بورسبورس کالا

عزم بورس‌کالا در انجام تهاتر زنجیره فولاد بورس کالا جدی است

مدیرعامل بورس کالای ایران عنوان کرد:

 

مدیرعامل شرکت بورس‌کالا در خصوص انجام تهاتر در زنجیره فولاد از طریق بورس‌کالا بیان کرد: این طرح در این بازار آماده شده که با استقبال فعالان این حوزه هم رو به رو است، از این طریق با ایجاد پول مجازی می توان معاملات را انجام داد اما این طرح با مشکلات شرعی مواجه شد؛ کارشناسان در صدد هستند تا با انطباق این طرح با شرع و قوانین به رفع مشکل حاضر بپردازند.عزم بورس کالا برای عملی شدن این طرح جدی است.

 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا،  نشست خبری مدیرعامل بورس کالای ایران با اصحاب رسانه بر پایه سه محور اعلام عملکرد سال ۹۷، ارائه برنامه های سال ۹۸ و پاسخ به پرسش خبرنگاران در سومین روز برپایی دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد.

حامد سلطانی نژاد در بخش نخست سخنان خود با اشاره به آمار سال ۹۷ بورس کالای ایران گفت: می‌توان سال گذشته را سال رکوردهای بورس کالا نامید؛ در این سال شاهد رکود جدیدی در حجم و ارزش معاملات محصولات پتروشیمی بودیم به طوریکه بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد پتروشیمی به ارزش حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه محصولات صنعتی و معدنی ارزش معاملات به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسید که ارزش معاملات این حوزه نیز شکسته شد. در تالار محصولات کشاورزی نیز ارزش معاملات به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید که در این بخش طی نیمه دوم سال ۹۷ شاهد کاهش حجم معاملات به دلیل قرار گرفتن محصولات کشاورزی در نظام یارانه ای بودیم.

سلطانی نژاد با بیان اینکه ارزش معاملات فرآورده های نفتی نیز با ثبت ارقامی جدید به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید، اظهار داشت: جمع بازار فیزیکی بورس کالا نیز طی سال گذشته ۸۸هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که از نظر ارزش یک رکورد محسوب می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: در بازار مشتقه بورس کالای ایران ارزش معاملات به ۸۲ هزار میلیار تومان رسید این رقم در سال ۹۶ حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بود.

به گفته وی، یکی از بازارهای نوظهور بورس کالا، معاملات اوراق موازی استاندارد است که به تامین مالی شرکت ها کمک می کند و رقم معاملات این بخش نیز در سال ۹۷ حدود ۲ هزار میلیارد تومان بود.

سلطانی نژاد تصریح کرد: در حوزه گواهی سپرده کالایی نیز ۱۸۰۰میلیارد تومان ارزش معاملات را شاهد بودیم و در بخش صندوق های سرمایه گذاری کالایی نیز ارزش ۳هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید؛ به این ترتیب جمع کل ارزش بازار مالی ۷۷۰۰ میلیارد تومان بود که رکوردی جدید به شمار می رود.

مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرد که با توجه به آمار ثبت شده در کل بازارهای بورس کالا طی سال ۹۷ در مجموع ارزش معاملات به ۱۷۸هزار میلیارد تومان رسید تا سهم ۳۹ درصدی ارزش کل معاملات بازار سرمایه به بورس کالا اختصاص یابد.

مهم‌ترین برنامه‌های سال ۹۸

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه نشست خبری به اهم برنامه های سال ۹۸ بورس کالا اشار ه کرد و گفت: توسعه دارایی های پایه روی ابزارهای فعلی از مهم ترین برنامه های بورس کالا در سال جاری است که شامل راه اندازی گواهی سپرده کالایی زیره و شمش طلا، راه اندازی قراردادهای آتی صندوق های کالایی و راه اندازی قراردادهای اختیار معامله صندوق های کالایی می شود.

وی افزود: همچنین توسعه ابزارهای مالی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا همچون راه اندازی و انتشار اوراق خرید دین، راه اندازی معاملات به روش مناقصه، راه اندازی معاملات قرارداد آتی یک روزه و پیگیری تصویب دستورالعمل معاملات حق امتیاز از دیگر برنامه های بورس کالا است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار و همچین توسعه مشارکت با سایر نهادها از دیگر برنامه‌های بورس کالا است به طوری که در این حوزه قرار است تصویب ضوابط حمل و نقل بازارگاه های اینترنتی پیگیری شده و ضمن بهبود زیر ساخت اتصال به بانکها و کارگزاران، در شیوه حمایت از پژوهش های دانشگاهی  بازنگری شود.

سلطانی نژاد پشتیبانی و بهبود کیفیت  خدمات ارائه شده به ذی نفعان را از دیگر برنامه های بورس کالا در سال ۹۸ عنوان کرد و ادامه داد: طراحی و استقرار سامانه تحت وب پذیرش مشتریان بازار (فیزیکی و مشتقه)، راه اندازی سامانه ارتباط با مشتریان CRM، مدیریت ریسک لحظه ی مشتریان در بازار مشتقه، رسیدگی الکترونیک به اعتراضات مشتریان، راه اندازی سامانه ثبت سفارش مستقیم، تنقیح و نشر قوانین و مقررات حاکم بر بورس کالای ایران از جمله آنهاست.

به گفته سلطانی نژاد بهبود، ارتقا و یکپارچه سازی سیستم ها و سامانه ها که شامل یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی، توسعه و بهبود سامانه نظارت بر بازار مشتقه، به روز رسانی قابلیت های سامانه معاملات بازار مشتقه، یکپارچه سازی نمادهای معاملاتی گواهی سپرده و ارتقا سامانه‌های عرضه، معاملات و پس از معاملات از دیگر برنامه‌های این شرکت در سال جاری است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران توسعه سیستم های اطلاعات مدیریت، تقویت و مدیریت برند شرکت و توسعه تعاملات بین المللی را از دیگر برنامه های بورس کالا در سال ۹۸ دانست.

آغاز به کار بازار آتی سکه با شکلی جدید

در ادامه این نشست خبری، مدیرعامل شرکت بورس کالا به پرسش‌های خبرنگاران از رسانه های مختلف پاسخ داد. موضوع خروج معاملات آتی سکه و زمان ورود آن به بورس کالا یکی از این سوالات بود که سلطانی نژاد در پاسخ به آن گفت: سال گذشته، بازار نقدی دچار التهابات لحظه ای بود که براین اساس، قیمت مرجعی که بتواند مبنای معاملات آتی قرار بگیرد وجود نداشت. قرار است، بازار آتی با شکل جدیدی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده است تا بازار مشتقه را بر اساس دارایی های بورس کالا توسعه دهیم. راه اندازی بازارمشتقه بر روی واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، این بازار را به سمت حرفه ای شدن پیش می برد.

این مقام مسئول خبر داد: در نظر داریم در سال جاری ابزار گواهی سپرده را در خصوص کالاهای دیگری مانند زیره و شمش طلا هم راه اندازی کنیم. همچنین گواهی سپرده کاتد مس هم پیشنهاد شده است که البته هنوز سیاست گذار در این خصوص تصمیم نهایی نگرفته است.

سلطانی نژاد در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا نیز توضیح داد: قبل از سال ۹۷ شاهد دامپینگ سیمان بودیم به طوریکه بازار این محصول دارای وضعیت مناسبی نبود. برای حل این مشکل محصول و فرایند عرضه و تقاضا با موافقت انجمن تولیدکنندگان سیمان طرح انجام همه معاملات سیمان در بورس کالا مطرح شد تا از این طریق ارزش گذاری سیمان که مهمترین نکته در انجام معاملات آن بود در این بورس انجام شود. به این معنی که با انجام مکانیسم بازار در خصوص این محصول، مشکل حاضر برطرف شود. البته این اقدام به دلیل وارد نشدن همه تولیدکنندگان سیمان در بورس کالا عملی نشد؛ به هر حال بورس کالا همیشه از این اقدام استقبال می کند.

ورود زنجیره صنعتی به بورس کالا به قیمت‌گذاری دقیقتر می‌انجامد

وی در خصوص برنامه های صادراتی به عراق گفت: برای صادرات به عراق در حال رتبه بندی کالاها هستیم. البته در نظر داشته باشید که سیاست ها در خصوص عراق همواره در حال تغییر است و این موضوع برای انجام معاملات به طور بلندمدت و مستمر مشکلاتی ایجاد می کند. بر این اساس، اگر حضور بورس کالا در این راستا توجیه پذیر باشد، به طور قطع از آن استفاده خواهد کرد.

این مقام مسئول در رابطه با وارد نشدن کل زنجیره فولاد در سال گذشته بیان کرد: قرار بر این بود تا کل زنجیره محصولات فولادی شامل سنگ آهن و کنسانتره آن در این سال به بورس کالا وارد شود که متاسفانه به دلیل برخورد با مشکلاتی مانند تحریم ها توان عملی شدن پیدا نکرد؛ تا زمانیکه کل محصولات زنجیره صنعتی در بورس کالا نباشد، شاهد معیارهای دیگری برای قیمت گذاری مبنا خواهیم بود.

سلطانی نژاد در خصوص میزان کف عرضه ها در این بازار توضیح داد: در این خصوص، بحت تامین نیاز داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است. با عرضه های مستمر در بورس می توان آمار دقیقی از میزان مصرف داخلی داشته باشیم که این موضوع در کمک به شفافیت به تولید هم کمک زیادی دارد. با وجود چنین آماری، برای صادرات هم می توانیم برنامه مدون تری داشته باشیم.

توجه به عرضه مستمر کالاها ضروری است

وی ادامه داد: وزارت صنایع و  شرکت پتروشیمی دو نهاد اصلی هستند که به اعلام کف عرضه ها می پردازند؛ البته مهمتر از کف عرضه ها، رعایت عرضه مستمر و منظم است که برای صنایع بسیار مهم بوده و از التهابات بازار جلوگیری می کند.

سلطانی نژاد در رابطه با بازار آتی یک روزه و تجربه های جهانی موجود به انجام این معاملات در بازار LME اشاره کرد و افزود: این نوع از معاملات در بازارهای جهانی متداول است. بازار آتی یک روزه در واقع نوعی پیش گشایش برای تعیین قیمت برای بازار آتی روز آینده محسوب می شود.

راه‌اندازی بازار آتی مس و PVC در دست بررسی است

 این مقام مسئول تصریح کرد: راه اندازی بازار آتی برای برخی دارایی‌ها (مانند برخی محصولات پتروشیمی پایه) محدودیت هایی از نظر سیاست گذار دارد. این موضوع مانع از کشف قیمت موثر در این بازار می شود. پیش نیاز بازار آتی، انجام معاملات نقد و روزانه است که بر مبنای آن معاملات شکل بگیرد، این در حالیست که برای برخی محصولات عرضه مستمر وجود ندارد.

وی در پایان خبر داد: اخیرا برای معامله محصول مس و نیز کالای PVC هم در بازار آتی پیشنهاداتی شده است، اما دغدغه های سیاست گذاران مانند تنظیم بازار و سهمیه بندی ها تاکنون مانع از راه اندازی گواهی سپرده و بازار آتی برای این محصولات شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا