ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آمریکا به‌بهانه نگرانی‌ امنیتی علیه هواوی میزگرد تشکیل می‌دهد

ایالات متحده آمریکا در ماه آینده قصد دارد نشستی را با محوریت ممنوعیت و تحریم تجهیزات مخابراتی هواوی در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک با کشورهای هم پیمان خود برگزار کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هواوی در طول یک سال گذشته به شدت از سوی دونالد جریان سازی های دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تحت فشار قرار گرفته است که این امر به تحریک سایر کشورهای هم پیمانش همچون کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی همچون آلمان و بریتانیا منجر شده است.

بدون شک یکی از دردسرسازترین و جنجال‌برانگیزترین اتفاقاتی که در سال ۲۰۱۸ میلادی رخ داد، تلاش دولت ایالات متحده آمریکا برای تحریم و ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی ساخت شرکت چینی هواوی بود.

همچنین بخوانید

ماجرا از اوایل سال گذشته میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هواوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آن‌ها استفاده کند.

حالا به نظر می‌رسد که دولت آمریکا همچنان قصد دارد به این فشارهای بین‌المللی علیه شرکت چینی هواوی که از بزرگترین غول‌های تکنولوژی فعال در حوزه فناوری‌های مخابراتی و اینترنتی در جهان محسوب می‌شود، ادامه دهد و در این امر سایر هم پیمانان خود را نیز شریک کرده و از همراهی آنها در این امر که به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، یک جنگ تجاری و بازی سیاسی است، بهره مند شود.

تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده در رویترز نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا در ادامه تشدید نگرانی‌های امنیتی علیه هواوی قصد دارد نشستی را با محوریت توقف همکاری با این شرکت چینی برای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و نسل پنجم اینترنت ۵G با کشورهای هم پیمان خود در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک برگزار کند و در آن از تمامی کشورهای شرکت کننده در این نشست درخواست کند که از همکاری و عقد یا ادامه قرارداد با شرکت هواوی منصرف شده و برای توسعه اینترنت ۵G به سراغ سایر شرکت‌های مخابراتی فعال در جهان بروند تا بدین ترتیب امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی کاربرانشان زیر سوال نرود و این شرکت نیز که گفته می‌شود با دولت چین برای جاسوسی از کاربران همکاری می‌کند، را تحریم کنند.

رابرت کاهوفر، رئیس کابینه آژانس امنیت سایبری در جمهوری چک در این خصوص خاطرنشان کرده است که مقامات رسمی بیش از ۳۰ کشور جهان در تاریخ ۲ الی ۳ ماه مه سال ۲۰۱۹ میلادی درباره نگرانی‌های امنیتی محصولات و تجهیزات هواوی در این نشست شرکت کرده و به بحث و گفتگو خواهند نشست.

با این‌که دولت چین و شرکت‌های هواوی و زدتی‌ای همگی این اتهامات را بارها رد و تکذیب کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به تلاش برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها و قطع همکاری سایر کشورها ادامه می‌دهند.

پیش‌تر نیز تحلیلگران خاطرنشان کرده بودند که آمریکا تصمیم دارد در ادامه جنگ تجاری، ضربه مهلکی به اقتصاد و تجارت چین بزند و بدین ترتیب دقیقاً دست روی بزرگترین و درآمدزاترین شرکت چینی یعنی هواوی و زد تی‌ای (ZTE) که در زمینه فناوری اینترنت ۵Gو گوشی‌های هوشمند فعالیت‌های گسترده‌ای دارند، گذاشته است تا بدین ترتیب بتواند در جنگ تجاری با این کشور موفقیت‌آمیز عمل کرده باشد و میلیون‌ها و میلیاردها دلار درآمدزایی و سودآوری را برای این شرکت‌های چینی محروم و دور از دسترس کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا