امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشاورزی بخش محروم و مظلوم کشور

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: بخش کشاورزی همیشه یک بخش محروم و مظلوم در کشور بوده و متاسفانه هیچ وقت نگاه جدی به تولیدکنندگان این بخش نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد شفیع ملک زاده در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بخش کشاورزی جدا از بی توجهی ها به شدت از سوء مدیریت رنج می برد.

وی ادامه داد: این فاصله قیمتی بسیار زیاد محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف همیشه در کشور رواج داشته و باعث شده نه هیچ وقت تولید کننده به حق و سهم خود برسد و نه اینکه مصرف کننده به قیمت این محصولات را تهیه کند و همواره بیش از آن چیزی که می بایست پرداخت کرده است.

همچنین بخوانید

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ضمن اشاره به اینکه سال های متمادی نظام توزیع در کشور فشل است، گفت: برای اصلاح این سیستم باید گام های بلندی از سوی مسئولان برداشته شود.

وی همچنین افزود: مسئولان یک روز می گویند وزارت بازرگانی باید کنار برود و در عین حال قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی را جهت اجرا در مجلس به تصویب می رسانند.

ملک زاده تصریح کرد: متاسفانه بدون اختصاص هیچ گونه امکانات، زیرساخت و اعتبار لازم به وزارت جهاد کشاورزی انتظار دارند این وزارتخانه به خوبی قانون مزبور را اجرا کند که در شرایط فعلی چنین امکانی وجود ندارد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: طی چند سال اخیر مسئولان همواره به دنبال احیای مجدد وزارت بازرگانی بوده اند در حالیکه قاطبه کارشناسان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که مشکل نبود وزارت بازرگانی نیست اگر قانون تمرکز به خوبی و تمام و کمال اجرا شود به یقین مشکلات مرتبط در این حوزه به خودی خود برطرف خواهد شد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: شایان توجه اینکه در سال ۱۳۹۱ قانون تمرکز یا همان طرح انتزاع بخش کشاورزی مجلس مصوب و مقرر شد در مدت شش ماه اساسنامه تغییر ساختار دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تدوین و ابلاغ شود تا روند مدیریت صحیح برای تنظیم بازار در کشور شکل گیرد.

وی اظهارداشت: متاسفانه پس از هفت سال این اقدام هنوز صورت نگرفته و اختیاراتی که قرار بود در ید وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار باشد امروز در سایر دستگاه ها از جمله وزارت صمت است.

ملک زاده گفت: قانون تمرکز به صراحت گفته تنظیم بازار باید با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد ولی امروز مسئولیت ستاد تنظیم بازار با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی افزود: کارگروه آرد، نان و گندم طبق قانون تمرکز باید در وزارت جهاد کشاورزی باشد ولی همچنان در وزارت صمت مستقر و در این رابطه تصمیم گیری می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهارداشت: متاسفانه هر روز با یک طرح و برنامه و همینطور نبود نظارت کافی بر کارها باعث می شود پیاز کیلویی هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری و به قیمت ۱۵ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه شود.

وی در ادامه یادآورشد: این افزایش قیمت چند برابری را یک عده ای افراد سودجو و فرصت طلب به جیب می زنند و در برابر کشاورز و تولید کننده متهم به گرانی پیاز در بازار می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا