بانک و بیمهطلا و ارز

تزریق هفتگی ارز صادراتی به ۵۰۰میلیون یورو می‌رسد؟

با توجه به تمدید بسته ارزی تشویقی بانک مرکزی به‌نظر می‌رسد می‌توان به تزریق هفتگی ارز صادراتی به‌میزان ۵۰۰میلیون یورو امیدوار بود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، بررسی گزارش عملکرد بازار ثانویه نشان می‌دهد،‌ در بازه زمانی نزدیک به یک ماه بیش از یک میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به بازار ثانویه تزریق شده است، بر این اساس حدود ۸۱۰ میلیون یورو ارز صادراتی نیز از طریق واردکنندگان خریداری شده است.

درحال حاضر میانگین قیمت فروش یوروی صادراتی حدود ۱۰۷۰۰ تومان و میانگین نرخ خرید یورو در بازار ثانویه حدود ۱۰۵۰۰ تومان است.

همچنین بخوانید

نکته جالب توجه اینکه از اواخر بهمن ماه بانک مرکزی از بسته ارزی تشویقی رونمایی و زمان اجرای آن را تا پایان شهریور ماه ۹۸ تمدید کرد. بر اساس این بسته فرایند فروش ارز صادراتی به واردکنندگان بر اساس قیمت توافقی تسهیل شده است، به این ترتیب بایستی شاهد افزایش عرضه قابل توجه و همچنین بالا رفتن قیمت میانگین در این بازار می‌بودیم، این درحالی است که میانگین قیمت رشد کرده اما افزایش عرضه مانند روزهای پایان سال قبل نیست.

در روزهای پایانی سال ۹۷ رکورد تزریق ۳۲۰ میلیون یورو ارز به بازار ثانویه نیز ثبت شد، این درحالی است که بیشترین میزان عرضه در فروردین ماه حدود ۱۲۰ میلیون یورو بوده است.

همچنین بررسی روند سالیانه بازار ثانویه نشان می‌دهد، احتمال تثبیت تزریق هفتگی ۵۰۰ میلیون یورو در این بازار وجود دارد. در آخرین هفته فروردین ماه حدود ۵۰۰ میلیون یورو ارز به این بازار تزریق شده و این میانگین با میزان تزریق در آخرین هفته‌های سال قبل برابری می‌کند.

سال قبل تنها یک‌سوم ارز صادراتی و رقمی نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار به کشور بازگشته بود. اگر این روند ادامه پیدا کند پیش‌بینی می‌شود انتهای سال بازگشت ارز صادراتی به کشور ۲ برابر سال ۹۷ باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا