بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

اول خردادماه آخرین مهلت ارائه رمز یکبار مصرف از سوی بانک‌ها است / کدام بانک‌ها هنوز رمز یکبار مصرف را ارائه نداده‌اند؟

استفاده از رمز یکبار مصرف برای بانک‌ها از آذرماه سال پیش اجباری شد و آنها فرصت داشتند تا این تاریخ به ارائه رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان خود اقدام کنند. چند روز پیش نیز سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «تا اول خرداد ۱۳۹۸ بانک‌ها مکلف هستند، برای برداشت‌های اینترنتی رمز یکبار مصرف در اختیار کاربران قرار دهند.»

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی سایت راه پرداخت در گزارش بررسی کرده که کدام بانک‌ها تاکنون به ارائه رمز یکبار مصرف پرداخته‌اند و کدام‌یک هنوز از این فرصتی که کمتر از یکماه دیگر نسبت به اجرای آن مهلت دارند، استفاده نکرده‌اند.

سامانه خانه پارسیان، سامانه فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی خدمات غیر حضوری بانک پارسیان است که مشتری بانک بدون نیاز به مراجعه به شعبه می‌تواند از طریق این سامانه رمز اول و دوم اینترنت‌بانک، همراه‌بانک، تلفن‌بانک و رمز یکبار مصرف پیامکی را برای خود فعال و یا غیر فعال کند.

بانک خاورمیانه از طریق Mobile OTP مخصوص اینترنت‌بانک و رمز دوم کارت می‌توان رمز یکبار مصرف را دریافت کرد. این رمز به دو صورت ارسال رمز توسط پیامک به شماره تلفن‌همراه اعلام شده توسط مشتری و تولید رمز در اپلیکیشن Mobile OTP تولید و در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

در اینترنت‌بانک قوامین نیز خدمات رمز یکبار مصرف فعال شده است و مشتریان می‌توانند در سامانه اینترنت‌بانک قوامین از سرویس‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رمز یکبار مصرف استفاده کنند.

در اینترنت‌بانک قرض الحسنه رسالت برای ورود به سامانه آن می‌توان از رمز یکبار مصرف استفاده کرد. با ورود به سامانه این بانک وارد منوی «کارت» و پس از آن وارد بخش «کارت‌های من» می‌شوید. جهت کارت مورد نظر بر روی قسمت «عملیات» کلیک و از منوی نمایش داده شده گزینه «مدیریت نوع رمز دوم» را انتخاب می‌کنید.

مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران می‌توانند با مراجعه به این بانک و درخواست رمز یکبار مصرف از قابلیت این خدمت استفاده کنند.

موسسه اعتباری کوثر نیز در نسخه جدید همراه بانک خود اقدام به ایجاد تولید رمز یکبار مصرف برای کارت و اینترنت‌بانک بدون نیاز به استفاده از دستگاه‌ها و سایر نرم‌افزار‌ها کرده است. برای استفاده از این خدمت پس از ورود به نرم‌افزار همراه بانک موسسه در صفحه اصلی و یا از منو برنامه گزینه رمز یکبار مصرف را انتخاب می‌کنید. پس از آن گزینه‌ای که برای آن رمز می‌خواهید را انتخاب می‌کنید. در صورت انتخاب تولید رمز برای کارت، پس از انتخاب کارت مورد نظر از لیست کارت‌های فعال نمایش داده شده، نوع رمز (رمز اول/رمز دوم) را انتخاب می‌کنید. پس از تایید اطلاعات نمایش داده شده در صفحه بازبینی، رمز یکبار مصرف با اعتبار ۶۰ ثانیه نمایش داده می‌شود.

تعدادی از بانک‌ها با ارائه دستگاه توکن(رمز یکبار مصرف) به مشتریان این قابلیت را فراهم کرده‌اند. بدین صورت که باید ابتدا دستگاه از بانک مورد نظر تهیه شود و پس از آن از طریق اینترنت‌بانک رمز یکبار مصرف برای مشتریان فعال می‌شود. بانک‌های صنعت و معدن، مسکن، اقتصاد نوین، توسعه تعاون، حکمت ایرانیان، بانک دی،توسعه صادرات و گردشگری این امکان را برای مشتریانشان فراهم کرده‌اند.

در این میان بعضی از بانک‌ها هنوز از این فرصت استفاده نکرده‌ و خدمات رمز یکبار مصرف خود را فعال نکرده‌اند. طبق استعلامی که از سوی این بانک‌ها صورت گرفت، بانک شهر، مهر اقتصاد، پست بانک، موسسه اعتباری توسعه، موسسه اعتباری ملل و موسسه اعتباری نور از جمله بانک‌هایی هستند که اقدامی برای ارائه رمز یکبار مصرف به مشتریان خود نکرده‌اند.

 

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا