انرژی

دو راهکار ایران برای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا

کاخ سفید در جدیدترین اعلامیه خود اعلام کرده قصد دارد با لغو معافیت‌های نفتی که به مشتریان ایران داده بود میزان صادرات ایران را به صفر برساند. هدفی که مقامات ایرانی آن را نشدنی می‌دانند و تحلیل‌گران نفتی راهکارهایی را برای مقابله با این تصمیم ارائه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سایه سیاست بر نفت با اعلامیه کاخ سفید مبنی بر این که ایالات متحده معافیت از تحریم‌های نفتی هشت کشور را تمدید نخواهد کرد، سنگین‌تر از گذشته شد. در این بیانیه آمده است: دونالد ترامپ تصمیم گرفته که معافیت‌های نفتی را که در اوایل ماه مهر منقضی می‌شود، تمدید نکند. این تصمیم برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اتخاذ شده است که نظام جمهوری اسلامی، اصلی‌ترین منبع درآمدش را از دست دهد.

در این سوی ماجرا، بیژن زنگنه، -وزیر نفت – که روز سه‌شنبه، سوم اردیبهشت‌ماه در مجلس حضور یافته بود، اعلام کرد خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نمی‌شود. به گفته وی، وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت شکننده است و بیانیه آمریکا و حامیان منطقه‌اش برای اطمینان دادن به بازار نفت و جلوگیری از قیمت نفت، نشان دهنده‌ی نگرانی آن‌ها از بی‌ثباتی و شکنندگی بازار نفت است که این بازار بسیار غیر قابل پیش‌بینی است.

همچنین بخوانید

بررسی راهکارهای ایران برای مقابله با آمریکا

در این راستا، یک تحلیل‌گر حوزه انرژی، راهکارهایی را برای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا ارائه کرده است که یکی از این راهکارها مراجعه ایران به شورای امنیت سازمان ملل و شکایت از آمریکا و راهکار دیگر تعامل با دولت‌ها و شرکت‌های کوچک خارجی است.

سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که امکان ندارد صادرات نفت ایران به صفر برسد، افزود: حتی زمانی که سازمان ملل ایران را تحریم کرده بود و همه کشورها متعهد بودند آن را اجرا کنند، صادرات نفت ایران بر اساس منابع ثانویه، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود. در حال حاضر تحریم‌ها تحریم‌های یک جانبه آمریکاست و نکته مهم این است که دولت‌ها موضوع آن نیست و ایران باید حداکثر استفاده را از این موضوع برای دور زدن تحریم‌ها داشته باشد.

وی افزود: به عبارت دیگر، اگر با یک دولت قرارداد امضا کنیم و معامله را انجام دهیم، آمریکا نمی‌تواند دولت‌ها را تحریم کند، بلکه بخش خصوصی کشورها از سوی آمریکا تهدید می‌شوند که منافعی در آمریکا دارند. البته برخی دولت‌ها مانند چین حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار تجارت با آمریکا دارد که قطعاً نگران آن خواهد بود. در مجموع، دولت‌ها می‌توانند معامله خود با ما را ادامه دهند و از ایران نفت وارد کنند. هم‌چنین شرکت‌های کوچک و متوسطی که سرمایه‌ای در آمریکا ندارند و آسیب‌پذیر نیستند، می‌توانند به تعامل خود با ما ادامه دهند.

این تحلیل‌گر ارشد حوزه انرژی، در ادامه با اشاره به حکم دادگاه لاهه اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته حکمی از دیوان دادگستری لاهه داشتیم که اجرا نکردیم، در حالی که ایران باید برای اجرای این حکم اقدام می‌کرد و با مراجعه به شورای امنیت و از آمریکا برای عدم اجرای حکم دیوان دادگستری لاهه شکایت می‌کرد. آمریکا هم نمی‌توانست آن را وتو کند.

حسینی افزود: در این حکم آمده بود موارد انسان‌دوستانه شامل تحریم نمی‌شود و تحریم‌ها باید به صورتی باشد که به مردم آسیب نرسد. هم‌چنین تاکید شده بود که دو طرف نباید اقدامی کنند که شرایط از آنچه که هست بدتر شود. در حالی که اقدامات شرایط را بدتر کرده و صراحتاً اعلام کرده است قصد دارد ایران را تحت فشار قرار دهد. به عبارت دیگر آمریکا حکم دیوان را نقض کرده است و ما شکایت نمی‌کنیم. اگر موفق به گرفتن قطع‌نامه از شورای امنیت شویم، حتی اگر آمریکا اجرا نکند، از آنجاکه حکم لازم‌الاجراست کشورهای دیگر یک محمل حقوقی پیدا می‌کنند تا این‌که تحریم‌ها را اجرا نکنند.

بر اساس این گزارش، یازدهم مهرماه سال گذشته، جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی درخواست ایران برای صدور قرار موقت برای آمریکا در اعتراض به تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران برگزار شد. دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا