بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نگاهی جامع به برترین سرمایه‌گذاران جهانی در سال‌های اخیر

 

گروه بین‌المللی ورک‌پلیس (IWG) واقع در لوکزامبورگ بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات محیط کار در دنیا است. این گروه در سال ۲۰۱۷ رتبه‌ی دوم برترین سرمایه‌گذاران جهانی را به خود اختصاص داد و در سال ۲۰۱۸ توانست جایگاه اول این لیست را نیز در اختیار بگیرد. این شرکت که قبلا با نام ریجوس (Regus) شناخته می‌شد، استراتژی توسعه پرتکاپو و فعالی را برای خود اتخاذ کرده است؛ چرا که تقاضای جهانی برای محیط کار انعطاف‌پذیر در حال رشد بوده و رقابت در میان استارت‌آپ‌ها به شدت افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، داده‌های ارائه شده توسط اف‌دی‌آی مارکتس (fDi Markets) که کار نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های گرین‌فیلد (greenfield) را انجام می‌‌دهد، حاکی از این است که IWG در بین ماه سپتامبر ۲۰۱۷ تا اوت ۲۰۱۸ حدود ۲۲۱ پروژه مختلف را کلید زده است. این مقدار نسبت به دوره‌ی ۱۲ ماهه‌ی قبلی با رشد ۲۰۰ درصدی روبرو بوده است.

همچنین بخوانید

اصلی‌ترین بازار این شرکت، اروپای غربی بوده است. IWG در این منطقه ۹۲ سرمایه‌گذاری مختلف انجام داده که تعداد این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به دوره‌ قبلی ۲ برابر رشد داشته است. پس از اروپای غربی مناطق دیگر جهان ازجمله آسیا و اقیانوسیه (۴۲ سرمایه‌گذاری) و همچنین آمریکای شمالی (با ۳۹ سرمایه‌گذاری) ازجمله مناطق محبوب این شرکت به حساب می‌آیند. شرکت IWG همچنین برترین سرمایه‌گذار در قاره‌های اروپا و آفریقا است.

حدود دو سوم از این سرمایه‌گذاری‌ توسط یکی از شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه IWG با نام اسپیسز (Spaces) صورت گرفته است. اسپیسز یک شرکت رده‌بالا واقع در آمستردام است که شرکت IWG در سال ۲۰۱۵ آن را به مالکیت خود درآورد.

به تازگی IWG از برنامه‌های گسترده‌ی خود در طول ۱۲ ماه آینده و در چندین کشور مختلف جهان رونمایی کرد. ازجمله‌ی این برنامه‌ها می‌توان به تاسیس ۳۰ مرکز کسب‌و‌کار در فرانسه و با شعبه‌هایی در شهرهای ریمز، مولهاوس، نانسی و متز اشاره کرد. علاوه بر این IWG اعلام کرده که در برنامه‌های آتی خود قصد ایجاد ۱۵ دفتر جدید در اسپانیا و همچنین ۶ دفتر در هند را نیز دارد.

وی‌ورک (WeWork) را می‌توان رقیب آمریکایی شرکت IWG دانست. وی‌ورک یک فضای کار اشتراکی برای استارت‌آپ‌ها بوده که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده است. در سال ۲۰۱۸ وی‌ورک در رتبه دوم برترین سرمایه‌گذاران جهان قرار گرفت که نسبت به رتبه هفتم خود در سال گذشته ۵ پله صعود کرده است.

این شرکت که توسط سافت‌بانک (Softbank) حمایت می‌شود، به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده، توسعه‌های عظیم و دگرگون کننده‌ای را در سرتاسر جهان ترتیب داده و به بزرگ‌ترین شرکت واقع در شهر لندن تبدیل شده است.

وی‌ورک در این دوره‌ ۱۲ ماهه بر روی ۱۸۸ پروژه مختلف سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم ۴۲۰ درصد بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ است. بیش از نیمی از این سرمایه‌گذاری‌ها (۵۲ درصد) در آسیا و اقیانوسیه رخ داده که از همین رو به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که این منطقه از جهان بازار هدف کلیدی و مورد علاقه وی‌ورک را تشکیل می‌دهد.

پس از آسیا و اقیانوسیه مناطق اروپای غربی (۴۵ پروژه) و همچنین آمریکای لاتین و کارائیب (۳۵ پروژه) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. کمپانی وی‌ورک به عنوان برترین سرمایه‌گذار منطقه‌ای در آسیا و اقیانوسیه و همچنین آمریکای لاتین و کارائیب شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاری در عملیات خدمات کسب‌و‌کارها از مجموع فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی (FDI) وی‌ورک در بین ماه‌های سپتامبر ۲۰۱۷ تا اوت ۲۰۱۸ به حساب می‌آید.

 

برترین سرمایه‌گذاران فعال جهانی به تفکیک هر منطقه

منطقه شرکت
آمریکای شمالی IWG
آمریکای لاتین و کارائیب WeWork
اروپا IWG
اروپای غربی IWG
آسیا و اقیانوسیه WeWork
خاورمیانه Agility
آفریقا IWG

 

شرکت خرده فروشی آمریکایی آمازون نیز یکی دیگر از برترین سرمایه‌گذاران مطرح در جهان است. شرکت آمازون در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مقام برترین سرمایه‌گذار جهانی را به خود اختصاص داده بود. با این حال این شرکت در رده‌بندی سال ۲۰۱۸ با سقوط ۲ پله‌ای در جایگاه سوم قرار گرفت.

شرکت آمازون در بین ماه‌های سپتامبر ۲۰۱۷ تا اوت ۲۰۱۸ بر روی ۸۱ پروژه‌ی مختلف سرمایه‌گذاری کرد که تعداد سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به همین دوره‌ی زمانی در سال گذشته با افت ۷ درصدی مواجه شده است. حدود ۶۰ درصد از پروژه‌های سرمایه‌گذاری آمازون مربوط به عملیات لوجستیک، توزیع و حمل و نقل بوده است. این درحالی است که پروژه‌های مربوط به طراحی، توسعه و تست تنها ۱۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های این شرکت را شامل می‌شدند.

در ماه مارس سال ۲۰۱۸ شرکت آمازون اعلام کرد که قصد تاسیس یک مرکز توزیع جدید در دروازه شرقی میدلنز در کسل دونینگتون واقع در بریتانیا دارد. این مرکز توزیع جدید ۳۳۳۰ فرصت شغلی را ایجاد خواهد کرد.

 

برترین سرمایه‌گذاران فعال جهانی از سپتامبر ۲۰۱۷ تا اوت ۲۰۱۸

رتبه شرکت تعداد پروژه
۱ IWG ۲۲۱
۲ WeWork ۱۸۸
۳ Amazon ۸۱
۴ Deutsche Post ۶۵
۵ Volkswagen ۴۵
۶ Nestle ۴۳
۷ Siemens ۳۵
۸ Accenture ۳۴
۹ Enel ۳۳
۱۰ Toyota Motor ۳۲

 

 

خاورمیانه تنها منطقه‌ای است که هیچ یک از شرکت‌های IWG و وی‌ورک در لیست سرمایه‌گذاران برتر آن قرار ندارند. در عوض شرکت اجلتی (Agility) واقع در کشور کویت توانسته عنوان سرمایه‌گذار برتر این منطقه را به خود اختصاص دهد. شرکت اجلتی در زمینه‌ی عملیات لوجستیک و حمل و نقل جهانی فعالیت دارد.

در نوامبر سال ۲۰۱۷ این شرکت اعلام کرد که قصد سرمایه‌گذاری ۱/۲ میلیارد دلاری بر روی یک مرکز خرید جدید در ابوظبی را دارد. این سرمایه‌گذاری به صورت مشترک در میان شرکت خدمات حمل و نقل هوایی و شرکت ملی املاک صورت گرفته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا