرفیت مازاد در تولید نفت دارند می توانند کمبود عرضه را جبران کنند به رادیو اقتصاد یادآور شد: در صورتی که روسیه و همراهانش به توافق های خود عمل نکنند غیر اوپکی ها نیز به توافق های خود عمل نخواهند کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا