امور زیربناییراه و ساختمانصوت

نرخ اجاره مسکن چقدر افزایش می‌یابد؟

نائب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک پیش بینی کرد که امسال نرخ اجاره بها حداکثر تا سقف ۳۰ درصد در شهرهای بزرگ و ۲۰ درصد در شهرهای متوسط افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسام عقبایی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: علاوه بر این پیش بینی می شود نرخ اجاره بها امسال در شهرهای کوچک به دلیل تناسب میان عرضه و تقاضا افزایش چندانی نداشته باشد.

وی با اعلام این مطلب که حال بازار مسکن در حوزه خرید، فروش و اجاره خوب نیست، اظهارداشت: با توجه به رشد قیمت ۱۰۰ درصدی مسکن در سال گذشته و کاهش حجم ۷۰ درصدی معاملات اواخر این سال رکود کم نظیری درکشورتجربه شد.

همچنین بخوانید

نائب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک ضمن اشاره به اینکه از آغاز سال جدید هنوز بازار مسکن شکل اصلی خود را به دست نیاورده است، ادامه داد: پیش بینی می شود تا شهریور ماه سال جاری وضعیت معاملات مسکن روند نزولی داشته باشد.

وی با اعلام این مطلب که افزایش قیمتی در حوزه خرید و فروش در بازار مسکن پیش بینی نمی شود، گفت: حداکثر رشد قیمت مسکن زیر سطح تورم خواهد بود.

عقبایی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت جهشی مانند سال گذشته در نیمه نخست امسال به طور حتم صورت نخواهد گرفت چرا که قدرت خرید مردم پائین است، افزود: میزان اجاره مسکن به دو عامل نرخ تورم و قیمت ملک بستگی دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه اگر نرخ اجاره بها بر اساس قیمت مسکن تعیین شود امسال مردم توانایی پرداخت اجاره در حاشیه شهرها را نیز نخواهند داشت، اظهارداشت: انتظار می رود نرخ اجاره بها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد چرا میزان حقوق و دستمزد مردم حداکثر ۲۰ درصد افزایش یافته است.

نائب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک درادامه داد از دولت خواست ساخت مسکن استیجاری را امسال آغاز کند چرا که از نظر روانی در بازار تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: دولت در تدوین بودجه ۹۸ باید تسهیلات ویژه ای برای مستاجران در جهت تطبیق با شرایط سال پیشرودر نظر می گرفت تا بتوان از سونامی قیمت بازار مسکن عبور کرد.

عقبایی با بیان اینکه در برابر سونامی قیمت ها و گرانی در بازار مسکن باید ایستادگی کرد و گفت: ملاک قیمت گذاری در حوزه خرید، فروش و اجاره باید قرادادهای تحقق یافته باشد.

وی اظهارداشت: میزان اجاره بها در برخی سایت ها و فضای مجازی و بعضی از اپلیکیشن ها ۱۰۰ درصد بیشتر از سال گذشته اعلام شده که گاهی سوداگرایانه و هدایت شده بوده و بر موج گرانی مسکن دامن می زند.

نائب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با تاکید بر اینکه در بازار مسکن ایران مرجعی برای قیمت گذاری وجود ندارد، ادامه داد: تنها عامل کنترل و تنظیم بازار مدنظردر حوزه خرید، فروش و اجاره افزایش میزان تولید است.

وی با ذکر این خبر که متاسفانه طی شش سال گذشته در حوزه مسکن تولیدی صورت نگرفته بلکه ۴۵ درصد از میزان تولید در این مدت کاسته شده است، گفت: این مسئله معضل بزرگی بوده که دامن گیر حوزه اجاره نیز شده است.

عقبایی با بیان اینکه مشاوران املاک باید مالکان را توجیه کنند تا به وضعیت قیمت ها در فضای مجازی توجهی نکنند و میزان اجاره بها را متعادل در نظر بگیرند، افزود: تعیین قیمت مسکن و اجاره بها باید قانونمند باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه مالکیت در کشور محترم است و حاکمیت و دولت نمی تواند تعیین کننده قیمت ها باشد، اظهارداشت: چاره این کار به دور از هر گونه شعار زدگی تولید مسکن است.

نائب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با تاکید بر اینکه تحریم ها در حوزه مسکن اثرگذار نیست، ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ تا ۹۰ درصد قیمت مسکن به قیمت زمین مربوط می شود و ۳۰ تا ۱۰ درصد به مصالح ساختمانی بر می گردد.

وی افزود: اگر برنامه محوری در دستور کار قرار گیرد، آمایش سرزمینی و نیاز سنجی انجام شود می توان مشکلات بازار مسکن در حوزه خرید و فروش و اجاره بها را کنترل کرد.

عقبایی به رادیو اقتصاد یادآور شد: تمامی مشکلات مردم در حوزه خرید و فروش و اجاره مسکن به بی برنامگی مسئولان در سطوح مختلف، نداشتن چشم انداز، برنامه کوتاه مدت و بلندمدت در بخش مسکن مربوط می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا