بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

حل مشکل عدم وجود پول نقد برای گردشگران خارجی با مهکارت

فینووا به عنوان یک فضای کار اشتراکی، استارت‌آپ‌های متعددی را از آغاز فعالیتشان گرد هم آورده است. فضایی در چهارراه جهان کودک تهران که استارت‌آپ‌هایی نظیر تپسی و جابینجا را به اکوسیستم کسب‌وکار کشور معرفی کرده است. مهکارت یکی دیگر از این استارت‌آپ‌هاست که این روزها به مرحله عملیاتی رسیده و در تب‌وتاب خروج از فینوواست. این استارت‌آپ، کارت‌های عضو شتاب را در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌دهد و بابت این فعالیت از هر کدام ۱۹ یورو دریافت می‌کند. با این اوصاف می‌توانیم بگوییم مهکارت، درآمد ارزی دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، را لبته باید این نکته را هم بگوییم که قبل از آغاز فعالیت مهکارت، چند بانک در این حوزه فعالیت می‌کردند اما حسین سرای‌لو، هم‌بنیانگذار این استارت‌آپ، ارزش‌افزوده مهکارت را بیش از بانک‌ها تلقی می‌کند، آینده مطلوبی را در انتظار این کسب‌وکار می‌بیند و معتقد است تحریم‌ها مانع از فعالیت آنها نخواهد شد.

برای اینکه بدانیم مهکارت برای رسیدن به این مرحله چه راهی را پیموده در آخرین روزی که این تیم در فضای کار اشتراکی فینووا حضور داشت، به سراغ آنها رفتیم و با حسین سرای‌لو هم‌بنیانگذار آن به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه آورده می‌شود.

در ابتدا از سرای‌لو خواستیم که خودش را معرفی کند و از تجربیاتش قبل از راه انداختن سایبورگ بگوید. سرای‌لو در دانشگاه نوشیروانی بابل و در دوره کارشناسی مهندسی مکانیک و در دوره ارشد مدیریت کسب‌وکار خوانده است. در همان زمان در شرکت تخفیفان به عنوان کارشناس فروش و به عنوان کارشناس تبلیغات در شرکت سامسونگ و گلرنگ کار کرده است.

در پی حل یک مساله

سرای‌لو از کسب‌وکار جدیدش گفت؛ مهکارت. او درباره نحوه ورودش به صنعت گردشگری و راه انداختن این استارت‌آپ عنوان کرد: «به دنبال این بودم که موضوع پرداخت را به بخشی ببرم که در آن مشکل وجود دارد؛ بنابراین به صنعت گردشگری وارد شدم. در یک استارت‌آپ ویکند با کوروش افضلی، هم‌بنیانگذار مهکارت آشنا شدم و به او پیشنهاد تشکیل این استارت‌آپ را دادم. او هم قبول کرد و مهکارت متولد شد. مساله این بود که وقتی گردشگر وارد ایران می‌شد، هیچ‌کدام از کارت‌های بانکی‌اش کار نمی‌کرد چراکه اتصال بانک‌های ایرانی به بانک‌های خارج از کشور وجود نداشته و ندارد. به همین دلیل آنها مجبور هستند با خودشان پول نقد بیاورند که این مساله برای آنها مشکلاتی را به همراه دارد.»

مهکارت این مساله را با دادن کارت بانکی به گردشگران حل می‌کند. سرای‌لو به نحوه انجام این کار اشاره کرد و گفت: «ما به فردی که به ایران می‌آید کارت بانکی می‌دهیم. این کار تمامی مشکلاتی را که عدم وجود پول نقد برای گردشگر به وجود می‌آورد، حل می‌کند. گردشگر می‌تواند به ایران بیاید و کارتش را با پول نقد یا به صورت آنلاین شارژ کند. برای دریافت این کارت هم می‌توانند در سایت ما ثبت نام کنند، ما کارت را برایشان صادر می‌کنیم، در محل اقامتشان آن را به آنها تحویل می‌دهیم و به این ترتیب آنها می‌توانند از کارتشان در شبکه شتاب استفاده کنند.»

 

به دور از تحریم‌ها و سیاست

از او درباره نحوه شناساندن مهکارت به گردشگران پرسیدیم که در پاسخ گفت: «از سال گذشته که کارمان را شروع کرده‌ایم ۲۵ درصد از تعداد توریست‌هایی که از اروپا وارد کشور می‌شدند، کاسته شده ولی خوشبختانه آنها مشتریان ما نبوده‌اند. مشتریان ما کسانی هستند که خودشان به ایران می‌آیند و برایشان تحریم و سیاست مهم نیست. سالانه ۷۰۰ هزار مشتری از اروپا داریم. اتفاقاً از تبلیغات نتیجه مثبتی نگرفتیم، با بلاگرهایی که از مهکارت نوشتند کار کردیم و خیلی روی نظرات مشتریان مانور دادیم. اوایل، شروع کار خیلی سخت بود و خودمان مهکارت را به گردشگران پیشنهاد می‌کردیم.»

به گفته هم‌بنیانگذار مهکارت، مانند مهکارت نمونه‌های داخلی و خارجی زیادی وجود دارد. در کشورهای خارجی هر بانکی یک چنین کارتی برای گردشگران دارد. در ایران هم توریست کارت بانک سپه وجود دارد. قبل از این هم بانک ملی و بانک سامان، توریست‌کارت داشتند اما حالا دیگر فعالیت ندارند.

 

مزیت رقابتی مهکارت

او می‌گوید: «مزیت رقابتی ما این است که بازار را به خوبی می‌شناسیم و سایرین دو یا سه قدم از ما عقب‌تر هستند. ما می‌دانیم کجا باید برویم تا مشتری را پیدا کنیم. نظرات مثبتی بین گردشگرانی که از این کارت استفاده کرده‌اند وجود دارد، آنها در فضای مجازی درباره نظرات خودشان می‌گویند اما برای رقیبان ما چنین چیزی نیست.»

سرای‌لو در پاسخ به این سؤال که نحوه ورود این تیم به فینووا چه‌طور بوده، گفت: «ما از شهریور ۱۳۹۶ کارمان را شروع کردیم. آن زمان برای ورود به فینوا در دانشگاه امیرکبیر، فرمی در سایت فینووا وجود داشت که آن را پر کردیم. پس از آن با ما تماس گرفتند، یک جلسه گفت‌وگو داشتیم تا از چگونگی فعالیت ما آگاه شوند. پس از آن طبق یک فرآیند ساده کار را شروع کردیم.»

سرای‌لو با بیان اینکه کارت ما از بانک آینده صادر می‌شود و در شبکه شتاب عمل می‌کند، گفت: «اگر بانکی بتواند یک ارزش جدیدی برای ما ایجاد کند می‌توانیم با آنها وارد تعامل بشویم ولی در غیر این صورت دلیلی برای کار با بانک دیگر وجود ندارد.»

او درباره اهداف مهکارت در آینده و نحوه کسب درآمد آن توضیح داد و گفت: «در حال حاضر روی توسعه بازار و کسب‌وکار مهکارت کار می‌کنیم. زبان سایت ما فقط انگلیسی است اما قصد داریم زبان فرانسه را هم به آن اضافه کنیم. هدف ما برای جذب مشتری سه کشور آلمان، هلند و فرانسه هستند. ما به ازای هر کارتی که صادر می‌کنیم ۱۹ یورو دریافت می‌کنیم و به این ترتیب از جمله کسب‌وکارهایی هستیم که درآمد ارزی دارند.»

هم‌بنیانگذار مهکارت به مزایای حضور در فینووا اشاره می‌کند و می‌گوید: «تا عید نوروز گذشته با بانک سامان کار می‌کردیم که به دلایلی ناگهان صدور کارت را برای ما انجام ندادند. حضور ما در فینووا تأثیر خوبی داشت، باعث شد فرآیندها خیلی سریع طی شود و با وجود اینکه در روز ششم عید به ناگهان ارتباط ما با بانک سامان قطع شد با بانک آینده شروع به کار کردیم. درحقیقت ورود ما به فینوا باعث روابط خوب بانکی برای ما شد که توانستیم راحت کارت‌های بانکی را بگیریم. روابط خوبی هم با فینوتک داریم. در حال حاضر یک سری API از فینوتک داریم؛ به عنوان مثال قرار است اپلیکیشن مهکارت را راه‌اندازی کنیم تا توریست‌ها بتوانند از موجودی کارتشان بدون داشتن رمز دوم و به وسیله اپراتور مطلع شوند.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا