بورسبورس اوراق

بالاترین و پایین ترین P/E شرکت های بورسی با رکوردهای عجیب + جدول

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، فهرست ۲۲ شرکت بورسی که دارای بالاترین و پایین ترین P/E و همچنین منفی ترین این نسبت هستند اعلام شد که با رکوردهای عجیبی همراه شده است.

سبت قیمت به درآمد (P/E) که از تقسیم قیمت روز هر سهم بر درآمد پیش بینی شده هر سهم شرکت‌ها به دست می‌آید، یکی از متغیر‌های مهم در بررسی ها و هنگام تصمیم‌گیری در معاملات سهام است.

تاکید این نکته ضروری است که P/E معیاری برای ارزش گذاری سهام است فقط یک عامل برای بررسی شرکت‌هاست و باید برای تصمیم‌گیری نهایی باید به دیگر متغیر‌ها و عوامل توجه کرد. چرا که بالا و پائین بودن P/E سهام شرکت به تنهایی نمی‌تواند گویای خوب و بد بودن سهام باشد و در تیپ شناسی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های بورس بیش از ۲۰ عامل به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر‌گذارند.

همچنین بخوانید

این متغیر مورد توجه سرمایه گذاران، در دوران رونق بازار چندان وزنی در تصمیم گیری های نوسان گیران ندارد و این گروه از فعالان به دلیل شناسایی سود در کوتاه مدت ، چندان بهایی به آن نمی دهند اما در دوران رکود و ایستایی بازار و مخصوصا” هنگام نزدیک شدن به برگزاری مجامع سالانه، نسبت P/E برای سرمایه گذاران میان مدت و بلندمدت کار جایگاهی ویژه می یابد.

بالاترین عدد P/E بازار سهام ایران طی سال های اخیر مربوط به اردیبهشت ۹۱ با بیش از ۹ مرتبه و پایین ترین آن در اردیبشهت ۸۸ با حدود ۴ مرتبه است.

سال گذشته نیز عواملی مانند سقوط قیمت جهانی نفت، وجود ابهامات صنایع ، سیاست های انقباظی دولت، رکورد حاکم بر اقتصاد، عدم حمایت عملی از بازار، بی اعتمادی سرمایه گذاران به آینده، کمبود نقدینگی ، کاهش درآمد شرکت ها و… موجب شدند تا میانگین P/E شرکت های بورسی به حدود ۵ مرتبه نزول کند.

این درحالی است که میانگین P/E شرکت های بورسی در پایان اردیبهشت سال جاری به ۷.۳۹ مرتبه رسیده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته یعنی ۵.۴ مرتبه، ۳۳ درصد افزایش نشان می دهد

در این میان درحالی بورس تهران آخرین نسبت P/E برای ۳۲۱ شرکت را تا پایان ماه پیشبرآورد کرده که بورس پرس جدولی از بالاترین و پایین ترین های این متغیر به همراه منفی ترین P/E شرکت های بورسی را تهیه کرده است.

در این بررسی ها ، شرکت فنرسازی زر با P/E بیش از ۲۹۷۹ رکورددار و عجبیب بوده و بالاترین نسبت را به خود اختصاص داده است. شرکت های سایپا شیشه، سرمایه گذاری نیرو و کمک فنر ایندامین نیز با نسبت های بیش از ۱۰۰۰ مرتبه ایی در رده های بعدی ایستاده اند.

از سوی دیگر سرمایه گذاری صنعت بیمه هم با P/E منفی ۳۶۴ مرتبه ، رکورددار عجیب دیگری شده است.

جداول بالاترین و پایین ترین های این متغیر ومنفی ترین P/E شرکت های بورسی به شرح زیر است:

 

 

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا