صنعت، معدن، تجارت

صادرات سال گذشته ۵ درصد کاهش یافت/افت ۳۰ درصدی صادرات میعانات

بر اساس تازه ترین آمار تجارت خارجی کشور، صادرات ایران در سال ۹۷ با افت ۵ درصدی مواجه شده که در این بین صادرات میعانات گازی ۳۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد، طی سال ۹۷ صادرات قطعی پتروشیمی ۱۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بود که ۳۱.۹۳ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است و با توجه به اینکه میزان صادرات پتروشیمی در سال ۹۶، ۱۴ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار بود؛ بنابراین صادرات این محصول از لحاظ ارزشی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ ۲.۳۲ درصد کاهش داشته است.

همچنین صادرات میعانات گازی ۴ میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار بود که از ارزش کل صادرات کشور سهمی ۱۱.۱۴ درصدی داشته است؛ این در حالی است که صادرات این محصول در سال ۹۶ به میزان ۷ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار بود. به این ترتیب آمار نشان می‌دهد صادرات میعانات گازی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با ۳۰.۱۲ درصد کاهش مواجه شده است.

صادرات سایر کالاها نیز ۲۵ میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار بوده است که نسبت به ۲۵ میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار سال ۹۶، کاهش ۸۲ دهم درصدی یافته است.

در مجموع جمع کل صادرات در سال ۹۷ به میزان ۴۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار بود در حالی که این عدد در سال ۹۶، ۴۶ میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار بود، بنابراین میزان صادرات کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با افت ۵.۶۹ درصدی مواجه شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا