صنعت، معدن، تجارت

صدور ۹.۲ میلیارد دلار کالای معدنی و صنایع معدنی/ فولاد در صدر

ارزش صادرات محصولات معدنی طی سال۹۷ به بیش از ۹ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار رسید که زنجیره فولاد با ۴.۱ میلیارد دلار رتبه اول صادرات زنجیره معدن را به دست آورد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ماه ۹۷، بالغ بر ۵۷ میلیون و ۷۰۷ هزار تن انواع محصولات معدنی صادر شد که ارزش آن به ۹ میلیارد و ۲۲۶ میلیون و ۱۱۰ هزار دلار رسید. این در حالی است که میزان صادرات وزنی این محصولات، ۵ درصد کاهش یافت.

صادرات ۴.۱ میلیارد دلار زنجیره فولاد

صادرات زنجیره فولاد طی سال ۹۷ با ۱۷ درصد رشد به ۴ میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۱۱۰ هزار دلار رسید. در مدت یاد شده، میزان صادرات زنجیره فولاد با رشد ۳ درصدی به ۸ میلیون و ۹۰۳ هزار تن افزایش یافت و در صدر صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی قرار گرفت.

طی مدت یاد شده، صادرات زنجیره مس و پایین دستی با رشد ۱۳ درصدی به ۹۱۷ میلیون دلار رسید و در رتبه دوم صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کشور قرار گرفت.

همچنین طی این مدت، ۴۲۰ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار زنجیره سیمان، ۳۸۰ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار کنسانتره سنگ آهن، ۳۴۲ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار انواع سنگ و محصولات مرتبط، ۲۵۵ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار زنجیره روی و ۱۲۸ میلیون و ۱۰ هزار دلار زنجیره سرب صادر شد.

طی سال گذشته، همچنین ۷۲ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار زغال سنگ و کک، ۵۵ میلیون و ۴۶۰ هزار دلار زنجیره کروم، ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار دلار زنجیره مولیبدن، ۱۱ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار انواع سفال، آجر، کاشی و سرامیک، ۱۶۰ هزار دلار پودر آلومینا و محصولات مرتبط، ۳۹۰ هزار دلار زنجیره تیتان، یک میلیون و ۷۸۰ هزار دلار آنتیموان، ۱۶۰ هزار دلار فلزات و سنگ‌های گرانبها، ۴۰ هزار دلار میکا، ۳۰ هزار دلار نیکل و محصولات و همچنین یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار سایر معادن و صنایع معدنی صادر شد.

کاهش ۴۱ درصدی واردات

در مدت یاد شده، بیش از ۳ میلیون و ۶۴۳ هزار تن انواع محصولات معدن و صنایع معدنی به ارزش ۳ میلیارد و ۵۷۵ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار وارد شد که حاکی از کاهش ۴۱ درصدی میزان تناژ و کاهش ۳۴ درصدی ارزش محصولات است.

طی سال ۹۷، بیش از یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون و ۴۹۰ هزار دلار محصولات زنجیره فولاد و محصولات فولادی، ۱۷ میلیون و ۴۲۰ هزار دلار مس و محصولات پایین دستی، ۲۱۷ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار زنجیره آلومینیوم و محصولات و ۲۰۲ میلیون و ۲۳۰ هزار دلار زغال سنگ و کک وارد کشور شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا