بین الملل

رشد اقتصادی دوبی به پایین ترین نرخ ۱۰ سال اخیر رسید

علی‌رغم بازگشت قدرتمند قیمت‌های نفت در سال جاری، اقتصاد دوبی در حال از دست دادن انرژی خود بوده و تولید ناخالص این امیرنشین، امسال با کمترین رشد خود از ۲۰۰۹ میلادی تا کنون روبرو شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اسپوتنیک، علی‌رغم بازگشت قدرتمند قیمت‌های نفت در سال جاری، اقتصاد دوبی در حال از دست دادن انرژی خود بوده و تولید ناخالص این امیرنشین، امسال با کمترین رشد خود از سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون روبرو شده است.

در این میان برخی اقتصاددانان معتقدند کمرنگ شدن رشد اقتصادی دوبی می‌تواند موجب ایجاد دوره طولانی از رکود در این امیرنشین شود، که زمانی تاثیرگذارترین بخش امارات متحده عربی بود.

اقتصاد ۱۰۸ میلیارد دلاری دوبی با فشار رو به افزایش تنش‌های بین‌المللی روبرو است؛ شرکت‌ها در حال خروج از این امیرنشین هستند و دانشگاه‌های خصوصی، دانشجویان خود را از دست داده‌اند.

رشد اقتصادی دوبی در سال گذشته، به کمترین میزان ۱۰ ساله خود رسید و ۱.۹۴ درصد شد.

زیاد دود، اقتصاددان بلومبرگ می‌گوید: اقتصاد دوبی همچنان در حال رشد است، اما سرعت این رشد درحال کاهش است. این کند شدن که با افت قیمت‌های نفت در ۲۰۱۴ آغاز شد، همچنان تا سال ۲۰۱۸ ادامه یافته است.

هرچند بازگشت قیمت‌ها نفت، سرمایه‌گذاران بین‌المللی را دل‌گرم کرده است و برخی بخش‌های غیرنفتی نشانه‌هایی از رشد تدریجی را از خود نشان داده‌اند، اقتصاد دوبی درحال از دست دادن انرژی است و چشم‌انداز آن کاملاً نامشخص می‌باشد. در این شرایط وقوع رکود اقتصادی جدید، به یک احتمال کاملاً واقع‌گرایانه تبدیل شده است.

طبق داده‌های مرکز آمار دوبی، در سال گذشته، بیشترین تعداد ابطال مجوز شرکت‌های بخش خصوصی از سال ۲۰۱۰ تا کنون، ثبت شده است، درحالی‌که تعداد مجوزهای جدید، به پایین‌ترین سطح خود از ۲۰۱۳ تا کنون رسید.

در همین زمان استفاده از اینترنت توسط مؤسسات تجاری و شرکت‌ها، ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و تأمین‌کننده خدمات اینترنتی دوبی هیچ مشترک جدیدی در بخش مسکونی اضافه نکرده است.

گزارشی جداگانه از بانک ان‌بی‌دی امارات نشان می‌دهد بخش انرژی امارات در ماه گذشته با سریع‌ترین رشد خود از ۲۰۱۵ تا کنون روبرو شده است. طبق گزارش این بانک، شاخص اقتصاد دوبی (مشابه شاخص مدیران خرید یا پی‌ام‌آی) در بخش انرژی از ۵۵.۸ واحد در ماه فوریه، به ۵۷.۶ واحد در ماه مارچ افزایش یافته است.

در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ تعداد دانشجویان دوبی تنها ۳ درصد رشد کرد که نسبت به رشد ۸.۵ درصدی سال مالی ۲۰۱۳-۲۰۱۲ به شدت کاهش یافته است، که این به شدت درآمد دانشگاه‌های دوبی را پایین آورده است.

شاخص املاک دوبی هم با سقوط ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است و فروش املاک دوبی ۴۲ درصد نسبت به میزان فروش در ۲۰۱۴ پایین‌تر آمده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا