امور زیربناییراه و ساختمان

برقراری راه ارتباط ۱۰۰ روستا‌ با انتقال ۱۱ پل پیش‌ساخته‌ به لرستان‌

حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی از برقراری راه ارتباطی پلدختر به دره شهر و ایلام تا ۱۵ روز آینده خبر داد و گفت: ۱۱ پل پیش‌ساخته از استان‌های دیگر در حال انتقال به لرستان است و با تکمیل نصب آنها، راه ارتباطی ۱۰۰ روستا در لرستان برقرار می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی عبدالهاشم حسن‌نیا در تشریح آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی در استان لرستان، اظهار داشت: از ابتدای بروز سیلاب تیم‌های اعزامی از ادارات کل راهداری استان‌های مختلف و ستادی در شهرستان‌های استان لرستان مستقر شدند و عملیات بازگشایی مسیر‌ها هم با کاهش سطح آب آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر تیم‌های عملیاتی در استان لرستان فعال هستند، افزود: در حالی حاضر بخش زیادی از مسیرهایی که دچار آب‌بردگی و آب‌شستگی شده بود، به صورت موقت مرمت شد تا بازگشایی مسیر انجام و تردد برقرار شود.

محور معمولان-پلدختر باز است

حسن‌نیا ادامه داد: ‌بیشترین خسارات در حوزه پلدختر بوده است، در حال حاضر محور ‌معمولان-پلدختر باز است و تردد در آن جریان دارد، البته بخشی از قطعات مسیر نیازمند مرمت و بهسازی اساسی است که تا ۶ ماه آینده انجام می‌شود، اما فعلا محورها باز شده است، در برخی مقاطع مسیر آب‌بردگی شدید داشتیم که موقتاً ‌یک راه هشت متری‌ احداث شده است.

بازگشایی مسیر تا ۷ روز دیگر

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: ‌محور اصلی معمولان به خرم‌آباد فعلا مسدود است، در چند مقطع، کل جاده دچار آب‌بردگی شدید شده است و خوردگی کامل دارد، یک طرف این جاده‌ رودخانه ‌و طرف دیگر آن هم کوهستان است که کار را مشکل کرده است.

وی افزود: ادوات و ماشین‌آلات راهداری از دو جبهه در محور معمولان-خرم‌آباد در حال تراش این کوه‌ها هستند تا بتوانند معبر موقتی را باز کنند؛ پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر یک هفته آینده این محور باز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در اغلب محورهای اصلی استان لرستان، تردد برقرار است، گفت: ‌فقط در دو مسیر مشکل اساسی داریم، ‌البته برای دسترسی به معمولان-پلدختر غیر از جاده قدیم از آزادراه هم مسیر وجود دارد که محوری مناسب و ییلاقی محسوب می‌شود.

انتقال ۱۱ پل پیش‌ساخته خرپایی به لرستان برای برقراری ۱۰۰ راه‌‌‌ روستایی

وی درباره بازسازی و بهسازی راه‌های روستایی استان لرستان بیان کرد: تعداد زیادی از پل‌های بزرگ که را‌های روستایی را به محور اصلی متصل می‌کرد، تخریب شده است، اما خودِ راه‌های روستایی اغلب در بالادست، رودخانه بوده‌ و کمتر آسیب دیده‌اند، اما راه‌های ارتباطی این راه‌های روستایی و ارتباط آنها به محورهای اصلی تخریب شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: از یک هفته‌ آمار اولیه تعدادی از پل‌های پیش‌ساخته خرپایی که متعلق به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و در استان‌های مختلف برای مواقع بحران ذخیره شده بود، استخراج شد؛ طی هماهنگی با ادارات کل این پل‌های پیش‌ساخته ‌از شهرهایی نظیر اصفهان، همدان، زنجان،‌ خراسان رضوی و غیره از یک هفته پیش بارگیری شد و به سمت مقاصد مختلف استان لرستان که راه‌های اصلی و روستایی است، حرکت کرد.

‌حسن‌نیا اظهار داشت: روز گذشته دو دستگاه پل ۴۵ متری در مقصد پیاده کردیم که با احداث این دو پل راه ارتباطی ۱۰ روستا برقرار می‌شود، همچنین دو ‌پیمانکار نصب هم از قبل انتخاب کرده بودیم که  در حال نصب هستند و پیش‌بینی می‌کنیم، این پل‌ها تا یک هفته آینده نصب شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تعداد ۹‌ دستگاه پل پیش‌ساخته خرپایی دیگر هم به لرستان می‌آید که یکی از آنها از اراک و دیگری از قم بارگیری شده و در مسیر است، همچنین امروز ‌یک دستگاه پل که از زنجان بارگیری شده و در مسیر حمل است، ‌به مقصد می‌رسد، یک دستگاه پل هم از خراسان رضوی آورده شد که آن هم در مقصد پیاده شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: برای همه این پل‌ها، محل نصب، مدیر پروژه و پیمانکار مشخص شده است و پیش بینی می‌کنیم، با نصب همه این ‌ ۱۱ پل که تا دو هفته آینده انجام خواهد شد، راه ارتباطی حدود ۱۰۰ روستا برقرار شود.

حسن‌نیا تأکید کرد: بلافاصله پس از نصب این پل‌ها، برخی مسیرهای روستایی که دچار آب‌بردگی و تخریب شده است را بهسازی می‌کنیم.

برقراری راه ارتباطی پلدختر به دره شهر و ایلام تا ۱۵ روز آینده

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: همچنین دو پل بزرگ بین استان لرستان و ایلام‌ در بالا دست کرخه دچار مشکل شد‌ که تلاش می‌کنیم با نصب این پل‌ها راه ارتباطی پلدختر به دره شهر و ایلام برقرار شود.

وی ادامه داد: یکی از این پل‌ها به نام پل‌‌ گاومیشان، ‌پل بزرگ ۸۰ متری است و با یک رکورد جدید در نصب پل‌های خرپایی پیش ساخته در حال برنامه‌ریزی نصب است؛ پیمانکار این پل و مدیریت آن مشخص‌ و نصب آن آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ‌پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۵ روز آینده این دو پل که در یک محور ارتباطی بسیار مهم است به بهره‌برداری برسد تا مشکل تردد مردم پلدختر به دره‌شهر و ایلام رفع شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا