صنعت، معدن، تجارت

احداث منطقه صنعتی ایران وآذربایجان/ساخت کارخانه مشترک اتوبوس‌سازی

در سفر وزیر صمت به جمهوری آذربایجان بر ایجاد یک منطقه صنعتی مشترک توافق و همچنین عملیات ساخت کارخانه مشترک اتوبوس سازی بین دو کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشست مشترک رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان برگزار شد که با توجه به حضور جمعی از تجار و سرمایه گذاران کشورمان در این دیدار، نیازمندی‌ها و درخواست‌های آنها نیز مطرح شد.

در پایان این دیدار مقرر شد معاون امور صنایع وزارت صمت، با استفاده از کلیه پتانسیل‌ها موضوع منطقه‌ی صنعتی مشترک را با همکاری طرف آذربایجانی پیگیری کند.

همچنین توافق شد در حوزه‌ی حضور برندهای نساجی، پوشاک و صنایع غذایی همکاری‌ها افزایش یابد.

برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های حوزه تجهیزات صنعتی و محصولات نهایی از دیگر توافقات نشست دو طرف بود.

وزیر صنعت همچنین در دیدار با صفرممداف رئیس کمیته گمرک آذربایجان با توجه به مناسبات سیاسی و اقتصادی بسیار خوب و نقش و جایگاه گمرک در توسعه این همکاری‌ها و نیز در آستانه سالگرد ۲۴ ساعته شدن گمرکات آستارا و جلفا بیله سوار که نقش چشمگیری در تداوم این مناسبات دارد از همکاری بسیار خوب گمرکات دو کشور برای توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری به منظور تسهیل و تسریع در تشریفات گمرکی تشکر و قدردانی کرد.

همچنین با توجه به اینکه عمده صادرات به منطقه قفقاز و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان اتفاق می‌افتد، وزیر صمت خواستار تسهیل در روند امورات گمرکی دو طرف شد.

آغاز ساخت کارخانه مشترک اتوبوس سازی ایران و جمهوری آذربایجان

بر این اساس؛ همچنین عملیات ساخت کارخانه مشترک اتوبوس سازی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در منطقه صنعتی «حاجی قابول» جمهوری آذربایجان آغاز شد.

این کارخانه با مشارکت شرکت «آذرماش» جمهوری آذربایجان و شرکت خصوصی «عقاب» جمهوری اسلامی ایران در منطقه صنعتی «حاجی قابول» در ۱۱۰ کیلومتری جنوب باکو پایتخت جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

سهم شرکت ایرانی در این کارخانه ۷۵ درصد و سهم شرکت آذربایجانی ۲۵ درصد است که با سرمایه گذاری اولیه ۶ میلیون یورو ساخته خواهد شد.

مدت زمان ساخت این کارخانه پایان سال میلادی آینده اعلام شده است. با تکمیل این کارخانه در مرحله اول سالانه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تولید خواهد شد. با ساخت این کارخانه، همکاری‌های دو کشور در حوزه صنعتی وارد مرحله جدیدی می‌شود.

پیش از این در اوایل پارسال کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان در مجتمع صنعتی «نفتچالای» جمهوری آذربایجان به بهره برداری رسیده است که در همان سال اول فعالیتش بیش از یکهزار دستگاه انواع خودرو در آن تولید و به بازار مصرف عرضه شد.

گفتنی است؛ عصر امروز هم با حضور «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت مرکز تجاری ایران در باکو افتتاح خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا