بین الملل

نرخ بیکاری ترکیه به بالاترین سطح ۱۰ سال اخیر رسید

نرخ بیکاری ترکیه در بازه دسامبر-فوریه ۱۴.۷ درصد جهش کرد و به بالاترین سطح خود در نزدیک به یک دهه رسید.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، طبق داده‌های رسمی منتشر شده در روز دوشنبه، در بازه دسامبر-فوریه نرخ بیکاری ترکیه ۱۴.۷ درصد جهش کرد و به بالاترین سطح خود در نزدیک به یک دهه رسید.

نرخ بیکاری ترکیه نسبت به نرخ ۱۳.۵ درصدی دوره قبلی که در ماه ژانویه خاتمه یافت، افزایش یافته است. همچنین نرخ بیکاری جوانان ترکیه هم به بالاترین سطح خود از ۲۰۰۵ تا کنون رسید.

در ۳ ماهه پایانی سال گذشته اقتصاد ترکیه با رشد اقتصادی منفی فراتر از انتظار ۳ درصدی روبرو شد و بدترین عملکرد ۱۰ سال اخیر خود را ثبت کرد. این نشان می‌دهد که سقوط ۳۰ درصدی نرخ لیر در سال گذشته، اقتصاد ترکیه را به رکود کشانده است.

تورم ترکیه از اوج سال گذشته خود پایین آمده اما همچنان بالا باقی مانده است، اما کسری بودجه این کشور به شدت کاهش یافته است.

داده‌های مؤسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد که تعداد افرادی که به عنوان بیکار ثبت شده‌اند، در ۳ ماهه اول امسال به ۴.۶۷ میلیون نفر رسیده است، که این افزایش بیش از ۱ میلیون نفری را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

نرخ بیکاری در مشاغل غیر کشاورزی در این دوره به ۱۶.۸ درصد رسید که نسبت به نرخ ۱۵.۶ درصدی در بازه نوامبر-ژانویه، جهش کرده است.

این درحالی است که در ماه فوریه، دولت به همراه اتحادیه اتاق بازرگانی و بورس کالا، کمپینی برای تقویت اشتغال به راه انداختند که به گفته آنها شغل ۲.۵ میلیون نفر را تأمین می‌کند.

اما طبق پیش‌بینی‌های مؤسسه اعتبارسنجی مودی، نرخ بیکاری این کشور در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.

در سه ماه منتهی به فوریه، نرخ بیکاری در بین افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله به ۲۶.۷ درصد افزایش یافت که بالاترین سطح آن از سال ۲۰۰۵ تا کنون است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا