امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید ۳۰ درصد بذور اصلاح شده گندم و جو توسط تعاونی‌های روستایی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ از میزان ۴۹۶ هزار تن بذر اصلاح شده گندم، بیش از۱۴۶هزارتن آن در شبکه تعاونی‌های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی تکثیر و تولیدشده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین شیرزاد در ارتباط با سهم شبکه تعاونی‌ها در تولید بذر کشور افزود: در سال زراعی (۹۷-۹۶) حدود ۱۴۶ هزار تن بذر گندم و نزدیک به ۲۲ هزار تن بذر جو مورد نیاز کشور در شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی تکثیر و تولید شده و به نحو مطلوب بین کشاورزان مناطق مختلف توزیع شده است.

وی برنامه و سهمیه تخصیص یافته از سوی کمیته‌های فنی برای شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در سال زراعی ۹۷-۹۸ را برای بذر گندم معادل ۱۵۷ هزار تن یعنی حدود ۳۰ درصد برنامه کشوری و برای بذر جو میزان ۲۷ هزار تن معادل ۴۳ و نیم درصد برنامه کشوری اعلام کرد که اقدامات اجرایی مربوط به تکثیر و تولید آن در مراکز و سایت‌های بذری شبکه مذکور به انجام رسیده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ضمن تشریح فعالیت‌های دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی‌ها گفت: به طور کلی تکثیر و تولید بذور اصلاح شده غلات و دانه‌های روغنی در سطح شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی به دو بخش تکثیر و تولید بذور غلات (گندم وجو) و بذور دانه‌های روغنی تقسیم می‌شود.

وی درباره تکثیر و تولید بذور غلات (گندم و جو) تصریح کرد: در مجموع بذور مورد نیاز کشور اعم از بذور اصلی و خودمصرفی غلات (گندم و جو) بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که از این مقدار با برنامه‌ریزی انجام شده از سوی کمیته‌های فنی مرکز و استان‌ها حدود ۶۳۰ هزار تن بذور اصلاح شده شامل ۵۷۸ هزار تن گندم و ۵۲ هزار تن بذر جو توسط سه بخش خصوصی، تعاونی و دولتی تحت نظارت کامل مؤسسات تحقیقاتی ذی‌ربط تکثیر و تولید شده و در نهایت در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص بذر دانه‌های روغنی عنوان کرد: هم اکنون از مقدار ۱۷۰۰ تن برنامه کشوری دانه روغنی سویا حدود ۹۰۰ تن (معادل ۵۳ درصد آن) توسط شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در دو استان گلستان و مازندران تولید می‌شود ضمن اینکه براساس برنامه کشوری تکثیر و تولید بذر کلزا از مجموع ۱۶۰۰ تن بذر تولیدی، ۸۵۰ تن آن توسط این شبکه و از طریق کشت و صنعت شهیدرجایی خوزستان تولید و عرضه می‌گردد.

رئیس هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به برنامه کشوری تولید بذر پنبه گفت: سقف این برنامه معادل ۴۵۰۰ تن بوده که مقدار یک هزار تن آن توسط شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در استان خراسان رضوی و فارس تکثیر و تولید شده و برنامه کشوری تکثیر و تولید بذر نیز ذرت معادل ۱۳ هزار تن است که از این مقدار معادل ۲۵۰۰ تن آن توسط شرکت تعاونی روستایی اولتان اردبیل تکثیر و تولید می‌شود.

شیرزاد در خصوص جزئیات بیشتر فعالیت‌های تولید بذر شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شبکه تحت پوشش با ۷۹ سایت فرآوری و بوجاری بذور گندم و جو، ۳ سایت فرآوری و تولید بذر دانه‌های روغنی، یک سایت تولید بذر ذرت، ۲ سایت تولید بذر پنبه، ۲ سایت تولید بذر سیب زمینی و یک سایت تولید شلتوک در کشور فعالیت داشته و برای سال زراعی جاری تولید ۱۵۷ هزار تن بذر گندم و ۲۷ هزار تن بذر جو، یک هزار تن کلزا، ۳ هزار تن سویا، ۲۵۰۰ تن سیب‌زمینی، ۴۵۰ تن شلتوک و ۵۰۰ تن پنبه را در برنامه دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که در صورت بسترسازی و حمایت همه‌جانبه در یک برنامه میان مدت (تا افق ۱۴۰۰)، این سطح از تولید می‌تواند به ۲۰۰ هزار تن بذر گندم و ۴۵ هزار تن بذر جو، ۱۲۰۰ تن بذر کلزا، ۴۵۰۰ تن بذر سویا، ۱۰۰۰ تن بذر برنج، ۵۰۰۰ تن بذر سیب زمینی ،۴۰۰۰ تن بذر ذرت و ۳۰۰ تن بذر یونجه ارتقا یابد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در تجزیه و تحلیل برنامه تولید بذر گندم کشوری در سال زراعی ۹۷-۹۶ (آبی و دیم) یادآور شد: پیش‌بینی برنامه سال زراعی گذشته معادل ۵۷۲ هزار و ۳۱۶ تن بوده که از این مقدار ۴۹۶ هزار و ۵۵۵ تن؛ معادل ۸۸ درصد آن محقق شده در حالی که این نسبت در شبکه تعاونی‌ها بالغ بر ۹۶ درصد سهمیه تخصیصی و بالاتر از میانگین کشوری آن بوده است.

وی عمده استان‌های تولید کننده بذور کشاورزی کشور را استان‌های اردبیل، خوزستان، فارس، گلستان و همچنین کشت و صنعت‌های جیرفت و شهید رجایی (دزفول) عنوان کرد.

این مقام مسئول ضمن برشمردن مزایای تولید بذر توسط شبکه تعاونی‌های روستایی کشور تأکید کرد: انتخاب تعاونی‌ها به عنوان تولید کننده بذر، متضمن تغییر نگرش کلی در بحث تولید بذور و تفوق دیدگاه خدمت‌رسانی به جای درآمدزایی، کاهش چشمگیر هزینه‌های قابل توجهی همچون سرکشی و بازدید از مزارع، حمل بذر از مزرعه تا سایت بوجاری و… را به دنبال داشته، تولید و توزیع بذر توسط این شبکه و فرآیند جایگزینی بذور خودمصرف کشاورزان با بذور اصلاح شده موجب افزایش کیفی و کمی تولید محصولات و بهبود بهره‌وری و نیل به خودکفایی پایدار خواهد بود.

شیرزاد با ارائه توضیحاتی پیرامون مسائل و مشکلات تکثیر و تولید بذور اصلاح شده گفت: سازوکارهای حمایتی وزارت متبوع در زمینه پرداخت تسهیلات و تخصیص یارانه‌ها نیازمند بازنگری و تقویت جدی است.

وی در پایان، پیشنهاداتی را به منظور رفع مسائل پیش رو ارائه و افزود: پیگیری افزایش سهمیه‌های تکثیر و تولید بذور اصلاح شده، پیگیری تحقق برنامه‌های دولت در حمایت از تولیدکنندگان بذور در قالب یارانه و تسهیلات اعتباری و واگذاری ۱۰ درصد باقیمانده برنامه تولید بذر بخش دولتی (شرکت خدمات حمایتی) با اولویت تشکل‌ها می‌تواند راهکارهای مفید فایده‌ای بوده ضمن اینکه توسعه فناوری تولید بذور هیبرید به عنوان یک راهبرد پیشرفته، در کشاورزی دنیا از افزایش میانگین نرخ بازده اقتصادی به میزان ۴۲ درصد حکایت دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا