بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

شفاف‌سازی در مورد سه نمونه از هیجان‌انگیزترین نقاط قدرت فین‌تک

 

تا حدود تقریباً یک سال پیش، من فکر می‌کردم که فین‌تک چیزی بیشتر از یک اصطلاح مد روز زودگذر نیست و با وجود خیل عظیم تبلیغات حول آن، حرف زیادی برای گفتن ندارد. اما آشنایی با سه نمونه از هیجان‌انگیزترین موارد کاربرد آن، نظر مرا عوض نسبت به ظرفیت و قدرت فین‌تک عوض کرد. اغراق نیست اگر بگوییم که تأثیر فناوری روی صنعت مالی انقلاب‌آفرین خواهد بود و به خاطر همین است که من به مرکز جدید وارتون (Wharton) که به تازگی با نام مرکز نوآوری مالی استیونز (Stevens Center for Innovation in Finance) افتتاح شد، علاقمند شده‌ام.

 

۱) فین‌تک قدرت تحول‌آفرینی دارد

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، کسب‌و‌کارهایی مانند کامن‌باند (CommonBond) و ولث‌فرانت (Wealthfront) که هر دو توسط فارغ‌التحصیلان وارتون راه‌اندازی شده‌اند، در حال دگرگون کردن دنیای وام‌های دانشجویی و مدیریت مالی هستند. دیدن این که این شرکت‌ها در حال انجام چه کاری هستند، تعریف واضحی از فین‌تک برای من ارائه داد: تأثیر فناوری اطلاعات بر روی تحول مدل‌های کسب‌و‌کار در خدمات مالی. قدرت تحول‌آفرینی داده‌ها و فناوری بر روی خدمات مالی، در همه جا مشهود است. حتی فرزندان وال استریت، از جمله بازوی بانکداری خرد گلدمن ساکس (Goldman Sachs) یعنی مارکوس (Marcus) نیز در حال پذیرش فین‌تک هستند.

 

۲) ظرفیت دموکراسی فین‌تک انقلاب‌آفرین است

در کنفرانسی که اواخر سال گذشته در شانگهای برگزار شد، بنیت هولمستروم (Bengt Holmstrom)، برنده جایزه نوبل دانشگاه ماساچوست، درباره ظرفیت تحول‌آفرین دموکراسی فین‌تک گفت: «اطلاعات، نوع جدید وثیقه است.» به جای وام دادن به مردم بر اساس دارایی‌های موجودشان (مدل وثیقه سنتی)، فین‌تک به وام‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بر اساس نحوه فعالیت کسب‌و‌کار وام‌گیرندگان، به آن‌ها اعتماد کنند، نه بر اساس دارایی‌هایی که در بانک دارند، و با این کار مجرای وام‌گیرندگان بالقوه را گسترش می‌دهد.

جک دورسی (Jack Dorsey) اسکوئر (Square) را تاسیس کرد تا گوشی‌های هوشمند را به ابزاری برای انجام پرداخت چندکاره توسط کسب‌و‌کارهای کوچک تبدیل کند. او سپس یک فارغ‌التحصیل وارتون یعنی جکی رزیز (Jackie Reses) را استخدام کرد تا اسکوئر کاپیتال (Square Capital) را برای وام دادن به همان کسب‌و‌کارهای کوچک راه‌اندازی کند و با استفاده از اطلاعاتی که از آن کسب‌و‌کارها دارند (چون تمام پرداخت‌های آن‌ها را پردازش می‌کنند)، وام‌ها را تنظیم کنند و وام‌های بیشتر با نرخ بهره کمتر را به کسب‌و‌کارهای بیشتری بدهند.

 

۳) ارزهای رمزنگاری‌شده راه‌حل‌های مناسبی را برای مشکلات بحرانی ارائه می‌دهند

بالاخره رابی گاتمن (Robby Gutmann)، موسس گروه سرمایه‌گذاری دیجیتال نیویورک (NYDIG)، و همکارانش تمام تبلیغات حول بیت‌کوین را کنار زدند و نشان دادند که در نهایت چیز واقعی‌تری پشت پرده است. آن‌ها در مقاله خود با عنوان «خرید بیت‌کوین»، یک موضوع تجربی و یک موضوع نظری علمی را مطرح کردند.

از نظر تجربی، در حال حاضر یک بازار بیت‌کوین (که توسط دپارتمان خدمات مالی نیویورک تنظیم شده است) وجود دارد که نگرانی‌ها در مورد فعالیت کلاهبردارانه را حذف کرده است (و طبق استانداردهای ضد پولشویی و شناخت مشتری است). این بازار بسیار کوچک‌تر (حجم ۳۰ روزه تقریبا ۵ میلیارد دلار) از تبادلات نظارت‌نشده خارج از ایالات متحده (حدودا ۲۰۰ میلیارد دلار) است. یکی از دلایل کوچک بودن این بازار را می‌توان زیادتر بودن میزان تقاضا برای ارزهای رمزنگاری‌شده در خارج از ایالات متحده و سایر کشورهای دارای اقتصاد توسعه‌یافته دانست.

از منظر نظری، ارزهای رمزنگاری‌شده به طور بالقوه یک مشکل بحرانی را برای بسیاری از بازارهای نوظهور که ترکیبی از ریسک بالای سیاسی، نوسان زیاد، و تورم بالا را دارند، حل می‌کند. ونزوئلا نمونه‌ای از همین کشورهاست. در چنین بازارهایی، اگر پولتان را در ارز محلی نگه دارید، با این ریسک مواجه هستید که دولت تمام ارزش آن را با ایجاد تورم از بین ببرد. اگر آن را به وسیله دلار آمریکا تثبیت کنید، باید سیاست پولی آمریکا را که ممکن است با اقتصاد محلی شما ناسازگار باشد، بپذیرید. از این رو، ارزهای رمزنگاری‌شده بدون کشور، به نوعی ارزهای جهانی هستند که با بازار جهانی حرکت می‌کنند و به طور بالقوه، برای سرمایه‌داران این کشورها بسیار جذابند.

در کنار همه این‌ها، من نسبت به فین‌تک خوش‌بین هستم و خوشحالم که دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان وارتون نه تنها در مورد فین‌تک مطالعه می‌کنند، بلکه در حال خلق آن هستند.

 

 

منبع
Linkedin

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا